Wij eten altijd rond 17.15 , best vroeg dus. Dit komt omdat zoontje lekker mee eet maar als wij rond 18 uur eten dan eet hij amper omdat hij het echt zat dan is. en ik vind het gezellig om samen te eten , een hele periode at hij om 16.30 en wij later maar nu die het langer volhoudt vind ik dit beter , samen eten vind ik heel belangrijk. Opzich geen probleem dat we wat eerder eten want ik ben op donderdag alleen "laat" thuis 16.45 ongeveer. Donderdag is onze snack dag zeg maar. Wij eten donderdag vaak makkelijk , zoontje eet iets uit de vriezer want wat ik overhoudt tijdens het koken gaat in bakjes in de vriezer voor de donderdag (en de dagen dat wij iets heel pittigs ofzo eten). Vrijdag eten wij ook makkelijk want dan zijn we vaak later thuis door sport dochter etc maar dan gezond. Eigenlijk koken wij in het weekend altijd en als we wat afhalen ofzo is dat dus donderdag. In de wintermaanden eten we vaak een stampot , en die eten we dan twee dagen (voor de donderdag dus ook) en zomers doen we op donderdag ook vaak een broodtafel met veel fruit etc. Ik vind prima zo 5 dagen eten we " echt gezond" , 1 dag makkelijk maar eigenlijk altijd wel gezond en 1 dag snack dag/afhaal.
Omdat wij koken eigenlijk allebei leuk vinden om te doen, komt hier zelden een afhaal maaltijd het huis in. Ook omdat het vaak langer duurt om op een afhaal Chinees te wachten dan om het zelf te maken. We hebben een aantal kookboeken, een Vietnamees kookboek met hele makkelijke snelle recepten met veel heerlijke groentes of lekker rauwe groente zoals wortel taugé en komkommer. Ook het 15 min. Kookboek van Jamie Olivier is prima te doen door de Weens, meestal ben ik ipv 15 min. 30 min bezig maar altijd hele lekkere recepten met groente vlees, pasta of rijst! Smullen maar! Als ik werk, (4dgn per week) ben ik tussen 16.30 en 17.30 thuis, mijn man meestal rond 18 uur. Kindje(s) e(e)t(en) soms al eerder en dus vaak niet met de pot mee!
Als ik laat thuis ben kook ik of iets makkelijks. I.d. vaak is dat pasta bv kip rijst en groente. Soep die ik ingevroren heb .. Of bv gehakt met bonen en paprika + ui krielaardappeltje erdoor .. supermakkelijk MAAR ik gooi ook wel eens een diepvriespizza in de oven hoor. Ongeveer 1x per 2 mnd.. maar toch het komt echt wel eens voor.. Afgelopen week nog.. dochterlief kerstdineer op school. Vriend was helpen. Ik was laat thuis.. hond uitlaten daarna rennen naar school voor de lampionnenoptocht afsluiting op school. Uiteindelijk lag dochterlief om 20.15u op bed en kon ik gaan beginnen met koken. Nou helaas dat doe ik dan dus niet.. Pizza in de oven. Snel een salade erbij gemaakt en klaar is klara.. Soms vind ik dat dat moet kunnen hoor
ik werk nu thuis, dus das makkelijk met koken. Maar toen ik nog buitenshuis werkte, schilde ik aardappelen en groenten e.d s avonds van te voren en dan in water laten staan. Als je wil dat het snel kookt moet je maar een laagje water doen, waterkoker helemaal vullen en aanzetten, als die gekookt is in je pan, dan kookt het binnen een paar tellen.
Ik breng op mijn werkdagen de kinderen altijd weg naar de oppas en haal ze op. Ben dan rond 17.15uur thuis als het meezit. En dan kook ik meestal ''gewoon'' aardappels, groente en vlees. Ik streef er naar om 18uur aan tafel te zitten. Vriend komt altijd pas tussen 19 en 20uur thuis en eet later. Het is altijd wel ren en vliegwerk!
Meestal kook ik en als ik alleen ben met de kinderen heb ik ook geen zin/tijd om lang in de keuken te staan. Ik bereid dan of de avond van tevoren iets voor of het is snel/makkelijk, zoals roerbakgroentes met noodles en biefstukreepjes, pasta met een salade (kids hebben dan komkommer/tomaat/geraspte wortel) of gewoon aardappels/puree, vlees en groente. Af en toe een pizza, patatje of pannenkoek is prima, maar mijn vriend komt ook gewoon even thuis eten als hij avonddienst heeft. Hij wilt dan ook graag iets "normaals" eten
Ik kan morgen wel even kijken of ik nog linkjes op mijn pc heb . We hebben hem zelf nu zo'n 2 maanden en gebruiken hem voornamelijk op de dagen dat we allebei werken. Gerechten die vaak terugkomen zijn o a. Indisch stoofvlees (Rendang), hachee, kippenstoofpotje, goulash, runderstoof en verse pastasaus. Ben zelf ook nog zoekende naar meer lekkere receptjes.
