Koken na een werkdag?

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 19 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben 2 'crisisdagen' wat betreft koken / eten. We zijn dan allebei pas rond 18.15 / 18.30 thuis en aangezien de jongste eigenlijk om 19.00 naar bed moet, is dat erg kort.
    De ene dag koken we meestal pasta met een snelle saus (soms nog wel iets vers, maar vaak ook gewoon zo'n saus uit pot) Daar trekken e dan vaak een zakje sla bij open. De andere crisisdag eten we soep met een broodje. De ene keer hamburgers, de andere keer knakworst.
    Geen hoogstaande culinaire dingen die hoog scoren op de schijf van vijf. ;) Gelukkig blijven er nog vijf dagen over voor een verantwoorde maaltijd. En we leven nog. :D

Ik lees net over wraps voor bij de soep. Ga ik eens proberen, kijken of ik die er in krijg bij de jongens. Ik begin onderhand wel een beetje anti-knakworst te worden.

2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.258
    11.864
    113
    Wat ik vaker doe is de dag ervoor koken voor de dag erna. Of soms 'à ochtends voor 's avonds. Werkt goed.

3. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Hier moet ik meestal koken. We eten dan iets wat snel klaar is; nasi, macaroni of gewokte groente met kip, rijst en een woksausje. Soms doen we nog wel iets wat iets langer duurt, preiovenschotel bijvoorbeeld of aardappel anders.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mijn man kookt meestal, omdat hij eerder thuis is dan ik :D Het is meestal wel gewoon groenten, aardappelen en vlees. Of nasi of pasta. Wel binnen 45 minuten klaar, zeg maar.

5. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Het wisselt: op maandag eten we bij mijn moeder, dan kunnen we zo aanschuiven. Op dinsdag en woensdag kookt de oppas (!), op donderdag kook ik wel nog na een lange dag en op vrijdag ben ik vroeg klaar.

Vaak eten we door de week wel dingen die in een halfuur klaar zijn (aardappels/'vlees'/groente, pasta, nasi, oid) of die ik al eerder klaarmaak en die dan nog in de oven moeten (ovenschotel, lasagne).
    Op donderdag eten we ALTIJD (dat vinden de kinderen fijn) pasta met spinazie. Dat is echt in een kwartier klaar.

6. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Hier ook altijd op maandag pasta met tomatensaus. Eens per 4 weken maak ik een grote pan saus die dan in 4 porties wordt verdeeld. Alleen nog courgette en paprika voor de bite er vers bij snijden en binnen een kwartier zitten we aan tafel.

7. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Goede tip!!!

Ik werk 4 dagen, maandag eet mijn zoontje warm tussen de middag. Di/wo haal ik iets uit de vriezer of ik maak iets makkelijks klaar (couscous bijvoorbeeld). Soms een potje als hij slecht eet de dagen ervoor. Donderdag kookt de oppas!!!
    Andere dagen kook ik altijd, al weet mijn dreumes dat niet meer zo te waarderen ;).

Ik merk wel dat een goede planning qua boodschappen/invriezen belangrijk is. En bij gebroken nachten ontbreekt dat nog al eens....

8. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hier kan ik de oven instellen wanneer hij klaar moet zijn.
    Op maandag en dinsdag kom ik om half zeven thuis en kunnen we dan gelijk aan tafel.
    onder andere eten we dan
    lasagne
    boerenkool /hutspot
    Aardappelen met spinazie/rodekool/biet/boontjes

ideaal vind ik het.

9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit klinkt handig!

Hoe doe je dat dan? Ovenmaaltijd klaar maken en s ochtends in de oven klaarzetten, en dan de timer instellen voor de oven?

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Die pasta pesto eten wij ook vaak, maar dan gooi ik er een zak diepvries sperziebonen en doperwtjes of broccoli, net wat er in de koelkast ligt, door het pastawater heen, dan alles door de kip pesto roeren, zonder roomkaas ( Kunnen ze thuis niet zo goed tegen ) en dan heb je een super simpele snelle maaltijd met wel genoeg groenten. Mijn bord is bijna altijd wel half groenten en dan kwart eiwit/koolhydraat.

11. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Ik kook gewoon als ik om 18.15 thuis kom. Helaas list min man geen pasta dus dat gaat niet. Ik probeer het wel altijd niet al te ingewikkeld te maken.

12. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Momenteel werk ik niet, dus heb alle tijd (oke, niet altijd als babylief niet blij is, maar dat is zelden) om te koken.

Toen ik nog wel werkte (18:30 thuis) kookte ik van te voren. Ik werkte 3 middagen in de week en bereidde het eten in de ochtend voor. In de avond alleen op warmen en binnen 5 minuten aan tafel. Eenpansgerechten en ovenschotels en soepen lenen zich hier goed voor. Ik ben dol op soep!!

Nu heb ik soms evengoed wel eens dagen dat ik van te voren weet dat ik bijv pas tegen zessen thuis ben. Dan ga ik dus niet meer koken, want ik heb een kind dat toch echt wel op tijd naar bed moet en als het te laat wordt met eten, eet hij niks meer ivm te moe zijn.

Ik zorg dan dat ik een pan verse soep maak voordat ik wegga. Of dat ik een kliekje uit de vriezer haal.

En wat mijn 'ik ben hysterisch druk/moe/laat/lui en wil toch fatsoenlijk eten' maaltijd is: komkommertjes, hummus, falafeltjes (5 minuutjes in droge koekenpan en klaar) en eventueel een stukje brood.

En ja.....soms wordt er ook een patatje gehaald. Heerlijk :D Groot feest voor mijn kleine jongen. Maar ik vind het wel vrij prijzig, dus echt niet vaker dan 2 a 3 x per maand.
    Een frituurpan moet ik niet in huis hebben, dan gaat het fout :$ en ik vind het stinken.

13. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Helemal goed

ik kan de oven in stellen hoe lang hij aan moet en hoelaat hij uit moet. Bij lasagne bijvoorbeeld gaat hij om half zes aan. En kwart over zes uit. Als ik dan om half zeven thuis kom is het niet meer loeiheet maar wel echt goed warm. Anders brand ik mijn tond altijd.
    lasagne maak ik zelf meestal voor drie keer dus heb ik het gemak helemaal dat ik het met ovenschaal en al uit de vriezer haal en zo in de oven schuif.
    Ik zet het erin vlak voor ik weg ga, uurtje of twaalf. Maar het kan bij mij 24 uur van te voren. Echt heel fijn en wel een gewone maaltijd

14. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik heb op Facebook mijn kookpagina met heerlijke verschillende recepten.
    Ook in de Allerhande verschenen.

Als je inspiratie zoekt kun je de pagina bezoeken.
    Ook voor taarten ben je daar aan het juiste adres.

Fb pagina: Cooking & Baking with Asli

15. tuc

tuc Niet meer actief

Wat een ideaal ding zeg!

16. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Hier ook crock-pot! Ideaal!

17. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Ik kook gewoon als ik thuiskom en nee we komen niet elke dag aan de hoeveelheid groente die we nodig hebben. We leven echter wel nog.

18. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ja zo eentje heb ik ook. Ideaal! Op werkdagen eten we zelfs stoofvlees omdat dat toch wel uren in de oven kan :D

19. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Brrr, ovens die opstaan terwijl er niemand in huis is, daarvoor ben ik veel te stressy aangelegd.

Verder klinkt het wel als een geweldig systeem!

20. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Op drukke dagen dat het laat wordt ga ik regelmatig voor iets makkelijks: diepvriespizza of soep met brood of soms afhalen. Als wij pizza eten krijgt dochter wat anders. Patat ofzo eet ze wel mee.

Slowcooker of oven aan als ik weg ben zou ik echt niet fijn vinden. We hebben nooit apparaten aan als we weg zijn en als er slecht weer op komst is gaan echt alle stekkers er uit. Zou daar dus echt niet voor kiezen.

Deel Deze Pagina