Hebben jullie een huishoudschema?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jennifer0306, 5 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Hallo allemaal,

Ik zit er steeds meer over te denken een soort huishoudschema te maken. Zoals de ene dag stoffen, andere dag badkamer en toilet, andere dag stofzuigen en dweilen.
    Ik merk namelijk dat ik er vaak een beetje snel snel ongestructureerd doorheen vlieg en dan schiet t een nog wel eens bij t ander in of gebeurd er veel met de Franse slag.

Hebben jullie een huishoudschema en bevalt dat of bevalt/beviel het juist niet?

2. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Geprobeerd, maar daar raak ik heel erg in de stress van. Dan móet ik hem van mezelf namelijk ook echt afwerken en dan zit ik dat met tegenzin te doen. Op die manier kreeg ik een steeds grotere hekel aan het huishouden.

Dus nee, bij mij werkt het zonder schema beter. Als de grond vies is ga ik stofzuigen en dweilen. Als ik vind dat het tijd is om de wc en badkamer weer te doen dan doe ik dat. Als ik vette vekken op de ramen zie dan ga ik ze zemen. Mijn huis hoeft van mij ook niet blinkend schoon te zijn alsof ik de koning moet ontvangen. Gewoon netjes is goed genoeg. Ik vind het belangrijker dat ik geen hekel krijg aan huishouden en dat kreeg ik wel toen ik een schema had en alles op vaste dagen "verplicht" moest doen. Dan kwam ik uit bed met: zucht, vandaag MOET ik dweilen. En zat ik er maar tegenaan te hikken en deed ik het uiteindelijk helemaal niet.

3. Dormouse

Dormouse Bekend lid

27 okt 2014
    562
    0
    0
    NULL
    NULL
    Soort van, gebruik het niet als strak schema maar meer voor overzicht/als streven haha.

Ziet er ongeveer zo uit:

Dagelijks:
    - Afwas,
    - Minimaal 1 was draaien,
    - Stofzuigen (kan wel een dagje overgeslagen worden eventueel),
    - Tafels en aanrecht afdoen.

Om de dag:
    - Dweilen,
    - Strijken (overhemden van vl),
    - WC (op de een of andere manier breekt de kat altijd in en slaapt eronder, dus wordt snel stoffig).
    - Kattenbak.

Een keer in de week:
    - Balkon,
    - Grondig stoffen,
    - Kinderkamer,
    - Grote beurt badkamer of keuken (om en om)

De ene dag doe ik veel meer dan de andere, wisselt enorm. Is meer een kwestie van doen zodra ik tijd heb en het lijstje helpt dan met bepalen van de prio en zorgde in het begin ervoor dat ik überhaupt wat routine kreeg.

Houd verder aan dat iets dagelijks als t niet anders kan ook wel een dag later kan en bij om de dag geld hetzelfde. De wekelijkse dingen gebeuren vaak in het weekend maar als de kleine meewerkt ben ik er soms op vrijdag al mee klaar.

4. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Ik houd me er deels aan, het huis ziet er al beter uit dan eerst!

Ik gebruik deze site als hulp: Home - Slim Huishouden

5. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Nee. Wij zien wat er moet gebeuren en doen dat die dag (stofzuigend was, afwas) Grote dingen doet onze interieurverzorgster.

6. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Oh en vroeger gebruikte ik Flylady! Misschien een aanrader voor sommigen hier :)

7. penseel

penseel Niet meer actief

Nee nee nee en nog eens nee.

Daar ben ik het typ niet voor een keer in de zoveel tijd ruim ik alles op.... En net zo snel is het weer een rommeltje....

Doe wel een rondje elke ochtend afwas vegen was aan zetten. Was opruimen daar houd het wel mee op haha.

8. Dormouse

Dormouse Bekend lid

27 okt 2014
    562
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh ja, en in principe doe ik alles in de ochtend, middag is voor mama :) want als papa thuiskomt is het ook weer spitsuur haha en zo af en toe heb ik toch echt even een half uurtje nodig om wat voor mezelf te doen haha dan maar een keertje geen was, haal ik dan in het weekend wel weer in ^^

9. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    NEE, het hele huishouden kan me eigenlijk ook weinig schelen. Ik maak schoon als het nodig is, en niet omdat het toevallig op het lijstje van die dag zou staan, sorry maar daar zou ik echt geen zin in hebben. Als je tbm bent of maar 16 uur in de week werkt is dat misschien ook een ander verhaal, dan is het waarschijnlijk een heerlijke bezigheid (en met kruimelende kindjes en verharende katten ook nodig) om lekker je huis te dweilen en stoffen etc.

