Hypotheekrente

Discussie in 'De lounge' gestart door Devilschase, 31 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Even een vraag.

Onze oorspronkelijke hypotheek is 169000 euro. Wij lossen extra af.

Over 3 jaar loopt de rentevaste periode af. Wij hebben dan nog zo'n 98.000 euro hypotheek.

Gaat de nieuwe rente dan alsnog over de 169.000 euro aan hoofdsom of over het bedrag dat er nog openstaat? Anders kan je namelijk beter oversluiten naar een andere bank lijkt me? Want dan sluit je wél een nieuwe hoofdsom af voor je restbedrag namelijk en heb je alleen nieuwe afsluitkosten/notariskosten etc. Je betaald dan geen boete aan je huidige bank.

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik snap geloof ik niet wat je nu vraagt? Je betaalt altijd alleen rente over je schuld natuurlijk, als het goed is, betaal je nu ook minder rente dan aan het begin toen je schuld groter was (niet in percentage natuurlijk, maar qua bedrag).

Edit: even als voorbeeld. Stel je sluit een aflossingsvrije hypotheek af van 240.000 euro met 1,5% rente. Dan betaal je aan rente 1,5% over 240.000 = 3600/12= 300 euro per maand. Je lost 40.000 euro af, dan is je schuld nog 200.000 en betaal je nog steeds 1,5% rente, maar is dat nu 250 euro per maand,

3. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Als het een bankspaarhypotheek is, zou het idd over de volle 169.000 kunnen zijn. Dat ligt er aan of je de extra aflossingen in een gekoppeld bankproduct (denkbeeldig potje) hebt gespaard, of direct hebt afgelost. De normale rente van een bankspaarhypotheek gaat namelijk wel in het denkbeeldige potje en word pas aan het einde van de looptijd leeggemaakt om je hypotheek mee af te lossen. Voordeel is dat je zo je maximale renteaftrek houd voor de belastingdienst.
    Heb je een andere hypotheekvorm, dan is het zeer waarschijnlijk dat de 169000 geslonken is en dat je over dat gereduceerde bedrag rente gaat betalen. Ik zou zeggen, even de adviseur raadplegen. Elke hypotheek heeft zijn eigen verhaal ;)

4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Dat klopt niet wat je schrijft. De rente gaat niet in een potje, maar die betaal je aan de bank. In het potje gaat daarnaast inleg en over het potje krijg je weer rente van de bank en die gaat wel in het potje erbij. Ze schrijft dat ze extra heeft afgelost, dat is heel wat anders dan extra ingelegd natuurlijk. Want bij extra inleg gaat de schuld niet omlaag en heeft ze nog steeds 169.000 euro schuld.

5. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Veel mensen weten dat verschil tussen inleggen en aflossen niet. Als ze spreken over aflossen zou het net zo goed over de inleg kunnen gaan, je verlaagd met beiden je maandlasten. Het zou heel goed kunnen dat het is zoals ik heb geschetst. Dat het een ander naampje heeft, tja, dat weet niet iedereen. Maar daarom zeg ik ook, even de adviseur raadplegen. Die weet het nog altijd beter dan wij met z'n 2-en ;):D

Wellicht heeft ze helemaal geen bankspaarhypotheek :roflmao: Dan kan alles als niet geschreven beschouwd worden.

MamavanLieverd vindt dit leuk.
  6. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #6 Devilschase, 31 dec 2020
    Laatst bewerkt: 31 dec 2020
    Ik heb een annuïteitenhypotheek.

Ik los elke maand een paar 100 euro extra af op het aflosgedeelte. Hierdoor los ik jaarlijks een paar 1000 euro meer af op dat gedeelte waardoor ik eerder hypotheekvrij ben.

Lief of Stoer vindt dit leuk.
  7. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #7 Devilschase, 31 dec 2020
    Laatst bewerkt: 31 dec 2020
    Ik heb nu een rente van 3.85%. Over 3 jaar loopt deze af. Stel dat hij dan nog rond de 1.2% staat.

Mijn broer zegt dus dat als je rentevaste periode afloopt en je dan bijvoorbeeld 1.2% gaat betalen, dat dit dan over de oorspronkelijke hoofdsom is van 169000 euro.

