Mijn zevenjarige kan het gas uitdraaien als de fluitketel fluit en ik boven ben. Verder kookt ze nog niet. Ze vind het wel leuk om te helpen met snijden of beslag te maken. Maar roeren in een pan vindt ze eng: ze is bang om zich te branden.
Leuk onderwerp, Tuc! Hier helpt mijn dochter wel eens mee, maar dat is sporadisch. Ik vind het idee dat iemand opperde - zaterdag is kinderkookdag - wel een fantastisch idee. Ik ga ook zoiets doorvoeren, denk ik. Wij hebben trouwens wel een gasfornuis. Ik vind dat wel uitmaken t.o.v. inductie of iets dergelijks.
Hier de daad bij het woord gevoegd en afgelopen zaterdag samen gekookt. Terwijl ze eerst reageerde met: waarooooomm, vond ze het ook nog eens superleuk! We hebben spaghetti gemaakt en ze heeft practisch alles zelf gedaan. In eerste instantie vond ze het gas wat eng. Maar begonnen met helemaal laag draaien en daarna deed ze het zelf hoger. Voor de spaghetti zelf een timer aan gezet, ik kijk zelf of iets gaar is, maar dat is voor haar nog wat moeilijk. Saus maken ging ook prima!
Kinderen 8 jaar: Ze kunnen zelf ei bakken, koken, roerei, omelet maken Pasta, risotto, soep maken, tonijnquiche. Ze mogen met alles helpen alleen afgieten doe ik. Of iets in de oven zetten en eruit halen. Maar ze kunnen alle voorbereidingen enzo wel zelf.
Mijn zoon heeft van het weekend tortilla's gemaakt, trots dat hij was! Hij at gelijk ook een stuk meer dan normaal haha. Vind het eigenlijk wel goed om hem wat zelfstandiger te maken, zelf hoefde ik vroeger nooit van te doen thuis en heeft mijn moeder mij niets geleerd. Ze heeft zelfs tot ik het huis uit ging altijd mijn ontbijt en lunch pakket gemaakt. Wil mijn eigen kinderen dus wel iets anders opvoeden.
Ik heb vanmorgen met N havermout ei pannenkoeken gebakken. Zij heeft eigenlijk t gehele beslag gemaakt nadat ik de hoeveelheden had klaargelegd en ze heeft de pannenkoekjes met een klein beetje hulp zelf omgedraaid. Morgen gaan we samen soep maken. Vind het ook wel leuk, beetje qualitytime.