(we werken beide vrij veel, dus weinig thuis, hebben nog maar 1 kindje en geen huisdieren, en ben ik erg makkelijk)

10. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18

Zo is het bij mij op het moment ook, en er zijn dus dagen dat ik het echt meer dan prima vind op die manier maar er zijn ook dagen dat ik denk.. Pffff jeetje ik mag wel eens vaker stoffen oid bijvoorbeeld en dan vraag ik me dus af of zo n schema daar verandering in zal brengen.

Misschien probeer ik t eens een weekje. Ik ben inderdaad thuisblijfmoeder btw.

11. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18

Zo is het bij mij op het moment ook, en er zijn dus dagen dat ik het echt meer dan prima vind op die manier maar er zijn ook dagen dat ik denk.. Pffff jeetje ik mag wel eens vaker stoffen oid bijvoorbeeld en dan vraag ik me dus af of zo n schema daar verandering in zal brengen.

Misschien probeer ik t eens een weekje. Ik ben inderdaad thuisblijfmoeder btw maar moet zeggen dat ik het huishouden nog steeds geen heerlijke bezigheid vind haha, op de was doen na.

12. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ja ergens in mijn achterhoofd. Probeer het steeds te zoeken, helaas zonder resultaat. :D

Ik stofzuig iedere dag ivm met katten, dweilen sowieso twee keer per week. Verder zorg ik dat de was iedere week wordt weg gevouwen en gestreken maar ik heb daar geen vaste dag voor.

13. susy26

susy26 Niet meer actief

Idem dito:D

14. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Heb het geprobeerd... geen succes en heb nu het beste schema gevonden... Schoonmoeder die wekelijks komt poetsen :D

15. Koon

Koon Niet meer actief

Nee, moet er niet aan denken!!
    Ik zie het vanzelf als er wat vies is/de vaatwasser klaar is/ de wasmand vol begint te raken.

16. Floddertje123

Floddertje123 Bekend lid

12 jun 2014
    915
    0
    16
    Overijssel
    Dit inderdaad. Ik stofzuig wel elke dag maar dat moet omdat we een hond hebben die behoorlijk kan verharen.

17. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Nee. Onze huishoudelijke hulp heeft overigens wel een schema. Wij doen wat nodig is op dat moment en zij doet elke week de grote klussen en het hele huis uitgebreid. Wij houden het bij.

18. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Geen schema, maar vraag me wel eens af of dat hier zou werken.
    Partner werkt fulltime & ik normaal 3 dagen. Ik stofzuig elke dag, dweilen soms elke dag en soms om de dag. (Wij hebben overigens 1 kat)
    Was doe ik ook elke dag, gaat behoorlijk wat doorheen. Probeer het nu steeds en gelijk op te ruimen. Heb zo'n hekel aan vouwen en in de kasten doen:$ dat we anders uit wasmanden 'leven'.
    Badkamer vind ik ook vreselijk om te doen, maar doe de wc nu om te dag en 1x in de week muren en vloer in de bleek. (Neem het tussendoor wel mee met dweilen) wij hebben namelijk onze badkamer beneden & toilet zit daar. (Heel oud huis) dus iedereen loopt automatisch de badkamer in, vandaar dat de vloer snel vies wordt. Wat ik zelf niet fris vind.

19. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Hier wel een soort schema. Het is alleen niet zo dat het perse moet.

Elke dag:
    Bedden opmaken/ramen open
    Was wegwerken
    Keuken opruimen/afnemen
    Badkamer snel afnemen
    Wc
    Woonkamer opruimen/afnemen
    Nouds kamer opruimen/afnemen
    Stofzuigen

Weekend:
    Bovenstaande
    Bedden verschonen
    Kattenkamer soppen
    Onze slaapkamer
    Dweilen
    Badkamer goed

En dan nog eens in de zoveel tijd de extra dingen zoals keukenkastjes binnenkant, vriezers ontdooien, bankhoezen wassen enz

20. 2jees

2jees Niet meer actief

Ja min of meer.

Zondag rustdag alleen afwassen
    maandag beneden stoffen en zuigen
    Dinsdag boven stoffen en zuigen en om de week de bedden verschonen
    Woensdag toilet en douche
    donderdag werken
    vrijdag nog wat ditjes en datjes
    zaterdag niet veel.

tussendoor natuurlijk altijd wassen/afwassen/heel veel opruimen/zuigen minstens elke dag af en toe dweilen of ramen zemen.

Deel Deze Pagina