Ik ging er vanuit dat als mijn rente afloopt, dat ik dan 1.2% ga betalen over de resterende schuld dus 98.000 euro. Omdat het mij logisch lijkt dat je rente betaald over het bedrag wat je nog aan schuld hebt en niet aan wat je ooit hebt geleend, anders loont aflossen ook geen moer natuurlijk.

Als dan over 10 jaar de rentevasteperiode weer afloopt en ik heb nog 15.000 euro hypotheek. Dan zou ik dan nog steeds rente betalen over 169.000 euro. Lijkt me een beetje vreemd.

In mijn ING zie ik mijn huidige schuld staan en die is geen 169.000 meer maar 125.000.

Ik heb een annuïteitenhypotheek trouwens.

8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Je broer heeft ongelijk en jij hebt gelijk.

9. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Als je een annuïteiten hypotheek hebt wordt als de rentevaste periode afloopt zowel je rente, als je aflossing opnieuw bepaald. Om ervoor te zorgen dat je aan het einde van de looptijd geen restschuld meer hebt. Als je rente omlaag gaat kan het zijn dat je aflossing omhoog moet om alles afgelost te krijgen. Dus je rente wordt wel bepaald over je restbedrag en niet je ‘start’bedrag (je broer heeft niet gelijk dus), maar je merkt er minder van in je maandbedrag omdat je aflossing waarschijnlijk omhoog gaat.

Bij een lineaire hypotheek zie je je renteverlaging direct terug omdat je aflossing dan altijd hetzelfde blijft.

10. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Dit. Je betaald geen rente over een schuld die je niet meer hebt. Als je je belastingaangifte van de afgelopen jaren nakijkt zul je ook terugzien dat het bedrag aan rente elk jaar lager is. Met een annuiteit zie je dat alleen niet terug in je maandbedrag omdat dit bedrag voor de hele looptijd gelijk is. De verhouding tussen rente en aflossing wijzigt wel elke maand.

Wanneer jouw rentevaste periode afloopt zal er een nieuwe annuiteit berekend worden.

Nellie4 vindt dit leuk.
  11. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Zie je, ik vond het al zo raar. Ik dacht al dat kán gewoon niet kloppen.

Ik zou nu van 785 euro per maand naar 475 euro per maand gaan als ik 98000 euro bereken over 1.2% rente.

Dus dat scheelt behoorlijk wat.

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Mooie is dat ons maandbedrag dus wel elke maand minder wordt. Weliswaar maar een paar euro maar we betalen 35 euro minder per maand dan 3 jaar geleden.

Wij krijgen trouwens maar heel weinig rente terug, iets van 100 euro per maand. Dus we betalen 754 bruto, zie ik net, en 653 netto.

13. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw

Aflossing zou toch hetzelfde moeten blijven? Je schuld wordt toch niet ineens meer als de rente omlaag gaat?

14. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Je maandbedrag wordt lager door je extra aflossingen.

15. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Bij een annuiteit niet. De annuiteit, het bedrag wat je betaald per maand, is opgebouwd uit een stuk rente en een stuk aflossing. Met elke maand dat je aflost, wordt je rente lager. Aangezien het totaal hetzelfde blijft, wordt je aflossing dus hoger.

16. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Jij hebt gelijk. Je betaald rente over het bedrag wat je nog schuldig bent.

17. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Los je dan ook maandelijks extra af?

En idd, rentelast die je betaald is op basis van de openstaande hypotheeksom. Dus ook nu al. Je rentelast is gebaseerd op wat nu openstaat.
    Rentetarief zelf kan wel gebaseerd zijn op een oude schuld/marktwaarde verhouding. Dus tzt loont het wellicht ook wel om daar naar te kijken. Ligt er ook weer aan of je nhg hebt of niet.

Heb je je boete wel eens laten berekenen voor de 3 jaar die je nog moet?

18. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik dacht dat dit gold voor een lineaire hypotheek.

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Bij een lineaire hypotheek neemt het maandbedrag wel af, maar de aflossing blijft gelijk. Je betaalt (doordat je aflost) wel elke maand iets minder rente.

Lynx vindt dit leuk.
  20. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ja wij lossen maandelijks extra af. En ja hebben we al laten berekenen, loont niet want zouden dan 3% gaan betalen en dus maar paar tientjes naar beneden gaan. Wij hebben NHG dus geen recht op verlaging rente dmv schuld marktwaarde verhouding.

Deel Deze Pagina