Koken voor 1 persoon

Discussie in 'De lounge' gestart door tess2013, 8 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik kook ook al jaren voor mezelf alleen, laatste paar maanden eet dochter mee. Maar ik ben inderdaad ook van de (errug) makkelijk. Groente snijden of aardappels schillen vind ik al veel werk :) Speciaal boodschappen ervoor nog moeten halen ook. Meestal kom ik zelf thuis van een lange werkdag, en dochter vind elke minuut wachten na 18:00 uur na een kinderdagverblijf dag op eten ook erg lang.

In het weekend kook ik wel wat fatsoenlijkere maaltijden, bijv goed gevulde pastasaus. Ik vries het altijd in mét de pasta er ook bij in porties, vind ik prima te eten en anders moet je alsnog 15 minuten wachten tot de pasta klaar is, dat vind ik dan alweer lang ;).

Mijn favorieren doordeweeks uit de categorie ubersimpel die regelmatig terugkeren:
    - Ravioli, ik noem dat altijd kussentjespasta, met vulling. De verse uit de koeling is niet veel duurder dan uit het pastavak, lekkerder, en in 2 minuten koken klaar :D Als je ze afgiet klein beetje water in de pan laten, anders worden ze heel droog. Broccoli is 1 van de verse groente die ik snel geslacht en snel gekookt heb. Ik maak het vaak aan met groene pesto + creme fraiche + Parmezaanse kaas, of eventueel wat van zo'n walnootkaasje er overheen doen (smelt vanzelf) of Boursin.
    - Een zak aardappelmix van de Aviko in een pan mikken :p Ik vind de Griekse lekker. Er zit niet heel veel vlees in, dus ik roerbak er 2 eieren door heen. Zit ook niet heel veel groente in, dus ik pak er wat snackgroente bij (komkommer/cherrytomaatjes of paprika)
    - Aardappelkroketjes/bolletjes in een ovenschaal mikken. Pot/blik groenten openmaken en opwarmen. Vlees of vis bakken.
    - Ik heb een 2 persoonsovenschaal. 200-250 gram gehakt rul bakken (onderin), daarboven een blik rode kool openmaken en erop gooien, daarboven flinke laag aardapppelpuree uitsmeren (kan uit een zakje), bovenop kaas strooien. Simpel en heel lekker! De tweede helft in de koelkast of vriezer.
    - Rijst koken. Vis bakken, en een zak roerbakmix erbij gooien. Woksaus of zo'n boemboe ding erin voor de smaak.
    - Stamppot is heel geschikt om in de vriezer te doen. Ik maak dan 4 porties en helemaal compleet incl (rook)worst en jus doe ik het in bakjes in de vriezer.
    - Pannekoeken bakken
    - Focaccia (versafdeling) opwarmen in de oven, eventueel met wat extra mozzarella/tomaat erbij. Blik (erwten)soep erbij opwarmen.
    - Vissticks of van die goedkope hamburgers uit de vriezer heb ik hier altijd in huis, vind ik ook lbest goed te eten. Groente uit blik ook, en aardappelschijfjes in de diepvries (met patatkruiden erover) of aardappelpuree uit een zakje ook. Gewoon lekker makkelijk als de boodschappen op zijn, toch wat in huis.

Hopelijk heb je wat aan de tips :)

Deel Deze Pagina