Kipmarinade hoeveelheid voor ongeveer 2 kipfilets 3 eetlepels olijfolie 3 eetlepels ketjap 1 eetlepel citroensap peper kerrie komijn knoflook gember Het lekkerst is de kip in blokjes te snijden zodat de marinade goed kan intrekken (dus niet een filet in 1 stuk in de marinade doen, dan trekt het er niet goed in). Zo lang mogelijk laten intrekken, sowieso een paar uur, liefst een hele nacht. Heerlijk om op de barbecue te leggen (spiesjes van maken) maar ook 'gewoon' gebakken erg lekker.
Apple crumble 4 appels 150 gram suiker 200 gram boter 300 gram meel 1 zakje vanillesuiker 1 theelepel kaneel (of koekkruiden) snufje zout Appels schillen en in kleine blokjes snijden. Appels in ingevette bakvorm doen. Van alle overige ingedrienten een kruimeldeeg kneden. Over de appels verdelen. Tot afbakken in de koelkast zetten (of bij meteen bakken eerst 10 minuten in de vriezer). Gaar bakken in ongeveer 35 minuten op 180 graden.
Arretjescake van Migga: 350 gr roomboter 400 gr suiker 4 eieren 400 gr biscuitjes 10 eetlepels cacao Laat de boter smelten[niet bruin laten worden] Mix de eieren met de suiker en mix daarna de cacao er beetje bij beetje erdoor. Breek de koekjes fijn. Roer de gesmolten boter door het eimengsel en daarna de verkruimelde koekjes. Bekleed een cakeblik met folie doe het mengsel in het blik en laat het een dag in de koelkast opstijven. Snij de cake de volgende dag aan plakjes
Abbo! Super handig dit! Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar lekkere ovenschotels. Bloemkool,prei,witlof etc.
Stoofpeertjes: http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/313853-heerlijk-stoofpeertjesrecept-gezocht-wie-helpt.html http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/300260-iemand-lekker-recept-om-warme-peertjes-maken.html
Gebakken aardappelen: http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/311081-gebakken-aardappelen-maken-lekker-kruiden.html
En mijn favoriete blogs voor echt lekker koken Kayotic Kitchen (vanalles en nog wat. De frambozen-cheesecake brownies zijn goddelijk!!) TURKSE RECEPTEN MET FOTO | TurkseKok.nl (Turkse recepten heel duidelijk uitgelegd) Uit de keuken van Levine (heel erg goede broodbak blog)
Heeft er ook iemand een goddelijk recept voor ovenschotelsaus? Ik vind pakjes-voedsel niet te eten maar voor een ovenschotel neem ik toch zo'n pakje ovenschotelsaus (van knorr of honig geloof ik) omdat ik zelf geen lekkere saus kan maken.
Ohhhhh dit is echt wat voor mij. Ik kook veel met knorr Dus ik zoek een wereldgerecht zonder knorr. Wat wij lekker vinden is turkse durum, mexicaanse burrito's, lasagne en kip tandori. Wie heeft er lekkere recepten??
Deze heb ik zondag gemaakt, met bastardsuiker ipv vanillesuiker en een beetje citroensap. het was erg lekker!
Geen goddelijk recept wel een tip. Ga eens experimenteren met een roux of bechamelsaus. Eén deel boter en één deel bloem. Je smelt de boter in een pan en voegt de bloem toe tot een roux, mengsel van boter en bloem. Als je dan al roerend melk toevoegt krijg je de basis van een saus (zoals de kaassaus eerder in dit topic). Het is even oefenen maar je kan van alles toevoegen kruiden, kaas, spekjes, groenten etc. Kijk gewoon wat je lekker vind. Melk kan je ook gedeeltelijk vervangen voor room, wijn en of bouillon. Maak je deze saus dikker dan kan je als je bepaalde vulling er in toevoegt er dus ook een ragout van maken. Zelf maak ik altijd zo graag champignon ragout.
Kippenpoten in (alcoholvrij) bier: 6 dikke kippenpoten (niet iedere slager heeft ze liggen, maar je kan ze altijd bestellen, echt geen kippenvleugels nemen!) Kippenpoten met peper en zout insmeren en aanbraden in boter of olie in een goede braadpan of stoofpan Uit de pan nemen en in braadvocht kleine ui en 1 teen knoflook fruiten (ik houd ervan en doe 2 tenen) Schenk 1 flesje bier bij. Oudbruin of bokbier is lekker, bavaria malt ook. Het ligt aan de grootte van de pan, maar de drumsticks moeten wel half onder staan, ev. dus nog een half flesje bijschenken. En dan 1 eetlepel bruine basterdsuiker toevoegen en een scheut appel- of wijnazijn en een bouquet garni met iig laurier, tijm, rozemarijn. Ruim genomen! Salie erbij is ook lekker, maakt het iets pittiger. Even proeven of je een gelijk aandeel zout, zoet en pittig proeft. Soms overheerst het bier of de kruiden en dan voeg je wat bouillon of zout bij of nog wat bruine suiker. Laten stoven op de laagste pit ongeveer een uur, totdat het vel loslaat. Poten regelmatig draaien anders wordt de bovenkant te droog. Geef het de tijd, want het is het lekkerste als het vlees zo van het bot valt!
Onderstaand recept voor tomatensoep vond ik net op : Koken zonder e-nummers Ingrediënten: 250 gram gehakt 2 liter water 2 theelepeltjes zout 400 gram soepgroenten of macaronigroentenpakket 1 theelepel Italiaanse kruiden (verstegen) 1 mespunt rietsuiker 1 blikje tomatenblokjes snuf peper 1 kruidenbuiltje voor tomatensoep 50 gram vermicelli Bereidingswijze: Breng het water aan de kook. Draai balletjes van het gehakt en doe ze in het kokende water. Laat 10 minuten koken. Voeg de groenten toe. Laat deze 10 minuten meekoken. Voeg het zout en kruiden toe. Voeg de peper en de inhoud van het kruidenbuiltje toe. Roer alles goed door. Voeg de tomatenblokjes en de rietsuiker en de vermicelli toe. Laat dit alles onder af en toe roeren nog 10 minuten zachtjes doorkoken. Ik heb het nog niet geprobeerd maar ga het zaterdag of zondag eens koken en kijken hoe het smaakt.
Doe ik ook ja met bechamelsaus. 50 gram boter smelten met een lepel bloem, 3/4 kop melk erdoor. En dan naar gelang je wilt. ik doe er kerrie-/paprikapoeder door en maak zo de prei-kerrie ovenschotel van maggi na. Proeft bijna gelijk, wel iets vetter. Daar moet ook een ei doorheen, misschien ga ik dat nog eens doen.