Voor het eerst energieleverancier kiezen.. HELP?!

Discussie in 'De lounge' gestart door Essje, 13 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Essje

Essje Fanatiek lid

9 feb 2011
    2.177
    372
    83
    Vrouw
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Hallo dames!

Wij krijgen binnenkort een eengezinswoning(huurwoning) en moet dus zelf een energieleverancier kiezen. We zitten nu in een particuliere huurwoning dus hebben er totaal geen verstand van :( Waar moeten we op letten, hoe kan ik zien welke het voordeligste is? We zijn nu nog met z'n tweeën, hopen dit of volgend jaar een kindje te krijgen:)
    Kunnen jullie mij misschien op weg helpen? En water, waar moet ik daarvoor kijken?
    Wat een nieuwe dingen komen er allemaal bij kijken zeg! Voel me zo dom nu haha :p

2. minon

minon Niet meer actief

Energietarieven kun je op websites met elkaar vergelijken. Nederland is ingedeeld in regios bij de meeste energieleveranciers. Je moet dan de prijs pakken uit jouw regio. Ook zit er verschil in prijzen als je een 1, 2, 3 jarig contract of een variabel contract neemt. Op internet zijn de meeste prijslijsten wel te vinden zodat je kan vergelijken. Ik weet niet of er een website bestaat hiervoor vergelijkbaar met bijv independer voor je verzekeringen.
    Verder komen er kosten bij van je netbeheerder voor het transport van gas en stroom. Bij ons is dit stedin. Dit is onderdeel van eneco en daarom was in ons geval eneco ook het goedkoopste.
    Water heb je alleen de mogelijkheid om dat af te nemen bij de beheerder uit jouw regio. Hier is dat oasen.
    Als je (neem ze even mee als voorbeeld) eneco en oasen belt dat je gaat verhuizen krijg je van hun een kaart thuisgestuurd waar je de beginmeterstanden op kunt zetten. Dit zijn de meterstanden op het moment dat jij het huis betrekt. Die stuur je dan terug en op basis van de vorige bewoners en jou gezinssamenstelling wordt er een termijnbedrag vastgesteld.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Inderdaad gewoon op een vergelijkingssite kijken welke leverancier voor jou het goedkoopste is. Het is toch dezelfde stroom die uit het stopcontact komt, dus je moet er zeker niet meer voor betalen dan nodig is ;). Vaak hebben aanbieders wel acties dat je na een jaar een bepaald bedrag terugkrijgt. Wij zijn eind vorig jaar verhuisd en voor ons was Energiedirect het goedkoopste. Zolang je het maar ruim van tevoren doorgeeft heb je gewoon elektra en gas op het moment dat je de sleutel krijgt. Wij hebben zelf alles, ook het overstappen zelf, via gaslicht.com gedaan. Dat gaat prima en de leverancier neemt dan vanzelf contact op voor de meterstanden. Handige bij Energiedirect vind ik dat alles online gaat.

4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Hier komt budget energie als goedkoopste uit (door de welkomst korting)
    Iemand ervaring mee?

Wij zitten nu bij eneco, maar best duur. En volgens t nieuws is het het goedkoopste als je elk jaar overstapt.

5. NookY

NookY Fanatiek lid

12 mei 2010
    2.263
    1
    36
    Dieren arts assistente bij dieren ambulance!
    hazerswoude dorp ( zuidholland)
    Geen oxxio nemen.. Zijn oplichters zeiden goedkoper te zijn etc bleek ik achteraf duurder uit te zijn... Had Nuon die zijn hier ook goed bevallen... Nu Essent... Bevalt ook goed

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier hetzelfde.
    Volgens mij moet je je niet verkijken op die welkomstkorting, maar kijken naar de goedkoopste prijzen voor gas en elektra. Als je dan vergeet op te zeggen, zit je iig niet aan hoge prijzen vast.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij wisselen elk jaar en pakken op die manier de welkomskortingen mee. Die kortingen tikken harder aan dan de prijsverschillen onderling (wel even goed rekenen natuurlijk en niet vergeten op te wisselen na een jaar)

8. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Probeer eerst uit te vinden hoeveel je ongeveer verbruikt in een jaar. In principe kan je volgend jaar weer overstappen. Met een kindje zal er wss een extra kamertje verwarmd worden en denk dat je snel de verwarming een graadje hoger zet.

