is dit normaal ?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamsvan, 10 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    Hallo

het heeft totaal niet met zwangerschap te maken, maar wil wel graag jullie mening hier over weten

ik heb een broer die heeft de syndroom van down, hij woont in een gezinsvervangend huis, nu woont die daar al 2 jaar en het gaat daar ook redelijk

mijn broer heeft de geestelijk vermogen van een kind tussen de 3 en 5 jaar,

nu blijkt er dus vorig week of in het weekend van de 31ste en 1ste een "incident" geweest te zijn

een medewerker die was kennelijk erg gespannen en moest wat vragen aan mijn broer, mijn broer sloeg kennelijk haar arm van zich af, van iets in de zin van laat me met rust, nu heeft zij hem daarna een harde klap/stomp (beetje onduidelijk) in zijn gezicht gegeven

nu word mijn moeder dus vandaag pas op de hoogte gesteld ongeveer 1 week en 2 dagen later, is dat normaal ? lijkt mij niet, wat kan je hier tegen doen, is hier iemand op de forum die ervaring heeft met zorginstellingen ?
    is het normaal dat er eerst onderzoek is en dan pas de ouder(s) word ingericht ?

de mederwerkster schijnt dus meteen geschorst te zijn, maar nu word er gevraagd aan mijn moeder of ze weer terug mag komen ?

ik ben er nu best wel boos over, kan zijn dat ik erg overdrijf met mijn emoties en dergelijke, maar ik vind dit gewoon niet horen

2. 2jees

2jees Niet meer actief

Nee het hoort niet, maar ik zou het niet groter maken dan het is en het laten rusten. Of is je broer erg van slag? denkt hij er nog aan of weet je dat niet?

3. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    dat weet ik dus niet, :( maar ik kan gewoon niet begrijpen dat ze pas naar een week de familie op de hoogte brengen, ik vind dat gewoon niet horen :(

4. 2jees

2jees Niet meer actief

Nee dat is ook zo. Misschien wilden ze eerst overleggen, of wilden ze het verzwijgen omdat je broer er niet echt mee zit (?).

5. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Hmmmm ik zou het niet zomaar laten rusten denk ik.
    Waarom zou hij een stomp of een klap in zijn gezicht moeten kunnen krijgen? Is niet heel professioneel ook al heb je spanningen of stress...
    Ik ben zelf ook werkzaam geweest in die sector en wij hadden een agressieve jongen op de groep die zelf mij sloeg en ik kreeg daar enorme stress van maar heb nooit in mijn hoofd gehaald dat ik hem terug zou slaan....

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nou, ik vind het niet normaal dat een hulpverlener je broer in het gezicht stoempt!
    Ik zou ook niet willen dat die met mijn broer/kind zou werken. Natuurlijk kan je een k u t dag hebben, maar iemand in zijn gezicht stompen vind ik toch echt zwaar grens overschrijdend gedrag hoor.
    En de familie na een week op de hoogte brengen is ook heel erg raar! Vooral omdat ze het blijkbaar ernstig genoeg vonden om haar te schorsen. Maar dus niet om de familie te bellen?

7. 26mei

26mei Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.973
    330
    83
    Ik werk zelf in een zorg instelling. De actie van de medewerker klopt absoluut niet. terecht dat ze meteen geschorst is. Betfref het informeren van familie snap ik hun voorzichtigheid. Eenmaal zit een ongeluk, leugen of miscommunicatie in een klein hoekje. Wanneer meteen een ouder op de hoogte wordt gesteld heetf deze begrijpelijk veel vragen. Deze wil je dan ook kunnen beandwoorden. Al vind ik ruim een week later wel erg laat.

