Koken met kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mamafiets, 21 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.861
    25.993
    113
    Vrouw
    Mijn zoon van 5 komt regelmatig als ik aan het koken ben binnenwandelen om te vragen of hij mag helpen. Dat vind ik leuk en goed. En hij snoept alvast wat paprika en komkommer mee.

    Maar.... Wat kan je zo jong kind laten doen? Mijn groentemesje is echt vlijmscherp, daar mag echt niemand aan komen. Hete pannen vind ik ook geen goed idee.

    Het enige wat dan overblijft is de kruiden op het vlees gooien en de ingrediënten voor salade in een schaal mixen. (Die ik dan vooraf heb gesneden,)

    Ik heb hem ook weleens een pizza laten beleggen (kant en klaar bodem en dan zelf insmeren met tomatensaus en verschillende ingrediënten op tafel zetten.)

    Dus hier inspiratie en recepten gevraagd waarbij een 5-jarige al echt taakjes kan uitvoeren. En die niet te lang duren. Doordeweeks heb ik max een half uur voor koken.
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.542
    26.115
    113
    Vrouw
    #2 GroeneBomen, 21 aug 2019
    Laatst bewerkt: 21 aug 2019
    Ik geef mijn 3,5 jarige gewoon een scherp mes. Wel kort mes uiteraard, met wat breder handvat en de punt zelf niet heel scherp. Hij is motorisch handig, heeft geleerd hoe hij moet snijden en doet het met alle geduld en precisie (bij bv komkommer zijn alle stukjes nagenoeg even dik). Doen we al voor zijn derde jaar en begonnen met komkommer en zo steeds verder naar moeilijkere dingen.

    Je hebt ook keukenmessen voor kinderen. Zijn uiteraard wel scherp maar liggen goed in de hand.

    Hij komt alleen niet aan hele harde dingen: geen aardappel bv en ook geen vlees ivm kruisbesmetting aangezien hij in zn enthousiasme zo na de kip met zelfde mes komkommer zou kunnen snijden.

    Wassen van groente kan hij ook goed. En zelf ingrediënten uit de tuin halen is ook altijd groot succes, bv wat peterselie plukken.

    Zoon leert nu eieren open te breken :) met hulp nu nog maar als ik een omelet wil maken, voegt hij ei toe, peper, zout, plukt de kruiden en roert dan alles goed. Ik bak het dan.

    Ei gaat wel eerst in een glas haha, schil eruit vissen hoort er nog bij :p
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  3. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Juist een scherp mes is veel veiliger dan een bot mes waar onnodig kracht op uitgevoerd moet worden met kans op uitschieters.
    Hier vanaf ongeveer 2,5-3 jaar dat ze actief helpen als ze dat willen.
    Gewoon makkelijke dingen als champignons etc.
    Maar ze eten hier ook al heel vroeg met bestek
     
  4. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.861
    25.993
    113
    Vrouw
    Met dit (keramische) mesje heb ik mijzelf al een paar keer gesneden zonder er erg in te hebben (tot het ging bloeden). Zonder enige moeite snij je er door alles heen. Dus nee. Die gaat hij niet in handen krijgen. Grote broer voorlopig ook nog niet.
     
  5. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Tijd voor een tweede mes?
     
    NiekeKris en Mamafiets vinden dit leuk.
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.542
    26.115
    113
    Vrouw
    Koop je toch een nieuw mes? Wij hebben 1 van de ikea of action, met een zeer goede bredere handgreep. Kind komt ook niet aan mijn écht goede messen.
     
  7. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.861
    25.993
    113
    Vrouw
    Dat is idd ook leuk
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.542
    26.115
    113
    Vrouw
    Hij kweekt ook vanaf zaadje dus extra leuk :)
     
  9. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.861
    25.993
    113
    Vrouw
    Hihi. Dat hebben wij ook geprobeerd..... Maar blijkbaar hebben we niet echt groene vingers:roflmao::roflmao:
     
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.542
    26.115
    113
    Vrouw
    Zaadje planten en na 2 week stiekem vervangen voor een fatsoenlijk stekje van de bouwmarkt als ze op bed liggen kan ook nog he? Hahaha
     
    spruitje80 en Mamafiets vinden dit leuk.
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dochter kreeg op die leeftijd toch al een scherp mes in handen om te snijden, en een dunschiller. De jongste van drie laat ik dan weer groenten van pot 1 naar pot 2 verhuizen, pasta alvast uit het zakje halen en in een potje stoppen voor het in de kookpot moet, etc. Veel onzinnig werk, maar dat vindt hij leuk
     
  12. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Een kiddikutter mes of soortgelijk iets aanschaffen?
     