Als je gaat kijken en rekenen (toch de beste manier om erachter te komen) let dan op het volgende:
    Een energierekening bestaat eigenlijk uit 2 delen: Eerst uiteraard de stroom die je verbruikt. Logisch.
    Dan heb je ook nog iets wat vastrecht heet. Vastrecht zijn de vaste kosten voor de levering en het transport van energie. Bijvoorbeeld de huur van de meter, het transport van de energie of de aanleg en het onderhoud van het netwerk.

Bij de een is het vastrecht bijvoorbeeld heel goedkoop en bij een ander heel duur. Het hoeft niet zo te zijn dat diegene met het hoogste vastrecht ook de duurste is. Misschien is de stroom zelf dan heel goedkoop. Maar.... verbruik jij zo veel dat het dan uit kan?
    Het is even een gedoe, het is even rekenen maar echt de moeite waard hoor! Je bespaart snel een paar honderd euro per jaar.
    Succes ermee!

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik stap jaarlijks over, en kijk altijd op prizewize.com. Daar kun je je jaarverbruik ingeven. Als je dat niet weet omdat je naar een nieuwe woning gaat, zoals in het geval van TS, kun je een standaard verbruik aangeven voor jouw woonsituatie. Water gaat standaard via het waterbedrijf, dat is niet vrijgegeven en daar kun je dus niet kiezen. Je hoeft je alleen maar aan te melden.

Let op een aantal dingen:
    - Hou zelf je meterstanden bij. Ik heb een briefje in de meterkast en op elke 1ste van de maand schrijf ik de stand op, zo hou je zelf het overzicht.
    - Ik kies altijd een vast tarief, zodat je weet wat je gaat betalen dat jaar.
    - Als je kiest voor een jaarcontract of een 3 jaar contract moet je zelf wel letten op je opzegtermijn. Dus schrijf in je agenda dat je ongeveer 3 maanden voor het aflopen van je contract weer even gaat shoppen voor een nieuw contract, dat scheelt weer boetes en zo.
    - Ik kijk naar de totaalprijs. Sommige leveranciers hebben duurdere tarieven maar hogere welkomstpremies. Dat maakt voor ons niet uit, maar als je het maandelijks een beetje krap hebt kun je misschien beter kiezen voor een lager energietarief omdat dan je maandlasten lager zijn. Of je zet de welkomstpremie op een spaarrekening en zuivert daarmee maandelijks aan, dat kan ook.
    - Ik ga nooit naar Oxxio of de Nederlandse Energie Maatschappij. Die hebben altijd 'probelemen met de administratie' zodra je weg wilt. Maar voor de rest heb ik elke maatschappij onder de zon al gehad en nooit problemen ;)
    - De maatschappij waar je je aanmeldt zorgt ook voor de opzegging bij je huidige maatschappij (indien van toepassing).

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, maar ik ga dat geheid vergeten ben ik bang!:$

Ik denk dat we voor Green Choice gaan, goeie club.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb een automatische reminder in ICal staan 3 maanden van tevoren :D Maar Green Choice heb ik ook al 2 keer gehad en nooit problemen mee.

12. Essje

Essje Fanatiek lid

9 feb 2011
    2.177
    372
    83
    Vrouw
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Hallo meiden,

Bedankt voor de reactie! Het is een hele hap zie ik alweer :)
    Ik denk dat ik maar gewoon eens moet gaan kijken met iemand die er al verstand van heeft en die me dan kan vertellen wat het voordeligste is. Heb geen idee wat nou goedkoop is ofniet!
    Maar heel erg bedankt voor jullie reacties, heb ik echt iets aan! :)
    Ik heb prijzen vergeleken via consumentenbond en daar kwam energiedirect het goedkoopste uit, die is dus wel oke? :)

13. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Ik vergelijk het altijd met een telefoon abbonement.

