Spinosad is een door micro-organisme (bacterie) geproduceerde stof en is indien het als insecticide wordt gebruikt onschadelijk voor de mens. De ethyleen die in de biologische landbouw wordt gebruikt, is afkomstig uit rijp fruit. Kaliumbicarbonaat is een kaliumzout, zit heel veel in voedsel, wordt oa gebruikt als rijsmiddel in zelfrijzend bakmeel.
Maar tis niet gezond Bepaalde middelen zijn zelfs in andere landen verboden. Tevens ook omgedraaid wat de andere landen gebruiken mag hier niet gebruikt worden. Maar de eerste 3 worden in de teelt wel gezien als "Gif ondanks dat het via de natuur geproduceerde producten zijn. Er wordt vanuit fabrieken namelijk wel gesjoemeld. Tevens zijn er 15 soorten bestrijdingsmiddelen met een bepaalde hoeveelheid gif toegestaan in de bioteelt. Die hoeveelheid is dusdanig nihil dat die niet slecht is voor de gezondheid en dus gebruikt mag worden. Overigens word dat in de meeste groente teelt gebruikt ipv gifspuiten. En de bloementeelt gaat er ook steeds meer gebruik van maken. En Ethyleen zorgt er juist voor dat fruit niet te snel rijpt
En Ethyleen wordt trouwens niet uit rijp fruit gehaald. Dat word gemaakt van Ethanol Ethanol is verbrand suikerriet
Ik weet dat er in de massale biologische landbouw idd gewerkt wordt met natuurlijke middelen of afgeleiden daarvan. De kleinschalige biologische landbouw gebruikt hooguit een insect. Bij de grote supermarkt liggen bijv. bio paprika's in een cellofaantje. Zien er keurig uit; zijn groot en knapperig. Maar ze smaken ook bitterder en wateriger dan de kleine donkerrode beetje verschrompelde peperdure paprika van de kleine tuinder die bij de biologische winkel ligt. Zelf telen is idd het allerbeste. Dan weet je ook 100% zeker wat je eet. Hoe komt het trouwens dat jij er zoveel van af weet? Is je vader of man soms teler ofzo? Ik heb eea wel op mijn opleiding gehad, maar heb te weinig kennis van scheikunde (tot grote spijt van mijn vader die chemicus is) en moet er echt voor studeren. Ik weet wel dat bepaald rijp fruit etheen produceert, vooral tropisch fruit (je ruikt het ook). Zet vooral geen lelies naast je fruitschaal met bananen want dan zijn ze zo weg! Bananen worden hier onrijp (groen) heen gehaald en geent met hun geneigen etheen om hier hun eindrijping te behalen. Bananen worden ook in appelkoelhuizen gezet om appels sneller te laten rijpen.
Mijn man werkt in een bloemen kas ( is wel heel wat anders maar die spuiten ook met "bio" gif ) Mijn broertje daar in tegen is een echte echte bio kweker en gebruikt niks. ( Dit doet hij kleinschalig buiten het bedrijf van zijn schoonouders om die zitten in de rozen ) En hij heeft een kleine kas voor zijn groente maar is wel de bedoeling dat hij gaat uitbreiden. Hij heeft hier veel verstand van en ik vind het altijd leuk om me in dat soort dingen te verdiepen Toevallig had ik een poos terug een discussie met een vriendin die kocht alles bio uit de supermarkt. Maar de bio uit de supermarkt wordt alsnog massaal gekweekt zolang dat gebeurd kun/kan je niet zonder bestrijdingsmiddelen werken omdat je de tijd niet hebt om alles op tijd te oogsten. Wat je in een bio super koopt ( Dus echt alleen bio verkocht wordt ) Maar zij dacht dua dat er niks gebruikt werd. Ben dit dus gaan uitzoeken en dat schijnt dus idd niet bij alle bio zo te zijn met name het uit de supermarkt ( Dus de AH C1000 enzv enzv ) Maar ik vind bestrijdingsmiddelen een interessant onderwerp En idd bananen bevatten veel etheen. Er wordt ook af geraden om banaan in je fruitmand te leggen met ander fruit geheid dat je het binnen 3 dagen weg kan gooien. Wel is die hoeveelheid te weinig om dus de gewassen van te bestrijden. Anders hadden ze het zo gedaan ipv de suikerriet. Etheen word trouwens ook wel van propaan/butaan gas geproduceerd! Weten ook maar weinig mensen Zo denken ook veel mensen dat er dus nog met echt gif gespoten word maar dat wordt bijna ( uitzonderingen daar gelaten ) niet meer gedaan zelf in de bloemen en planten niet.
Ja, zag het bij een afl. van de Keuringsdienst. Deze: Keuringsdienst van waarde - Biologische tomatensoep
Hij werkt met bijen toch?! En als je alleen al naar die reclame kijkt moet je de soep niet kopen Hoe stom ben je als unox zijnde als je tomaten op land laat groeien. Tomaten hangen
Ja, tomaten in de wei, dat vond ik sowieso al erg grappig! Aan bod kwam een gewone tomatenteler die eerst probeerde te bestrijden met insecten idd en dan met wat anders geloof ik en als het echt niet anders kon (grote infectie waardoor heel de oogst zou mislukken bijv.) pas met gif spuiten.
Ahhh oke. Bij mijn man Stomen ze de grond en gebruiken ze ook insecten tegen "ziektes" en daar word wel alleen gespoten met niet chemische middelen
Haha en tomaten in een nederlandse wei......als ik kijk naar afgelopen tomaten jaar kunnen we dan nu een jaar lang geen biologische tomatensoep eten...al mijn tomaten (4 rassen! ) die ik buiten had zijn niet tot rijping gekomen door die ongelooflijk natte zomer Schimmel doe je niets aan, behalve in de kas kweken.
Ik heb gisteren een heerlijke lasange gemaakt zonder pakje! Vond het zoveel lekkerder dan dat ik de saus maak met een pakje!
Misschien kunnen we samen een lijst maken met 'veilige' producten en recepten? Ik heb wel een beginlijst maar ben niet erg handig met word. Of via een hyve?
Wij eten en drinken zoveel mogelijk biologisch. tegenwoordig kun je bij de ah(heeft het meeste en het lekkerste na onze mening) Wij halen daar bio appelsap en sinnasapelsap bio soep bio melk bio vlees bio groente bio boter het is wel iets duurder dan de rest Daarnaast eten we bijna geen kip omdat de meeste kippen zoveel anti biotica krijgen. het gevolg hiervan is dat over 10 jaar misschien wel niet eens mensen dood gaan door een simpele long onsteking omdat er voor hun geen anti biotica meer is omdat dieren deze tijdens de opfok zoveel van krijgen. Effect op de mens Nederland is in de Europese veehouderij kampioen antibioticagebruik. Door de overdaad in de veeteelt worden veel bacteriën resistent. Zo bevat vrijwel alle kip die in Nederland te koop is resistente bacteriën. Die kunnen rechtstreeks of via de voedselketen in mensen terecht komen. Als die vervolgens een infectie bij de mens veroorzaken, is die lastig te bestrijden en in sommige gevallen zelfs helemaal niet meer. Bron: nos
Kun je de ingredienten van knorr eens posten? Ik kan me herinneren dat ze wel 'verborgen' E nummers gebruiken.