Twijfel borst of flesvoeding!!

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door klarinet, 24 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Zijn er meer dames die zo ontzettend getwijfeld hebben tussen borst en flesvoeding.

Ik zou eigenlijk het liefst gaan voor flesvoeding. Ik ben een beetje een controle freak, en met de fles heb je het wat meer in de hand zeg maar.
    Maar dan is er dus die twijfel dat borstvoeding eigenlijk het beste is.
    Ik kom er gewoon niet uit.

Bij Milan heb ik het drie dagen geprobeerd, het heeft een hoop stress geleverd, en toen zijn we op de fles overgegaan.

Wat is jullie ervaring en advies??

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bij twijfel? Altijd borstvoeding proberen. Laat je goed voorlichten, roep hulp in (lactatiekundige, hier op het bv forum etc). Je kunt altijd nog overstappen naar flesvoeding... andersom is bijna niet te doen. Het ene kind is het andere niet.. mijn zoon kon er niets van (duurde echt lang).. dochterlief was een eitje.. heerlijk.

Geef het beste een kans.. andersom lukt niet

3. misa

misa Niet meer actief

Hier altijd gezegd: ik wil fv geven. In de zwangerschap heel erg getwijfeld. Door hormonen en anderen. Toch gekozen voor fv en helemaal blij met die keuze! En proberen terwijl ik er niet 100% achter stond leek me niets. Wekenlang proberen en stuntelen en op gang komen (wat in het begin vaak zo is lees en hoor ik). En dan voor niets...? Dat leek me niets. Ook heb ik er (voor mijzelf) echt helemaal niets mee...
    Dus ik zou eerder zeggen: bij twijfel je eerste gevoel volgen.
    Succes met die lastige keuze!

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.968
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, ik zou ook zeggen; begin met borstvoeding als je twijfelt. Dan kun je altijd nog overstappen en andersom niet. Als je graag de controle hebt, kun je je met borstvoeding ook uitleven hoor. Ik hield een schema bij hoe laat ik voedde en hoe lang. (Geen idee meer waarom, ik geloof dat de hormonen mijn controledrang en beetje lieten doorslaan, haha.) Verder turfde ik de poep- en plasluiers. Het tellen van luiers heeft wel nut, trouwens. Daaraan kun je zien of je baby genoeg binnen krijgt.

Ik weet niet waarom je er de vorige keer stress van had. Zonder dat te weten ben ik natuurlijk wat bevooroordeeld. Drie dagen lijkt me wel heel kort om te wennen en te kijken of iets echt bevalt. Maar nogmaals: ik weet niet wat voor jou de reden was om zo snel te stoppen. Ik had me erop ingesteld om het sowieso zes weken te proberen, tenzij er medische redenen zouden zijn om te stoppen. Maar dat is vrij zeldzaam. Je hoort vaak dat de eerste weken inderdaad doorbikkelen zijn. Opstartproblemen met bv, wennen aan je kind, gebroken nachtem, hersel vann de bevallng... He is allemaal niet niks. Als je je erop instelt dat de eerste weken missxhien moeilijk zijn, heb je meer kans dat het meevalt.

Het kan helpen om informatie te verzamelen over borstvoeding. Er worden toch veel bakerpraatjes verteld die niet kloppen. Daardoor kun je onbedoeld dinen doen die een nadelig effect hebben op de bv.

Maar het belangrijkste advoes dat ik kan geven; bereid je voor, stel je erop in dat het begin even doorbikkelen is en ga er dan gewoon van genieten. Je kindje groeit op jouw melk en dat is prachtig. En als het om de één of andere reden niet gaat, is het toch ook prachtig dat er kunstvoeding bestaat waarop je kind ook prima groeit!

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik zeg ook: bij twijfel de borst proberen. Hou jezelf voor dat die dikke gele melk in het begin vol zit met antistoffen. Heeft hij of zij dan toch maar mooi binnen, ook al zou je snel weer stoppen.

