Mandarijntjes en appel bij de witlof, appel in de rode kool en appel door de havermoutpap. Veel verder kom ik geloof ik niet. Vind de combinaties die ik hier lees ook niet echt lekker denk ik.
Ik bedenk me nog een paar: Warme kersen bij bv brownie of chocolade mousse en slagroom. Of in een rode port siroop met mascarpone Zelfbelegde pizza met geitenkaas, rucola, honing en verse of gedroogde vijgen Of sinaasappelmarmelade gebruiken voor een lekker zoetzoute ketjap-sinaasappel jus (lekker bij stamppot) Sinsaasappelpartjes in een romige creme fraiche-mosterd-sinaasappelsaus (lekker bij kip) Gebakken kip in citroensaus (chinees recept, met ook wat sherry en sesamolie, zo lekker!) Of sinaasappelrasp en sap in een lekker sinaasappeldressing. Of een chutney of jam bij een lekker kaasje bij de borrel Ik snap op zich nog wel dat mensen warm fruit niet lekker vinden, maar het kan wel degelijk een onderdeel van een maaltijd zijn. Fruit is voor mij een geweldige smaakmaker en juist het zoete of zure van fruit kan een gerecht in balans brengen. In mijn ogen ook vreselijk zonde als je het niet lekker vindt. Sluit nl een hoop lekkere gerechten uit.
Ja hoor, hij is heel makkelijk. Naar smaak bij 1 of 2 sinaasappels de partjes tussen de vliesjes uitsnijden. Sap wat daarbij vrij komt opvangen en evt de sinaasappel daarna nog een beetje knijpen voor extra sap. Kip bakken en even warm houden. Bakvet afblussen met de sinaasappelsap. Bekertje crème fraiche en een flinke schep mosterd toevoegen (ik gebruik grove mosterd. En meer/minder mag natuurlijk. Ik proef tussendoor of het goed is) en voorzichtig opwarmen. Tot slot nog de sinaasappelpartjes toevoegen en even meewarmen. Niet te lang, want dan vallen ze uit elkaar. En de luie, ongezondere, smokkel versie: vervang de sinaasappel door een blikje mandarijnen en gebruik een beetje van het siroop om de pan af te blussen.
https://www.smulweb.nl/wiki/123/Tomaat De discussie over fruit of groente zal altijd blijven bestaan.
Altijd een hele zak appels in de rode kool En heerlijk fruit door een salade En sinaasappels door de stoofpeertjes
Perzik in de pilav Appel in de hete bliksem Banaan of appel in de pannenkoeken En ik maak wel eens gebakken aardappeltjes met ei en appel.