Kokhalzen bij eten - protest?

Discussie in 'Voeding' gestart door Fransa, 22 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fransa

Fransa Niet meer actief

Zoonlief is inmiddels ruim 15 maanden en altijd al een slechte eter geweest. Melk is en was z'n favoriet en nog steeds is het eten van een lepel een flink gemartel bij hem. Eet niet met de pot mee en kan nog geen grote stukken aan. Koekjes e.d. gaat prima maar zodra je met groente, fruit of een fatsoenlijke avondmaaltijd aan komt zetten gaat het mis. Ook pap krijgt hij uit een fles en niet van de lepel.

Nu hadden we sinds de zomer eindelijk een aardige regel in z'n eetpatroon. Hij moet dan wel tv kijken om het weg te werken (focus op eten werkt bij hem voor geen meter, hoe meer afleiding hoe beter....)
    Alleen sinds een paar dagen gaat hij standaard kokhalzen zodra we hem een hap geven. De eerste keer dachten we nog dat hij misschien wat last had van z'n maag maar nu wordt er zo'n beetje bij elke maaltijd geprotesteerd en eindigt het veelal in flinke huilbuien en een potje dat niet leeg is.

Ik moet zeggen dat het erg frustrerend voor ons allemaal is en ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik er het beste mee om kan gaan. Ik ben bang dat wanneer we het gaan forceren dat zijn afkeer tegen eten alleen maar groter wordt en we nog verder van huis zijn. Maar aan de andere kant, hij zal toch echt gewoon moeten eten....

Dus ik ben wel benieuwd of het bekend voorkomt bij iemand en hoe ben je daar dan mee omgegaan?

Alvast super bedankt voor de tips!

2. Anice

Anice Niet meer actief

Onze jongste heeft een tijdje de rare gewoonte gehad om zijn vingers in zijn keel te steken en vervolgens te gaan kokhalzen na elke hap of maaltijd. In het begin denk je dat er iets blijft steken of dat hij ergens last van heeft maar niets was het geval. Verder luste hij gewoon alles dus we snapte er ook niets van. Als alles er dan uitkwam dan keek hij erg triomfantelijk en wilde vervolgens gewoon meer eten. Door er geen aandacht aan te besteden wanneer hij weer met zijn vinger in zijn keel (soms wel 10x achterelkaar) ging maar gewoon zijn handje pakken en uit zijn mond halen en verder doorgaan met eten is het met een paar maanden vanzelf overgegaan.

3. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'voeding'

4. poppie2

poppie2 Actief lid

4 nov 2007
    253
    0
    0
    misschien heeft hij last van zijn keel?
    mijn dochter gaat ook altijd kokhalzen als ze een beginnende keel onsteking heeft.
    uiteindelijk zijn haar keelamandelen eruit gehaald, de kno arts vond het een wonder dat ze altijd goed gegeten heeft omdat haar keel amandelen heel erg groot waren.
    misschien is dit bij jou zoontje ook het geval, hij hoeft geen keelontsteking te hebben maar wel hele grote amandelen waardoor 'stuken' eten wat lastig is.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.339
    36.198
    113
    Ik zou persoonlijk stoppen met aanbieden of iets anders aanbieden. Kokhalsen op deze leeftijd lijkt me niet echt expres gaan. Eet hij helemaal niet of alleen geen avondeten? Als het alleen geen avondeten is, zou ik het lekker even zo laten, wel aanbieden, maar meer niet.

Je hebt heb over een potje, wil je kindje niet met jullie mee eten misschien?

6. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier dacht ik ook aan.
    Ik heb een collega met een zoontje met dezelfde problemen.
    Na een jaar tobben zijn de amandelen geknipt en was het probleem opgelost.

Deel Deze Pagina