Ik vond borstvoeding ook geen klap aan. De eerste week nog wel, maar toen hield de lol al snel op. Ik hield absoluut niet van die continu afhankelijkheid, dacht echt dat ik gek werd. Heb trouwens beide jongens wel zo'n 8 weken borstvoeding gegeven (wel inclusief het afbouwen), waarvan grotendeels gekolfd. En bij beide jongens ging het zeker niet vanzelf (maar bij veel vrouwen niet). De oudste knapte op van de flesvoeding, bij de jongste bleef het dramatisch toen ik overstapte op de fles.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je twijfelt zou ik gewoon beginnen. Stoppen kan altijd nog. Niet beginnen en dan spijt krijgen levert je veel meer werk op.
    Als je twijfels hebt, verdiep je er dan wat meer in. VBN en LLL organiseren bijeenkomsten voor zwangere vrouwen en moeders. Daar kun je heel veel praktische zaken leren, waardoor je beter gewapend de aanvangsproblemen te lijf kunt (met minder stress). En ook 1 dag, 3 dagen, of 3 weken moedermelk geven je kind al een voorsprong!

7. adi

adi Niet meer actief

Helemaal eens met mijn voorgangers. Als je twijfelt zou ik de bv een kans geven, wel een eerlijke kans, dus met voorbereiding en voldoende kennis.

Die pak KV loopt niet weg uit de winkel, die kun je altijd nog halen als het toch niet werkt met bv.

8. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Probeer het gewoon. Ik twijfelde bij de oudste ook, had voor de zekerheid wel een pak nutrilon in huis. Is gelijk de fles geworden omdat hij de borst met zijn schisis niet aan kon (kolven zag ik zelf niet zitten). Bij de jongste wel borst geprobeerd maar na een kleine week worstelen met aanleggen en geklooi met tepelhoedjes toch maar over op fles. Die dag gelijk een veel prettigere baby en een rustigere mama

9. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    Bij twijfel zou ik zeker bv geven
    Ik ben begonnen met hetbidee ik zie t wel zo lang t gaat gaat t en geef inmiddels bijna 4maanden bv en ben al 3maanden op dieet ivm haar koemelkallergie.
    Ik wil steeds afbouwen maar ik vind tzo sneu voor dr en geniet er echt van soms niet dan is ze zo aan t hannessen maar meestal gaat t zo goed en t is zo handig als je weggaat niet aan flessen en poeder te hoeven denken

Mijn oudste heeft wel alleen fv gehad en de tweede 3weken bv
    Dus t kan allemaal meid
    Doe waar je achter staat enwatje gevoel zegt.

Maar t is t proberen waard zou ik zeggen

10. girl21

girl21 Niet meer actief

ook ik ben het met de rest eens, proberen kan geen kwaad toch?

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als er iemand een controllfreak is, ben ik het wel en ik geef al 2 jaar en 2 maanden borstvoeding op verzoek.

Ik houd ook -om de een of andere onverklaarbare reden- bij hoe vaak en hoe lang ik voed, gaat nergens over.:D

12. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik zou eerst de bv proberen en als het niet gaat dan pas flesvoeding geven. Want als je eerst de fv geeft, dan kan je niet meer terug. andersom wel. En misschien ga je ook later spijt krijgen, dat je geen bv heb gegeven..

13. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zeg ook: bij twijfel, BV proberen.
    Misschien helpt het noteren van voedingen en luiers je om het gevoel van controle te hebben. En anders kun je een babyweegschaal huren, weeg je je kind voor en na iedere voeding, dan weet je ook precies hoeveel hij/zij binnenkrijgt. (zou ik niet doen hoor, maar ik ben meer een relaxed type en ik weet niet hoe ver jouw controlebehoefte gaat.... heb het zelf een paar dagen gedaan toen oudste met 11 weken oud in het zkh lag, toen moest dit precies worden bijgehouden. overigens weet je bij een kindje dat wat meer spuugt ook nooit precies hoeveel erin is gegaan/gebleven, dan moet je ook afgaan op de luiers en het gedrag van je baby.)

