Koken zonder pakjes

Discussie in 'De lounge' gestart door leutjj, 5 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Islah

Islah Niet meer actief

De kip tandoori van jamie olivier is echt lekker. Maak het regelmatig.

Ik kook ook bijna alles zonder pakje en zakje ('bijna' ja want soms krijg ik iets, en dan maak ik dat wel in plaats van dat ik het weggooi want dat vind ik nog erger) en soms lees ik wel eens dingen waarvan ik denk 'bestaat dat dan in een zakje'. haha. Bijna alles kan je dus wel maken met pakjes/zakjes.

Als je ergens vlees in kookt dan geeft dat vaak al genoeg smaak dat je geen bouillonblokjes nodig hebt. Ik maak ook wel eens champignonsoep zelf zonder bouillonblokje, vind het gewoon lekker en mis de smaak echt niet. Ook tomatensoep of gepureerde soepen zijn goed te doen zonder bouillonblokje, zelfgemaakte kippensoep idem. Maar als je ze toch teveel mist heb je altijd nog blokjes van zonnatura. En van knorr hebben ze tegenwoordig ook msgvrije bouillon, zag het laatst bij de toko.

2. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    De kruidenbuiltjes van honig vind ik een goede smaakmaker ter vervanging van bouillonblokjes. Het is een soort theezakje met kruiden die je in je gerecht hangt.

3. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Leuk topic! Ik heb als je wilt de pakjesvrije saus voor goulash ?
    Ik vroeg mij ook af of iemand de kruiden weet voor chili con carne en buritos???
    Verder haal ik veel van de site uit Paulineskeuken... Veel lekkere recepten. (Vooral de kipburger met natuurlijk zelfgemaakte tzatziki)...

4. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Hachee maak ik meestal als volgt:

Vlees met olie aanbraden.
    Zout, peper erbij.
    De uien erbij en op hoog vuur goed doorroeren.
    Twee eetlepels pindakaas, plakje ontbijtkoek en een flinke scheut zoute ketjap, klein scheutje zoete ketjap.
    Klein scheutje water en lekker laten sudderen.

5. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Als het je te doen is om "gezonde" bouillonblokjes, die zijn bij de reformwinkel te koop, of bij ecoplaza ofzo.
    Zelf maak ik meestal (maar dat moet je vriezerruimte voor hebben) een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel grote pan groentesoep (vleesloos) en daarvan gebruik ik een groot gedeelte om in te vriezen als bouillon, de rest gaat door de tomatensoep (want groentesoep eten wij niet;))

6. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    In opperdepop staat een mooie basis.

Basisbouillon maak je met een grote winterpeen, 2 bosuitjes (alleen het groen) en kipdijfilet of runderschenkel of kippenpoot (zonder vel)

Wortel en bosui in stukjes snijden.
    Groentes en vlees in een pan doen en 1,5liter water erbij. 45min laten koken
    Daarna de bouillon even zeven en van de groentes ontdoen. Vlees kun je voor een ander gerecht weer gebruiken. Even laten afkoelen en daarna in de vriezer. Dat kan ook in een ijsblokjesvorm dus je hebt dan altijd bouillon in huis. Er zit geen zout in (die kant en klaarblokjes zijn een brok zout!) dus het is ook geschikt voor baby's en jonge kinderen.

Voor een wat sterkere smaak kun je ook tomaat, bleekselderij, champignons, tijm, marjoraan etc toevoegen. Het is even proberen wat je lekker vindt

7. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

8. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
  9. stressbal

stressbal Niet meer actief

Chili Con Carne:

Blik gepelde tomaten ( of als ik écht alle tijd heb zelf tomaten pellen ) Dit doe ik even met de staafmixer tot een fijn prutje maken met zout peper paprika poeder chili poeder en cayenne peper.
    Gehakt breng ik op smaak met zout paprika poeder cayenne peper.
    3 uien in halve ringen snijden 3 paprika's en knoflook.
    De bruine bonen laten uitlekken ( en evt een blikje mais )

Gehakt rullen uien en paprika erbij doen dan de bruine bonen en mais en het tomaten prutje.
    Mocht het te zuur zijn beetje suiker erbij doen om het zure van de tomaten weg te halen :)

10. Islah

Islah Niet meer actief

Tomatensaus ontzuren kan ook met baking soda!

11. stressbal

stressbal Niet meer actief

Echt hoe dan?

12. Islah

Islah Niet meer actief

Gewoon op het eind een beetje (mespuntje of iets meer) baking soda bij het betreffende gerecht doen.

Deel Deze Pagina