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.515
    8.366
    113
    Ik zou inderdaad een extra mes aanschaffen. Hier snijden ze gewoon groente en fruit. En ja, ook een heel enkele keer wel eens in hun vingers; daar leren ze ook van. Ik zou ze dus geen vlijmscherp mes geven, maar wel een die scherp genoeg is om groente en fruit mee te snijden.
     
  14. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.287
    3.527
    113
    Hier wordt ook met een iets minder scherp mes gesneden, bijvoorbeeld paprika, champignons of courgette. Als we avg eten mogen ze om de beurt de geschilde aardappels en schoongemaakte groente in de pan met water gooien, dat vinden ze ook al leuk genoeg om te doen.
     
  15. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.668
    21.190
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier wordt vanaf 3 jaar al gewoon met een scherp mes gesneden. Gewoon scherp, niet vlijmscherp. Zij kookt echt al mee sinds een jaar. Inmiddels helpen met dingen afwegen, nog leerzaam ook. Paprika, komkommer en dergelijke snijden. Vlees, vissticks of kip braden, ergens water en saus bij doen. We koken op inductie en leer dr ook hoe ze de tijd in kan stellen per pan. Is ook weer leerzaam qua cijfers leren. Kijken of iets gaar is door er met een vork in te prikken.
    Samen koken is superleuk!
     
  16. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    Wij hebben op zaterdag regelmatig kinderkookavond. Dan hebben we gekeken in de kinderkookboeken wat we gaan eten (op internet zal ook wat te vinden zijn) en dan gaan de meisjes voor ons koken. Mijn hulp is nog nodig, maar ze vinden het heel leuk om zelf in de keuken aan de slag te gaan.
    (normaal gesproken mag er namelijk niemand in de weg lopen in de keuken als ik aan het koken ben :roflmao:)

    Misschien kan je zoiets met je zoon doen? Je kan zelf van te voren kijken hoe ingewikkeld of makkelijk de recepten zijn.
     
    Flipje25, Uilenmama en Mamafiets vinden dit leuk.
  17. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.200
    2.837
    113
    Hier snijd onze zoon van 5 ook tomaatjes, komkommer, appel, paprika (appel en paprika snijd ik zelf eerst in grote stukken) champignons, soms ui (snijd ik zelf eerst door de midden en haal de schil er vanaf) courgette e.d.

    Hij snijd met een wat langer mesje, niet super scherp maar wel gewoon scherp.
    Jongste sneed er laatst nog mee in zijn vinger:rolleyes: maar die vind het ook nog wat moeilijker.

    Hij kijkt ook vaak mee met koken en als hij verder nog met iets kan helpen doet hij dat.
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Deze zijn superhandig. Totaal niet scherp maar snijden geweldig. Een mesje en een dunschiller.
    De kiddies food cutter:
    20190822_130827.jpg
     
    Roanna, Mamafiets, Sado en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Uilenmama

    Uilenmama Niet meer actief

    Wat een leuk idee, kinderkookavond.
    Ik heb nog geen kinderkookboek, maar in de bibliotheek is ervast eentje te vinden.
     
    Charmed72 vindt dit leuk.
  20. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.522
    1.945
    113
    Snijden met een iets minder scherp mes?
    Hier trouwens wel al een schilmesje met 6 jaar.
    Ze moeten ook leren (uiteraard wel als er wat beheersing in zit, je wilt geen rond vliegende ledematen)
    Dingen voor salade maken en snijden.
    Gekookt eitje pellen voor bij de sla, broodje gezond maken samen, pannekoek beslag mixen, eieren in beslag breken (eerst in bakje voor je in het meel gooit, kan je de schilletjes eruit vissen), eigen broodje smeren, samen smoothie maken, roeren in saus, samen lasagne opbouwen.. ik deed zoveel samen met onze pleegdochter..
    Die was ook gek op bakken.
    Dus van alles samen gemaakt.
    Cake, koekjes, appeltaart,appelflappen etc
     

Deel Deze Pagina