Overigens hoeft het niet wekenlang gemodder te zijn hoor, sommige kinderen hebben het best snel door hoe het moet! Maar vraag er wel meteen deskundige hulp bij als je je afvraagt of het goed gaat, dan duurt het gemodder in elk geval zo kort mogelijk :)

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Oh, hoeveelheden hebben me nooit geboeid, ik vertrouw erop dat mijn kind heel goed zelf kan aangeven hoeveel hij drinken wil en dat dat dan voldoende is. Plasluiers zijn ook een leuke indicatie.

Dat je een controllfreak bent, wil niet zeggen dat je niet relaxed kan zijn.

15. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0
    Hier ook een twijfelkont.... M'n dochter heeft 3 maanden borstvoeding gehad, had er zelfs ouderschapsverlof voor opgenomen. In die 3 maanden alleen maar geklungel. Ik heb een h cup en daardoor pakte ze de borst niet, dus voeden met tepelhoedje. Amber was heel ongeduldig en sloeg die er vaak weer af, dus echt relaxed....nee. In die tijd heeft ze 3 keer spruw gehad, en na 2 maanden groeide ze steeds minder goed totdat ze zelfs gewicht begon te verliezen. Ze werd heel rustig en als ik nu die foto's zie....ingevallen ogen. Na bezoek van lactatiekundige overgegaan op fles, was zij het trouwens niet mee eens.. Amber zat tegen het ondervoede aan, en ze dacht dat ze te weinig dronk. Als ik kolfde haalde ik zo 150 cc uit een borst en na een voeding misschien 10cc, dus ze dronk echt wel goed. Verder voldoende plas en poepluiers, dus volgens mij lag het aan mijn voeding. Dit schijnt niet te kunnen, maar een verklaring hadden zij ook niet.... Toen de fles, en na een dag had ik een ander kind.
    Nu weet ik best dat bv het beste is, maar ik twijfel aan mijn melk en ik wil niet zo'n zenuwpees zijn die na elke voeding gaat wegen... Komt bij dat ik nu een schimmelinfectie heb, en elk moment ga bevallen en bang ben dat we gelijk met spruw beginnen en dus weer in zo'n cirkel komen. Mijn man heeft liever de fles, omdat hij het vorige keer totaal niet relaxed vond, en twijfel nog steeds... Word er gek van!! Ik snap je onzekerheid dus heel goed....

16. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik heb gedurende mijn hele verlof bijgehouden wanneer ik voedde en welke borst eerst enzo. Tot ik me afvroeg waarom ook alweer en toen maar gestopt ;)
    Ik vind het een heerlijk idee dat ik altijd genoeg melk heb precies op maat gemaakt. Vlieg nu al in de stress omdat ik over een paar maanden flesvoeding wil gaan geven. Wnat dan zit je met max aan schepjes en al dat soort gedoe.
    Succes met je keuze!

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Niet in de stress schieten hoor! Over een paar maanden is kunstvoeding voor je kind helemaal niet meer nodig!

18. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik laat het maar op me afkomen denk ik. Voelt het goed na de bevalling dan gaan we ervoor en anders wordt het de fles. Moet maar eens stoppen met piekeren!!!

19. MissT

MissT Niet meer actief

Ik wilde ook graag bv gaan geven. Toen de kleine er eenmaal was kwam het heel moeilijk op gang. Toen het eenmaal aan de gang was bleek Jenaya erg hongerig te zijn en zo gulzig! Ik zag echt serieus waar 24/7 met haar aan de borst, en ik werd GEK!
    Kon niet meer genieten van mijn kleintje.
    Ben na een paar dg overgegaan op flesvoeding, en jeetje wat genoot ik van mn meisje! Ik wist dat ze voldoende binnen had, en ik had minder stress. :)

20. MissT

MissT Niet meer actief

Oja. En FV is net zo goed als BV hoor :D

Deel Deze Pagina