Rapley tips en trucs gevraagd!

Discussie in 'Voeding' gestart door Marientje28, 25 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marientje28

Marientje28 Actief lid

30 jun 2008
    220
    0
    0
    Wijkverpleegkundige
    Hallo (Rapley-ende) dames!

Ons Pleuntje lijkt zo langzamerhand geinteresseerd te raken in 'ander' eten. Het maaien en grijpen naar ons eten doet ze al een tijdje maar nu begint ze ook te smakken en hevig om haar vingertjes te knauwen als ze ons ziet eten. We hebben ons ingelezen in Rapley en dat lijkt ons een mooie methode.
    Gisteren hebben we haar voor het eerst kennis laten maken met een peer. Bij papa op schoot want in de kinderstoel lukt nog niet (wij hebben een tripp trapp look-a-like). Om haar de peer zelf vast te laten houden hebben wij deze op een bordje aangeboden. Ons mupke vond haar bordje zo interessant (is ook mooi roze) dat ze dat met twee handjes vastpakte en in haar mondje stopte. Toen kreeg ze de peer in het vizier.
    Ze heeft uiteindelijk een half partje op en ze vond het heerlijk. Nadeel was wel dat het ding steeds uit haar handjes glibberde. Hebben de meer ervaren rapley-moeders hier nog tips en trucs voor?

Hoe glibberig/glad/nat/glijdend fruit/groente aan te bieden?

Alvast bedankt!

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Bijvoeden is beter vanaf 6 maanden.
    Kindje moet goed en zelfstandig rechtop zitten, bij voorkeur in kinderstoel met goede ondersteuning rug en voeten. Als ze dat kunnen zijn ze pas toe aan bijvoeding.

Het mooie van een tripptrapp is dat je het kindje bij het aan tafel-gebeuren betrekt.
    Hier eten we nog steeds niet van een bordje. Ik leg het eten gewoon voor mijn zoontje op tafel op een plastic tafelkleed. Een bordje wordt een frisbee.

Peer en ander soppig spul depte ik even af met wat keukenpapier. Later worden ze er handiger in nat spul ook goed beet te pakken.

Maak model vlaamse frites, dat pakt lekker beet!

Succes en heel veel plezier!

3. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Lang en dun (frietmodel) of rond en plat (rijstwafel model) gingen hier het beste. Het bordje kun je inderdaad beter achterwege laten want da's het interessantste en het eten wordt er meteen afgekeild. Dus op het blad van de kinderstoel of bij gebrek aan blad op tafel.

Glibberige dingen als peer hield ik in het begin nog wel voor haar vast zodat ze er een stuk af kon happen, inmiddels lukt het haar prima zelf.

Een schoon plastic tafelkleed onder de stoel is ook handig, dan komt alles wat vliegles krijgt daarop terecht en niet op de vloer (en kan het evt, nog een ronde meevliegen want schoon oppervlak)
    Wat ook nog wel werkte was om moeilijk grijpbare dingen in stukjes op een oefenbestekje (oa bij kruidvat te vinden) te prikken en haar daarmee te laten rommelen. Inmiddels zijn we 2 maanden verder en eet ze zonder problemen uit het handje hele bananen en glibberige peer, tomaat etc. Zelfs losse rijst krijgt ze met haar vingertjes haar mond in.

Vooral veel geduld, humor, lekker zelf laten rommelen en zo af en toe een beetje helpen als het niet lukt en uk gefrustreerd raakt.

Oh en schaf behalve een plastic tafelkleed ook mouwslabbers aan (wibra oa) want een rommeltje wordt het wel. Maar het is erg leuk om te zien hoe ze het steeds beter doorkrijgen en er steeds meer in het mondje belandt ipv op het grondje ;)

4. zogelukkig

Jaaaa; mouwslabbers!:D heb ze hier van de Prenatal. Kosten 7 euro ofzo, heb er al een aantal versleten!;)

5. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Even prakken???:D:D

6. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ik deed het voor de helft schillen. De helft met schil is een redelijk goed handvat.

7. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Na inlezen wilde ik ook voor de Rapley methode gaan.
    Maarrrr Mijn meiske vindt alles zo lekker en leuk dat ze grote stukken afbijt en die in zijn geheel probeert door te slikken. Dat lukt niet en ze stikt er dan dus in. Gelukkig na flink kokhalzen is er tot nu toe alles weer uitgekomen. Maar op deze manier sta ik doodsangsten uit.
    Doen jullie kindjes dit ook??? en hoe gaan jullie ermee om?

Op dit moment pak ik daarom sommige stukjes groente en fruit zelf beet en laat haar wat afhappen en soms prak ik het fruit en groente wat meer fijn en geeft het zo op een lepel. Nou vindt ze de lepel ook helemaal leuk en ze kan heel boos worden als ik niet snel genoeg met lepel of nieuw stukje aan kom zetten. Ze kan dus zo ook heel goed aangeven of ze meer wil of dat ze genoeg heeft. Toch hoop ik dat dat kauwen en grote stukken doorslikken snel wat beter gaat dan mag ze van mij zo weer zelf aan de slag.

8. zogelukkig

Hier ooit 1 kokmoment gehad in een broodkorst. Niet stikken, dat is heel wat anders. Die kokhalsreflex hebben ze gelukkig niet voor niets.
    Ventje kan goed met grote stukken overweg, hij kauwt er goed op (ja, ook met 6 maanden toen hij nog geen tanden had!).
    Zit je meiske wel goed rechtop??

Deel Deze Pagina