8. mosterd

mosterd Actief lid

7 okt 2013
    297
    121
    43
    Bij ons worden ouders meteen op de hoogte gesteld. Je ouders kunnen een klacht indienen bij de klachtencommissie. Hier kunnen ze voor informeren bij het teamhoofd op de groep van je broer.

succes en sterkte

9. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Mijn stiefzoon (17)zit in een gezinsvervangende instelling en kan erg agressief zijn. Hij valt het personeel dan echt aan maar nog nooit is hij geslagen/gestompt en ik hoop ook niet daar ooit achter te komen, al begrijp ik dat de veiligheid van het personeel ook niet vergeten mag worden. Mijn stiefzoon word gefixeerd (in de houdgreep gehouden tot hij rustig is) en als dit niet werkt sluiten ze hem op in zijn kamer tot hij kalmeert, zodat hij geen anderen kan verwonden. Hier hebben mijn man en zijn ex voor moeten tekenen, anders mogen ze dit niet eens doen. Er is 1x een voorval geweest waarbij een begeleider zijn arm op zijn rug gedraaid heeft om hem in bedwang te houden toen hij de begeleider aanviel, we zijn toen dezelfde dag gebeld door de begeleider zelf en door de organisatie, er is een officieel onderzoek geweest enz maar de begeleider heeft juist gehandelt, dit kwam ook uit het onderzoek en wij vinden dit zelf ook (weten hoe hij kan zijn).

In het geval van jouw broer kan ik moeilijk oordelen, dwz is je broer wel eens agressief? Legde hij alleen zijn arm op de begeleider of was hrt meer dan dat? Dat hij geslagen is is natuurlijk niet okay maar maakt voor mij wel uit wat eraan vooraf ging. Ik weet hoe sterk zo'n persoon kan zijn en als je je bedreigt voelt sla je letterlijk van je af, zeker als je alleen bent.
    Vind het echter niet goed te praten dat de familie niet direct of zsm op de hoogte is gebracht en zou dit zeker aangeven bij de directie.

10. silly31

silly31 Actief lid

12 apr 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi,
    wat ontzettend vervelend om te horen dat dit gebeurd!
    ik weet natuurlijk de voorgeschiedenis niet, maar dit hoort gewoon niet.
    ik heb zelf een zusje met down syndroom, die ook in een zorginstelling zit. als er iets voorvalt, worden mijn ouders altijd direct op de hoogte gebracht (en wel zo netjes)
    je kan er nu niets meer aan veranderen, maar misschien een idee voor je ouders om aan *de leiding* duidelijk te maken dat ze graag op de hoogte blijven van wat er met hun zoon gebeurd?

11. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Ik heb in een zorginstelling gewerkt en dit is echt niet normaal. Sowieso de actie van de zorgverleenster niet, echt belachelijk! Wij moesten familie altijd direct van een incident op de hoogte stellen (tenzij zij hebben aangegeven dat zij dat niet nodig vonden). Ruim een week later vind ik echt niet kunnen. Dat zij zo snel al vragen of de medewerkster terug mag komen vind ik onbegrijpelijk. Voor hun is het nieuws al wel wat gezakt maar bij jullie moet het nog bezinken! Ik zou als ik jullie was in gesprek gaan met de afdelingsmanager.

12. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    #12 Mamsvan, 10 jun 2014
    Laatst bewerkt: 10 jun 2014
    mijn broer is geen agressieveling, hij is dat echt nooit geweest, althans niet naar mensen toe, ook niet naar dieren, alleen kon die toen die vroeger weleens naar bed moest weleens agressief tegen de deuren, kasten en muur schoppen, maar naar mijn ouders deed die dat nooit, sinds die in dat huis woont, is dat ook nooit meer gebeurd, ze kennen dat gedrag niet, dat gedrag toonde volgens ons ook echt aan dat die echt toe was aan gezinsvervangend huis, mocht ook wel gezien zijn leeftijd, en sinds die in dat huisje woont is er ook echt verbetering, hij is vrolijker en echt je merkt dat het goed is dat die onder lotgenoten is, (lotgenoten klinkt zo stom, maar jullie begrijpen me wel)

dat gehandicapten erg sterk zijn weet ik, want hij heeft flinke gaten en deuken gemaakt in kasten,

Hij heeft vanaf zijn geboorte tot met zijn 29ste bij mijn ouders gewoond, en woont daar nu bijna 3 jaar (sorry heb me vergist in jaartal) mijn vader is helaas overleden, maar ook toen toonde hij geen agressief gedrag, en nu ook niet,

wel is zo dat als die ergens geen zin in heeft hij dat wel duidelijk maakt, maar niet agressief, wat ik heb begrepen, vroeg de medewerkster aan mijn broer iets en daarbij legde zij haar hand op zijn arm, hier had mijn broer geen zin in en duwde haar hand weg, toen heeft ze hem in zijn gezicht hard geslagen..