Zijn pesto en roomkaas dan geen pakjes/zakjes? Deze maaltijd valt bij mij in de categorie pizza (voornamelijk koolhydraten en wat vlees, als je goed zoekt groenten). Ik maak het mezelf ook graag makkelijk, maar wel op een andere manier. Ik laat op donderdagavond alle boodschappen voor de hele week bezorgen. Dat betekent dat ik in een week 3 a 4 dagen kan eten van verse groenten, want daarna is het niet meer lekker. Ik ben op vrijdag, zaterdag en zondag vrij en die dagen kook ik met de verse ingrediënten maaltijden. Ik begin meestal in de loop van de middag al met koken en ondertussen maak ik alvast wat onderdelen voor andere gerechten. Voorafgaand aan dit weekend had ik door vooruit te werken al de volgende dingen gemaakt: cranberry compote, zoete aardappel in kokosmelk, fruitmoes, gekookte snijbonen, gekookte rijst en gebakken kip in groene curry kruiden. Doordat ik die dingen al had gemaakt kan ik me er makkelijk toe zetten om vanavond bijvoorbeeld een thaise kippensoep te maken. Ik gooi niets weg. Dus als ik 200 gram snijbonen nodig heb voor een recept kook ik gewoon de 400 gram die ik heb gekocht. Wat ik over heb laat ik in de koelkast staan of vries ik in. Zo heb ik altijd kant en klaar voedsel. Ik spreek mijn voorraad meestal zo'n 1 a 2 keer per week aan. Ik kook in principe precies hoeveel ik nodig heb, dus zo'n één keer per week heb ik onbedoeld een eenpersoons maaltijd over. Die vries ik in voor kliekjesdag: de werkdag waarop 's avonds de boodschappen worden bezorgd, zodat ik weer ruimte heb in mijn vriezer voor andere dingen. En in het kader van perfect wordt het nooit: iedere week eten we een keer ongezond, bij voorkeur patat met een frikandel
de maaltijd zal niet erg gezond zijn met zo weinig groenten, maar sinds wanneer is pesto een pakje/zakje...zijn gewoon fijngemalen kruiden. En het is altijd gezonder dan friet met een frikandel.
Luja zegt zelf dat ze geen pakjes/zakjes gebruikt en in pesto van bijvoorbeeld de albert heijn zitten de volgende ingredienten: Zonnebloemolie, 35% basilicum, glucose, aardappelvlok, cashewnoot, Grana Padano [melk, zout, stremsel, conserveermiddel (eilysozym)], Pecorino Romano (schapenmelk, zout, stremsel), zout, zuurteregelaar (melkzuur), extra vierge olijfolie, pijnboompit, natuurlijk basilicumaroma, knoflookpoeder, wei-eiwit, specerijen. Ik pretendeer niet dat ik altijd gezond eet, maar ik realiseer me wel wanneer ik wel of niet gezond eet. Patat is duidelijk niet gezond, maar dat beperk ik tot maximaal 1 keer per week. Ik eet niet de helft van de week pasta met kip in de veronderstelling dat het vast gezond is omdat ik het zelf in een pan heb gegooid.
ik heb geen idee welke pesto ze gebruikt...en verder zit er pasta, kalkoen, paprika en champignons in. Nou dat is toch niet hetzelfde als een diepvriespizza...beetje overdreven.
Aangezien er 300 gram kalkoen in gaat neem ik aan dat dit een gezinsmaaltijd is? Dan vind ik een halve paprika en een halve bak champignons echt wel vergelijkbaar met de hoeveelheid op 3 pizza's hoor...
Serieus..... laten we een discussie starten over een pastagerechtje, leuk! Ontopic: Ik maak op donderdagavond een weekmenu, zorg dat er een een aantal snelle gerechten en wat uitgebreidere gerechten bij zitten. Op mijn werkdagen (ma, di en woe) gaan we voor de snellere gerechten, zoals: - pasta met verse saus (die maak ik in grote hoeveelheden en vries het in) - woknoodles met groenten en kip - zuurkoolstamppot, aardappels schil ik de avond ervoor al - nasi/ bami - rijst met groenten en snel klaar vlees - ...
mijn man kookt altijd (wat een luxe) en hij plant altijd een paar dagen vooruit. Alleen op vrijdag heeft hij vaak geen zin in koken en dan doen we makkelijk
Wij eten 6 keer per week rijst. Vriend zet rijst klaar en thuis hoef ik nog even snel te wokken en 1 keer per week eten we frietjes of pizza. Soms geen zin om te koken gaan we samen uiteten.
Ik werk maandag, dinsdag en woensdag. Elke zondag maak ik een grote pan soep. Op zondag eten we soep bij de lunch en op maandagavond eten we ook soep. Meestal maak ik er iets van wrap bij. (Kip, sla, komkommer tomaat, paprika o.i.d.. Net wat ik heb liggen) De ene week eten we op dinsdag nasi uit de vriezer, dat heb ik de week daarvoor gekookt. De woensdag haal ik dan vis en maak daar een snelle salade bij. De andere week ga ik op dinsdag naar de slager in de plaats waar ik werk. Daar haal ik voor twee avonden eten, ze koken daar heerlijk en gezond eten. Op zich is dat best duur, maar dat heb ik er zeker voor over.
Ik werk 4 dagen woensdag ben ik vrij. Wat ik probeer is makkelijk en snel voor 2 dagen te koken. Pasta, stamppot dat soort dingen. Ik ben nooit meer dan 25 min bezig. Wij kopen dan ook makkelijk in. Voorgesneden groeten of diepvries. Voorgeschilde aardappelen. Duur maar zo makkelijk. Wat ik ook vaak doe is vis(sticks) met aardappelballetjes uit de oven. Die zet je in de oven 20min zonder voorverwarmen. Ondertussen kook je de groenten en dek je de tafel. Afhankelijk van je vrije dag kan je er ook voor kiezen om op die dagen wat voor te koken. De vriezer is je beste vriend als werkende moeder