hallo, enkele vraagjes: mijn dochter krijgt al van 4 maand groenten- en fruitpap. maar nu dat ze 7m is,mag ze ook andere groenten buiten wortelen,erwten,bloemkool,broccoli,spinazie. als ik nu iets anders buiten bovenstaande groenten geef,begint ze te kokhalzen en over te geven en huilen en houd ze haar mond echt toe en ik krijg er niks meer in of ik moet iets geven wat ze lust,maar als ik het haar opnieuw aanbied gaat ze echt huilen tot ik haar opneem om te troosten en als ik haar daarna terug in de stoel zet en ik kom terug met het lepeltje begint het hele verhaaltje opnieuw. hoe los ik dit op?blijven aanbieden of er even mee wachten en binnen enkele weken nog eens opnieuw proberen? als ik spinazie koop is het diepvries en nu is mijn vraag: als ik die bereid,mag ik die dan ook terug opnieuw invriezen? ik maak namelijk altijd grote porties en vries die dan in. alvast bedankt voor jullie antwoord. groetjes sofie
Spinazie mag je niet terug invriezen...ik zou gewoon wat minder blokjes warm maken! En verder denk ik eigenlijk dat je dochter de boel een beetje aan het uitproberen is...wil ze niet eten...dan niet...pech gehad! Helemaal als je zegt dat ze pas stopt met huilen als je haar oppakt. Maak je alles fijn of geef je het is stukjes? Wie weet helpt het namelijk om haar eens alles zelf te latenproberen en niet meer allees een prutje te voeren!
ik geef alles fijn gemalen,maar brood en koekjes enz eet ze met grote stukken. mm ik weet niet of dat ze met mijn voeten aan het spelen is,maar ik ga even nog wat verder antwoorden afwachten.
Ik zou een week helemaal stoppen en daarna andere groenten dan ze gewend is gaan aanbieden. Eet ze niet, dan niet. Het is gelukkig nog bijvoeding. Waarom heb je 3 maanden lang zo'n beperkt aantal groenten gegeven eigenlijk? Spinazie net als andijvie niet opnieuw invriezen. Voor de juiste richtlijnen kijk eens op www.voedingcentrum.nl
Diepgevroren spinazie klaar maken en daarna weer invriezen.. Nee dat zou ik ook niet doen... Ik heb ook van die deelblokje-pakken.. pannetje op een weegschaaltje, wat blokken er in "rammelen" tot gewenste hoeveelheid en de rest weer in de Liebherr... gijs heeft ook al wel wat voorkeruen voor bepaalde smaken.. t valt mij op dat alle potjes die "oranje-achtig" gekleurd zijn qua inhoudt dat hij dat makkelijker eet dan groenig.. Vanavond geplaagd met andijvie.. geen succes.. toetje daarentegen geen enkel probleem..
cygnet2:ik heb alle groenten gegeven die ze mag vanaf 4 maand witloof en pompoen ook,maar nu wou ik echt nieuwe smaken toevoegen,maar dat aanvaard ze niet. annemarie76:hier heeft ze graag alles wat oranje en groen is,maar geef ik rode bieten,nee moet ze niet hebben,geef ik kalkoen of kip bij de wortelen,nee moet ze ook niet hebben. oh en de petit gervais gaat als niks binnen,ze ziet het potje en haar mondje gaat al open
Ik zie dat op de website niet echt staan, maar misschien lees ik er overheen? Als je namelijk hiernaar google't, kom ik misschien wel vaker tegen dat dit achterhaald is. Alleen weet ik niet echt wat ik wel of niet moet geloven.
Mijn dochtertje heeft ook haar voorkeuren hoor, die eet bijv alleen maaltijden waar wortel of tomaat in zit. Groene groenten zijn echt geen succes, gehakt ook niet, kip daartegen wel. Ik probeer toch haar zoveel mogelijk te laten proeven door eerst de nieuwe groente te mengen met wortel en kip, en dan de volgende keer meer nieuwe groente en minder wortel enz. Ik weet dat het beter is om pure smaken te introduceren, maar een baby van 7 maanden ga ik niet dwingen, en de aanpak 'dan eet je maar niet' vind ik te ver gaan op deze leeftijd. Hier werkt dit tot nu toe goed, nu lust ze bijv broccoli zonder wortel. Maar probeer toch wat meer te introduceren, desnoods gemengd met iets wat ze wel lust, of in grotere stukjes zodat ze zelf kan eten..
adi:ja nu meng ik de groenten die ze wel graag lust met elkaar en dat gaat binnen als koek,maar ik heb dat ook al geprobeerd met "nieuwe" groenten,maar dat helpt niet,ze weigerd. zoals de wortelen ,daar had ik een stukje kip bij gedaan en ze moest het echt niet hebben.
Ik denk niet dat Cygnet dwang bedoelt hoor, maar eerder 'je mag proeven en eet je niet, ook geen ramp'
Precies. Dwingen doe je door een keel open te zetten en te gaan proppen. Eten is een kunst en dat leer je door te oefenen maar naar mijn mening moet een kind wel leren te eten wat jij voor zet. Het kind bepaalt hoeveel, mama/papa bepalen wat. Als een kindje (wat eigenlijk nog helemaal op melkvoedingen kan) dus iets niet wil eten (omdat ze het niet kent) dan probeer je het en 5 minuten later nog eens en dan haal je het weg. Volgende keer beter. Babies kunnen wel tot 10 x nodig hebben om een smaak te gaan waarderen. Geef je uiteindelijk alsnog iets waarvan je weet dat ze het kent (lekker vinden is een te groot woord) dan leert het kind niets bij. Jij bent ervoor om daarmee te helpen. Je bent begonnen met 4 maanden. De lijst die gebruikt (ik neem aan van borstvoeding.com is vanaf 6 maanden) Ik neem aan dat je met 6 maanden naar 8 maanden bent gaan kijken?