Lees regelmatig hier dat jullie zonder pakjes koken. Nu heb ik dat voorgenomen om ook zonde pakjes te koken. Spagettie saus maak ik eigenlijk altijd al zoner pakjes. Maar de rest... Graag zou ik van jullie resepten willen van sausen. Bijvoorbeeld; kip tandori, kerrie, goulash, hachee enzovoort.
Ik kook ook zonder pakjes, moet zeggen dat ik de gerechten die jij post eigenlijk nooit maak. Dus daar heb ik geen recepten voor, maar ik denk dat kokenmetkarin je al een deel op weg kan helpen met recepten
Als je een roux kan maken kan je bijna alle roomsausjes makrn als je de juiste kruiden toevoegt. Roux maak je door boter te laten smelten in een pan en dan ongeveer in de verhouding 1:1 bloem toe te voegen. Snel roeren met een garde tot er ern papje ontstaat. Indien te vloribaar beetje extra bloem toevoegen maar je wil niet dat het gaat korrelen. Daarna voeg je melk en/of boullion toe (weer snel roeren met de garde) en blijf je roeren tot het indikt. Vanaf hier kan je alle kanten op! Bij mij is kurkuma heel belangrijk in mijn kerrie saus en goede rode peper
Mocht iemand nog een specifiek recept nodig hebben, pb me maar! M'n man is souschef in de keuken en heeft klappers en klappers vol met recepten. (Ook voor extra's zoals sausjes, crèmes, deeg enz)
Kijk eens op Smakelijck.nl, een site met alles over e-nummers en goede e- nummervrije recepten. Ook heeft zij 3 kookboeken met e-nummervrije recepten ( Boeken heten allemaal Smakelijck met als toevoeigng o.a. gezond en gevarieerd, groenten voor elk moment van de dag en zoet )
Dat zou ik ook willen weten, ik kook ook zonder pakjes maar ik gebruik nog bouillonblokjes voor soepen, zonder smaakt de soep werkelijks nergens naar...
Al die recepten kun je makkelijk op internet vinden. Ik kijk zelf regelmatig op Pinterest en Foodgawker.
Ja idd, hetzelfde voor risotto, ook niet lekker zonder een blokje. Maar ik ga eens bij de reformwinkel kijken.
Goulash maak ik eigenlijk nooit met een pakje, wist zelfs niet dat je daar pakjes van hebt Even denken hoor... ik begin altijd met het bakken van uien en paprika (minstens 2 grote uien en 2 grote paprika's) en daarna bak ik het vlees (ik neem goulashvlees) even kort mee (ik haal het vlees altijd even door de bloem). Dan doe ik er wat zout bij en flink veel paprikapoeder (2 eetlepels oid) en een snufje komijn. Daarna een blikje tomatenblokjes en dan onderzetten met bouillon en rustig laten sudderen. Om een beetje dikkere saus te krijgen kun je bij het vlees bakken een eetlepel bloem extra doen.
Hachee doe ik vlees bakken met ui en een lepel bloem, als ht mooi bruin is doe ik er een verkruimelde boterham bij en een laurierblaadje, wat zout en suiker (wijn kan ook, ben ik niet van) dat laat ik een paar uur op zacht opstaan. ik maak het met rode kool en aardappelpuree dus het is niet een enorme pan vol misschien werkt het dan niet
Voor de dames die de bouillonblokjes zoeken: Ekoplaza verkoopt ze van Your Organic Nature, daar zitten alleen kruiden in: Groentebouillon zonder gist 66g Your Organic Nature - Ecomarkt Volgens mij verkopen ze deze ook in andere reformzaken en voor de mensen in de Randstad: Marqt heeft ook blokjes zonder smaakversterkers en gist.
ik maak hachee zo: Rundvlees in blokjes snijden en aanbakken in 50 gram boter Dan 1,5- 2 kg uien erbij en meebakken tot ze zacht worden. Dan 50 gram bloem erbij en even goed meebakken twee eetlepels ongeveer balsamico azijn toevoegen en even goed dooroeren. Rundvleesbouillon totdat alles goed onderstaat, wel even goed roeren! 5 kruidnagels, laurierblaadje en takje tijm erbij en dan laten pruttelen liefst 2-3 uur. Ik doe dit altijd in de oven op 150 graden dan is de temperatuur meer constant.
Ik weet niet wat er allemaal onder 'pakjes' valt, maar ik koop altijd een berg bio groenten, wat vlees, pasta, rijst en/of aardappelen en die combineer ik met elkaar (gewoon uitproberen) en met één smaakmaker. Dat kan pesto zijn, maar ook pijnboompitjes, passata met basilicum, appelmoes, pindasaus e.d. Valt dat ook onder koken zonder pakjes?