Werken op HBO functie

Discussie in 'De lounge' gestart door MamMo, 27 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamMo

MamMo Bekend lid

1 mrt 2011
    866
    86
    28
    Hallo,
    Ik ben een studie begonnen die ik om verschillende redenen niet af ga maken.
    Gedurende mijn studie is mijn functie opgeplust een schaal hoger met een nieuwe functieomschrijving waar in staat dat de functie een HBO functie betreft.

Ik heb wel de propedeuse gehaald, maar dus niet mijn complete bacheler.

Klopt het wat mijn werkgever zegt, MOET je een HBO bacheler hebben om een HBO functie uit te kunnen voeren of is een propedeuse normaal gesproken genoeg?

Ik ga zo een paar uurtjes werken, maar ik zal vanavond zeker nog even kijken en reageren! Alvast bedankt!

2. sjak

sjak Niet meer actief

Moeten natuurlijk niet, maar ligt ook een beetje aan d bedrijfscultuur... Ze kunnen het wel eisen. Ligt ook een beetje aan wat je doet en waar. Docent bijvoorbeeld, daar MOET je binnen bepaalde tijd je diploma op zak hebben.
    Bij de meeste banken eisen ze op bepaalde functies ook dat diploma. Maar er zijn ook heel veel mensen die op hbo niveau werken en zich binnen het bedrijf omhoog gewerkt hebben en 'maar' alleen mavo hebben...

3. Babbs

Babbs Niet meer actief

Normaal gesproken, als je solliciteert op een HBO functie moet je je gehele bachelor diploma hebben. Maar inderdaad er zijn mensen die zich binnen een bedrijf omhoog werken ogv ervaring en dan uiteindelijk op HBO niveau werken.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Niet perse om EEN hbo-functie te vervullen, maar wel sommige specifieke hbo-functies.

Mijn vriend heeft ook aleen vwo gedaan, maar vervult wel een functie op hbo/wo niveau.
    Mijn functie echter kan je niet zonder het hbo-papiertje uitvoeren.
    Dus het kan best zijn dat dat ook voor jouw functie geldt.

5. Bika

Bika Niet meer actief

Als je die functie al uitvoert lijkt me van niet, je zit er tenslotte al. Maar als je er op zou solliciteren zou je denk ik niet meer aangenomen worden. Tenminste zo werkt het bij ons.

6. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Dat scheelt misschien per functie. Ik heb mbo gedaan, maar heb nu een hbo functie. Al mijn collega's hebben wel een hbo opleiding. Ik ben jong begonnen met werken en op die manier mijn kennis opgedaan. Maar dat zal niet voor elke functie gelden..

7. MamMo

MamMo Bekend lid

1 mrt 2011
    866
    86
    28
    Hallo,
    Bedankt voor jullie reacties, het hangt dus van de bedrijfscultuur af.
    Mijn functie is prima uit te voeren met een mbo diploma met daarbij praktijk ervaring, maar doordat ik steeds meer verantwoordelijkheden kreeg is mijn functieomschrijving aangepast. Er staat nu dus is dat het een HBO functie is en aangezien ik op dat moment ook aan het studeren was leek dat geen probleem. Ik heb nu een keuze gekregen, of toch op de een of andere manier een bachelor halen of uit deze functie, gewoon terug naar de oude salarisschaal kan niet. Op zich gaat alles wel in overleg, maar ze stellen het wel zo strikt. Zou er ergens juridisch iets te vinden zijn over hoe dit in elkaar steekt?

8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik zou zeggen dat je op basis van eerder verworven competenties (gewoon ervaring dus) op het niveau bent gekomen van je huidige functie. Ik vind het behoorlijk raar dat ze daar moeilijk over doen. Je doet je werk -neem ik aan - toch goed? Stel je eens voor dat ze dit tegen alle 50+-erszeggen, dan houden ze niemand meer over.

9. xfifix

xfifix Actief lid

23 sep 2008
    402
    0
    16
    Dat ligt eraan... Kijk een baas moet zelf weten wie hij aanneemt voor een HBO funtie, maar gezien het salaris ook op HBO niveau zal zijn is hij/zij 'dom' als ie iemand met een 'minder' diploma op die functie zet... Zo denk ik dan...

Kan ook zijn dat je een functie gekregen hebt onder voorwaarden alsnog je HBO te halen?

10. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Met de beperkte informatie die je hebt gegeven...

