Koken/Bakken/braden/eten zonder e-nummers.

Discussie in 'De lounge' gestart door Vollutto, 21 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Anouk: biokip bevat geen ab hoor, geen enkel biovlees overigens.

Met het aanbod van biologische groente in de supermarkt vind ik het slecht gesteld! Hier bij AH: aardappel, ui, knoflook, tomaat, paprika, komkommer, champignon, broccoli (soms) en witlof (soms), appel, kiwi en dan hebben we het gehad.

2. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Die kun je natuurlijk vervangen!

3. Trees

Trees Niet meer actief

Dank je wel. Ik ga het eens proberen.

4. Trees

Trees Niet meer actief

Even een nieuwsgierigheidsvraagje. Hoe groot is jullie moestuin en hoeveel tijd ben je er per dag/ week aan kwijt? Vries je ook veel groentes in voor de winter?

Ik ben net bezig met de inrichting van onze nieuwe tuin en zit te twijfelen over de grootte van de moestuin. Ik had een piepklein moestuintje bij ons oude huis en in mijn enthousiasme ben ik bang dat ik de tuin te groot ga maken ;).

----

Heeft iemand nog een lekker receptje voor rode bietjes? Ik weet er niks spannends van te maken.

5. noukie89

noukie89 Niet meer actief

ik neem meestal gewwon bio potjes mee ze hebben inderdaad niet super veel maar het is wel lekkerder dan de gemiddelde winkel

6. zogelukkig

Potjes gebruik ik niet. Wel biologische bladspinazie deelblokjes van a h.

7. zogelukkig

100 tot 150 m2 denk ik.
    Is het land van mijn bejaarde buurman, die ook heel veel werkt in 'mijn' tuin. Ik ben wel blij dat hij dat doet, want mijn man heeft er de tijd en interesse niet voor.
    Het is echt veel meer werk dan zaaien en oogsten alleen. Je moet de grond gezond krijgen en weten hoe je ieder jaar de stukken grond goed benut.
    Onkruid wieden blijft een terugkerend iets en als je pech hebt micro-organismen ook.
    Je moet eigenlijk een goed irrigatiesysteem hebben of de tuin naast een sloot hebben liggen.
    Er zijn genoeg goede blogs, fora en moestuinboeken waar je van kunt leren!

8. Trees

Trees Niet meer actief

Ik heb altijd al een moestuintje gehad, maar de laatste jaren erg klein. Ik weet dus genoeg van het onderhouden van een moestuin (het is ook een hobby :)).
    Ons land is omringt door sloten én het is zandgrond! Ideaal, maar twijfel over hoe groot. Mijn vorige tuin was erg klein (25m2) en dat was zeer goed te doen, maar de opbrengst ook minimaal. Ik heb zelf 100m2 in mijn hoofd, maar daarvan kan je niet een heel jaar eten met drie personen. Daarnaast heb ik ook nog de fruitboomgaard met het nodige werk. Groter schrikt me nu wat af of zal het meevallen.... tja lastig.

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb er eentje volgens het concept van een vierkante meter tuin.

Square Foot Gardening, vegetable gardening, raised bed, organic

Daar heb ik dan 20 vakken van 25 cm2 in (5 vakken omhoog, 2 naast elkaar met een looppaadje ertussen. Mijn tomaten, boontjes, rabarber, komkommer, bramen, frambozen en courgette groei ik buiten die vierkante meters, dus gewoon in de rest van de border. Al mijn kruiden staan ook in een apart kruidentuintje.

Het kost me weinig tijd, in het hoogseizoen ben ik hooguit 10 minuten per dag bezig. Ik zaai vroeg in want gebruik de bijkeuken als kas, en heb dus een groeiseizoen van maart tot ongeveer oktober. Dan nog een paar wintergroenten maar daar gebruik ik niet de hele tuin voor. Ik vries eigenlijk niets in en eet altijd direct uit de tuin, door dat vierkante meter concept heb je veel variatie en niet te veel tegelijkertijd.

Dat gezegd, ik maak de appels, peren, rabarber, pruimen en courgette die over is wel altijd in in potten. En maak jam van alle fruit in de tuin (oh ja, ook vlierbessen)

Jeetje, nou ik dit zo lees is het eigenlijk best veel voor een stadstuin. Maar ik heb ook bijna alleen maar eetbaar spul in de tuin staan, de rest vind ik zonde van mijn tuiniertijd :D

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Oh echt, koop het boek Square foot gardening van Mel Bartholomew, ik wil niet meer anders. Een hele hoge organische opbrengst met veel variatie, en het kost gewoon veel minder tijd. Ik wil die volledige bedden ook niet meer wieden :x

Ik eet dus ook niet elke dag uit de tuin hoor, streef naar 3 a 4 keer per week in het seizoen, met lekker veel variatie in de groenten. En als ik de courgette meetel zou ik elke dag uit de tuin kunnen eten maar op een bepaald moment ben ik 'uitgecourgette'd' en maak ik vriendjes met de buren :D

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Die square foot garden wil ik volgend jaar ook proberen. Heb nu een aardbeienstukje, maar vind dat eigenlijk leuker. En educatiever voor Thijmen. Zag ook een keer wortels in een doorgeknipte plastic fles :) Lijkt me ook wel grappig. En dan maar hopen dat je er ook een paar kunt zien :)

@Juul: hoe groot is jouw tuin? Wij hebben maar 36 m2 en daar is dan ook een terrasje en een stuk gras (voor Thijmen om te ravotten) in). Niet superveel plek voor groente enzo. Heb wel een perenboom en een appelboom, dat is ook wel leuk.

12. zogelukkig

Interessant Juul; ik zoek nog naar methodes die minder bewerkelijk zijn.

Ik zet ook aan de weg wat ik teveel heb.

Ik heb wel heel veel sperziebonen ingevroren, maar vind dat toch minder lekker. En ieder seizoen een andere groente, ben 3x sperziebonen per week dan ook wel weer zat en kan er in juni alweer reikhalzend naar uitzien!

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn tuin is wel groot voor een stadstuin. 12 meter breed en zo'n 35 meter diep. Maar daar gaat nog zo'n 50 m2 aan terrassen, houtopslag, schuurtje etc aan af. En lekker veel gras voor L. om te spelen dus effectief hou ik een border over van ongeveer 2,5 m breed en 12 meter diep. Nog niets om te klagen, ik weet het ;)

Deel Deze Pagina