Koken

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 24 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Net 13 geworden en ze kan basisdingen zoals tosti maken, pasta, aardappels. Ze heeft ook wel eens zelf lasagne gemaakt. Als ze een recept krijgt redt ze zich daar wel redelijk mee.

Jongste van 10 heeft er eigenlijk niet zoveel interesse in en die kookt nooit. Maargoed ik leerde het zelf pas toen ik 18 was en op mezelf ging wonen en dat is ook goed gekomen dus ik besteed er niet heel veel aandacht aan.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  2. Deliana

Deliana Niet meer actief

Mijn dochter heeft voor haar 9e verjaardag het kookboek “lekker opscheppen” gehad. Sindsdien kookt ze regelmatig mbv het kookboek. Het staat er heel simpel uitgelegd, incl. Leuke weetjes over eten en waar het vandaan komt. Twee weken terug heeft ze spaghetti bolognaise met zelfgemaakte gehaktballetjes gemaakt en afgelopen weekend hebben ze samen pizza gemaakt. Dochter doet bijna alles zelf, maar zodra het vuur aan gaat blijf ik erbij. Afgieten van bijv. spaghetti doe ik altijd.

3. Mama&Go

Mama&Go Actief lid

5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Dochter 10, bijna 11 kan al goed koken en bakken.
    Ze vindt het erg leuk om eens in de zo veel tijd uitgebreid 3 a 4 gangen te koken voor ons. Ze is dan met allerlei kookboeken bezig.
    Ook kookt ze regelmatig een gewone maaltijd. Ze gaat ook zelf naar de supermarkt om boodschappen te doen. Enige wat ze niet mag is pannen afgieten van pasta of aardappels, dat is te zwaar voor haar, ze is niet groot. Cake e.d. Bakt ze al jaren zelf.

Zoon, net 8 begint er ook interesse in te krijgen en wil ook binnenkort eens zelf koken voor ons. Tot nu hielp hij mij vooral mee in de keuken.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ja afgieten vind ik idd ook nog een dingetje. Ze is nogal klein hier ook. Even kijken hoe we dat gaan doen.

5. Mama&Go

Mama&Go Actief lid

5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Ja jij hebt ook een lichtgewicht mini he?! Gelukkig vindt dochter het geen probleem om daar even hulp bij te vragen. Ze heeft gelukkig goed in de gaten wat wel en niet veilig is. ook iets uit de oven halen vraagt ze rustig hulp bij.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ja klopt. Volgende week toevallig naar de kinderarts maar als ze de 1.25 en de 20 kilo haalt is het veel;)

7. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Wat een goed idee! Hier doen ze nog helemaal niks qua koken (7 en 8) maar wat ik hier lees zijn goede tips.
    Ze hebben in het verleden kinderkookboeken cadeau gekregen, het wordt tijd dat ik die tevoorschijn haal. Zaterdag wordt kinderkookdag :thumup:

Yellowsun en tuc vinden dit leuk.
  8. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Hier bakt ze (9) zelf eieren: spiegelei en roerei. En ook met vriendinnetjes bakt ze regelmatig cupcakes: doen ze helemaal zelf en dan niet uit een pak. En laatst donuts... ze hadden alleen niet het hele recept gelezen en dachten dat die dingen in de oven gingen. Moesten eigenlijk in de frituur maar daar had ik even geen zin in. Dus toch in de oven: keihard geworden... hihi Was voor dochter een beetje een tegenvaller dat ze niet zo smaakten als bij Dunkin' Donuts

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Een opstapje bij het aanrecht ( zo'n ikea ding), vergiet in de wasbak zetten en dan het af te gieten spul in de vergiet laten gieten (wel van zich af).

tuc vindt dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Ja met een vergiet is een goeie. Dat van zich af wordt nog wat haha, want ik doe het zelf naar mij toe, dus zal ik eerst zelf even oefenen:roflmao:

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je kunt dan drink glazen of/en bekers gebruiken om te meten! (ik weet er vele van uit t hoofd) jezelf eerst een lijst maken? ik heb zo een lijst met hoeveel is hoeveel 1 eetlepel olie, 100gr bloem etc.
    ik schreef dan zo n recept: 2 bekers bloem, 1 beker melk, 1 beker olie, 1 beker suiker, 2 eieren, bakpoeder(taart!) etc etc.Ook in verhoudingen recepten zoeken.

tuc vindt dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Dat is een hele goede tip, dank je wel!

belize vindt dit leuk.
  13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje helpt wel, maar met mes en heet en vuur durft hij niet. dus ravioli dicht doen, vulling etc doet hij wel. beslag maken kan hij wel.

tuc vindt dit leuk.
  14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hij wil wel heel erg graag meer leren en doen!

15. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Hier precies hetzelfde . Zeker nu we in januari gaan verhuizen zou het wel makkelijk zijn als hij een keer een makkelijke maaltijd kan maken voor ons ;)

tuc vindt dit leuk.
  16. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.194
    1.054
    113
    Vrouw
    Dochter van 6 mag elke week 1 keer kiezen wat we eten, en dan doen we samen de boodschappen en maken we samen het eten klaar.
    Meestal wil ze iets van aardappeltjes, groenten en vega burgers.
    Maar dat is niet echt leuk om te koken natuurlijk. Dus laatst tomatensoep (verse) en zelf gebakken brood gemaakt. Maar echt alleen kan ze dat miet natuurlijk. Ze begint nu pas zelf dr brood te smeren :p

17. Syl72

Syl72 Bekend lid

14 mrt 2008
    817
    176
    43
    Hier kinderen van 15,5 en 10 die niks doen :rolleyes:

18. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Dat is wel een goede. De oudste kan wel aardappels, groente en vlees maken, maar dan ben ik er wel bij. Hij is nu 8. Maar dingetjes als eten voorbereiden qua snijwerk doet hij eigenlijk niet. Wel handig om daar langzaamaan mee te beginnen.

De middelste van 6 boeit het niet zo, dus denk niet dat ik haar zover krijg om eens te koken :D

19. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Mijn zoon is 6 en helpt wel eens met roeren, champignons schoonmaken of boontjes doppen. Meer niet.

20. beccie

beccie Niet meer actief

mijn zoon van 9 bakt soms een hamburger. en wat krieltjes ofzo erbij.

af en toe hebben ze op school ook koken. daar leert hij ook al beetje

Deel Deze Pagina