Er is een start tarief. Die noemen ze vastrecht. Bij de ene maatschappij is die hoger dan de andere.
    Vaak als het stroomtarief heel laag en goedkoop is, is het vastrecht behoorlijk hoog.
    En ook anderom. Vastrecht laag en stroom duurder.
    Dus als je dan kijkt hoeveel je gaat verbruiken kun je daar op afstemmen.

Voor een 2 persoons huishouden is het vaak beter om een laag vastrecht te kiezen en een duurdere stroomtarief. Dit ook met 3 personen.
    Word je gezin groter dan is het handig om te kijken of je anders goedkoper uit bent.

Essent en nuon hebben lage vastrecht en hogere stroomtarieven.
    Nederlandse energiemaatschappij hebben hoog vastrecht en lage stroomtarieven.

En hierbij komen de voor iedereen vastgestelde leveringskosten nog bij. Vraag bij het afsluiten of de leveringskosten bij hun word betaald of dat je nog een aparte rekening krijgt van de netwerkbeheerder en het zelf moet overmaken.

14. Essje

Essje Fanatiek lid

9 feb 2011
    2.177
    372
    83
    Vrouw
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Bedankt voor de goeie uitleg, dit verhelderd al een hele hoop voor me :) ik zal letten op de hoogte van de vastrecht en dan de hoogte van de stroomkosten. Ik begrijp het goed dat de vastrecht een vast bedrag is wat je sowieso maandelijks betaald en daarbij komen dan je kosten van je gebruik? Klopt dat zo?

15. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Ja dat klopt. Het vastrecht is de basis van je stroomrekening.

Zo ben ik namelijk de boot in gegaan met de NeM. Hoog vastrecht en lage tarieven voor stroom. Betaalde maandelijks een hoge vastrecht en verbruikte weinig stroom.
    Dus was behoorlijk wat duurder uit dan voor het overstappen.
    (scheelde bijna 100 euro per maand)

16. Essje

Essje Fanatiek lid

9 feb 2011
    2.177
    372
    83
    Vrouw
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Ik heb net vergeleken bij gaslicht.com en energiedirect.nl komt er het voordeligst uit maar die heeft een hoog vastrecht en lage verbruikskosten. Dan zou ik op een maandbedrag komen van ongeveer €140,-
    Nuon zet hij als duurder neer terwijl die een laag vastrecht heeft en lage verbruikskosten, dat zou ongeveer €135,- per maand zijn. Alleen het verschil is dat energiedirect vast is en Nuon variabel. Wat is dan het voordeligste?

17. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Zit bij NUON..

Net nog met hen aan de tel. gehangen om een betalingsregeling te treffen voor mijn jaarafrekening, ga deze in 2 maanden aflossen.
    Vorig kreeg ik nog 500 euro terug...en dit jaar 322 euro bijbetalen.
    Mijn energieverbruik lag volgens NUON niet hoger dan vorig jaar, alleen mijn gasverbruik lag iets hoger dan vorig jaar. Moet gewoon minder lang in bad!
    Na het regelen van betalingsregeling werd er met mij stap voor stap doorgenomen waar het aan kon liggen dat ik geld moest terugbetalen..en kreeg bespaartips.

In principe is NUON wel duur, maar de service is helder en duidelijk. Geen grappen achteraf.
    Wilde eerst overstappen, maargoed...ben eigenlijk wel tevreden klant bij NUON.

18. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    +1 daarom ook wij bij Nuon gebleven.

19. Essje

Essje Fanatiek lid

9 feb 2011
    2.177
    372
    83
    Vrouw
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Ik heb even op de site van Nuon gekeken en daar kom ik op 111 of 114 per maand. Verschil is alleen vast of variabel. Dit is niet duur toch? En wat is beter/voordeliger, vaste prijs of variabel? Ik vind het ook fijn dat ze naamsbekendheid hebben en goeie service, geeft me toch een beter gevoel dan een onbekende maatschappij :)

Deel Deze Pagina