ze is onmiddellijk geschorst en er schijnt een interne onderzoek geweest te zijn, de rayon manager van het huisje had mijn moeder dus op de hoogte moeten stellen en dat heeft deze pas vandaag gedaan. ;) terwijl ze mijn moeder notabene nog zaterdag heb gesproken toen me moeder me broer kwam bezoeken.

nu is me moeder boos en verdrietig en heeft ze hun gebeld dat ze niet wilt dat die medewerkster in de buurt komt,

ik vraag me af zouden we hier een klacht over moeten indienen, ik heb ook met mijn vriend besproken die in dezelfde sector werkzaam is geweest en die weet dus dat mijn moeder/voogd dus meteen op de hoogte gesteld had moeten worden, zeker als er schorsing plaats is gevonden.

13. rums

rums Niet meer actief

Wij moeten een mic invullen (melding incident client) en daarbij hoort dat wij meteen de desbetreffende vertegenwoordigers moeten inlichten.
    Bij agressie moeten wij ook de manager en de gedragsdeskundige bellen.
    Mij lijkt het daarom ook niet normaal dat er nu pas melding gedaan is naar je ouders.

14. rums

rums Niet meer actief

btw ik zou dan naar het hoofdkantoor bellen naar de manager van desbetreffende. Desnoods naar de clientenraad.

15. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Ookal zou je broer wel agressief zijn dan zijn daar hele professionele manierem om mee om te gaan.
    Werk zelf op een groep met dagelijks agressie en reken dat er echt niet iets terug gedaan wordt

Belachelijk

Daarbij hadden ze meteen moeten bellen

Als keuze voor je moeder
    Nee van mij zou ze niet terug mogen komen op die woning. Het is zijn huis en daar moet hij zich veilig in voelen

Binnen de instelling zullen ze wel maatschappelijk werk en/of gedragsdeskundige hebben die hierbij kunnen helpen

16. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    zover ik weet is dat de agressie alleen van de medewerkster is gekomen, niet van mijn broer,
    ik word een beetje op de hoogte gebracht via whatsapp, want ik woon zelf niet in de buurt, (zie mijn broer maar 1x in de kwartaal) nu schijnt mijn moeder gebeld te hebben naar ze en heeft gezegd dat ze niet in de buurt van mijn broer mag komen, Misschien overplaatsing denk ik dan ? een goede vriend van ons, (zelfde leeftijd als mijn broers) is nu ook via de telefoon verhaal halen,

het is bij iedereen in de familie nu aan het bezinken, dus alle emoties komen denk ik bij iedereen nu naar boven.

iedereen tot nu toe bedankt van de berichten, ik ben tot nu toe gelukkig rustiger geworden en wacht het even rustig af, wat er word gezegd via whatsapp,

17. rums

rums Niet meer actief

Ook dan moet een mic ingevuld worden.
    Maar het kan zijn dat het over zoveel schijven is gegaan dat er daarom geen melding bij je moeder is gemaakt.
    Daarmee is het nog steeds niet goed. Maar hopelijk scherpen ze de procedure wel aan.

18. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Waar hebben sommige hulpverleners toch last van als je geen geduld hebt (ik weet van mijzelf ongeduldig te zijn en ben daarom bewust niet zo'n beroep gaan doen) waarom dan dat werk gaan doen. Ik weet niet wat ik zou zeggen, ik zou haar denk ik terug laten komen omdat uieindelijk als ze bij een andere instantie terecht komt die niet zo 'snel' haar schorst en actie onderneemt het vaker kan voorkomen o.i.d. en op die manier kun je zeggen dat je haar nog een 'kans' wil geven maar als ze het nog een keer doet of iets gelijkwaardigs dat ze direct ontslagen word ipv geschorst met een onwaardig onstlag o.i.d.

Hoop dat het een beetje goed gaat met je broer!

Deel Deze Pagina