In principe niet... behalve als er voorwaarden zijn gesteld tijdens het op plussen van de functie. En het kan ook aan de werkgever liggen.

Ik begrijp dat het niet om een individuele promotie gaat, maar om een organisatie wijziging. Ik denk dan trouwens dat hij niet kan eisen dat je bij herwaardering van de functie verlangt kan worden dat je ook daadwerkelijk het papiertje hebt. Je baas was immers op de hoogte dat je je bachelor niet had op het moment van functie herwaarderen.
    Zolang jij niet hebt gelogen over bepaalde zaken kan je baas de opmerking maken, maar voor de rest niets volgens mij.

Ik durf dit bovenstaande niet met 100% zekerheid te zeggen.

11. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik zou even contact opnemen met je rechtsbijstand.

12. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

Als jouw functieomschrijving + salaris is aangepast op basis van gemaakte afspraken omtrent het halen van je diploma, vind ik het niet onredelijk dat je werkgever wil dat je je opleiding afrondt. Nu heb je feitelijk een voorschot gehad op wat ging komen. Bovendien zouden collega's met een MBO-opleiding op deze manier ook aanspraak kunnen maken op een salarisverhoging onder verwijzing naar jou.

Ik studeer zelf rechten en heb een fulltime baan. Ik kan, nu ik mijn bachelor bijna op zak heb, doorstromen naar een andere functie + extra schaal. Ik blijf overigens gewoon op dezelfde afdeling maar mijn takenpakket wordt gewoon uitgebreid en meer juridisch inhoudelijk. Normaal gesproken wordt voor deze functie een afgeronde masteropleiding gevraagd. Voorwaarde is dan ook dat ik start met mijn master en deze ook afrond.

Dus ja, als jij akkoord bent gegaan met een salarisverhoging + uitbreiding van je functieomschrijving waarin staat dat het een functie op HBO-niveau betreft, dan vind ik dat je werkgever een punt heeft.

Heeft je werkgever ook meebetaald aan je studie? In dat geval is het goed de overeenkomst er op na te slaan. Bij mij staat er namelijk een terugbetalingsverplichting in op het moment dat ik mijn studie staak..

13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Om wat voor functie gaat het? Voor sommige functies moet je een bepaalde opleiding hebben afgerond om die te kunnen uitvoeren (denk aan dietist, fysiotherapeut etc). Maar voor het overgrote deel vragen ze een bepaald denkniveau (in dit geval HBO) en dat denkniveau kun je aantonen door een HBO opleiding gedaan te hebben maar ook door werkervaring oid. Ook al zou je alleen Mavo hebben, dan nog zou je een baan op HBO niveau kunnen uitvoeren als je je werkgever er van kunt overtuigen dat je dat aankunt.

Als jij deze functie altijd hebt bekleed, naar ieders tevredenheid hebt uitgevoerd en de functie is in overleg met jou uitgebreid, dan vind ik het onredelijk van je werkgever om nu te zeggen dat je het niet meer zou kunnen doen omdat je een bepaalde opleiding niet hebt. Je hebt al uitgebreid aangetoond dat deze functie geen probleem is voor jou. (uiteraard tenzij het diploma essentieel is voor het uitvoeren van je functie)

14. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Waar ik werk hebben ze als minimum een mbo4 diploma gesteld. Mensen die er al jaren werken moeten daar nu ook aan voldoen. Haal je het niet, dan lig je er uit. Hetzelfde geldt voor de teamleiders, alleen die moeten een hbo diploma halen.

15. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    dit dus. Als je van te voren wist dat de functie opgeschaald ging worden naar een HBO functie en je werkgever heeft je daarvoor de mogelijkheid gegeven een opleiding te doen om op dat niveau te komen, en jij maakt die niet af, dan heeft je werkgever een punt. Heeft je werkgever meebetaald aan de opleiding?

16. MamMo

MamMo Bekend lid

1 mrt 2011
    866
    86
    28
    Hoi hoi! dames bedankt voor jullie reacties. ik vertel liever niet mijn functie ivm herkenbaarheid, maar gisteren een gesprek gehad, ik ga een andere studie oppakken, dichter bij huis en mag eerst een evc traject doen! enorme kans dus! al zie ik wel tegen het studeren op in combie met gezin! maar ik ga ervoor! X (vanaf mobiel)

17. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

Super voor je meid! Fijn dat jullie er samen uit zijn gekomen!

Deel Deze Pagina