kokosolie

Discussion in 'De lounge' started by Sandana, Apr 30, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. chatty

chatty Niet meer actief

Ik gebruik extra vierge ook voor bepaalde dingen, maar het heeft echt een specifieke smaak, lijkt me ontzettend smerig om patat met een kokossmaakje te eten.

Als je zonnebloemolie eenmalig gebruikt is er ook niks aan de hand. de verkeerde vetten komen pas na de 2e keer opwarmen.

2. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Misschien eens kijken op vitatheek.nl, daar hebben ze aardig wat verschillende, ook in glazen potten.

3. Babke

Babke VIP lid

Oct 24, 2011
    5,895
    4
    0
    Roosendaal
    Waarom gebruik je het voor de frituur? Je hebt prima andere opties hoor. Bij een biologische winkel kunnen ze je daar vast in adviseren. Ik gebruik kokosolie alleen in de koekenpan eigenlijk evenals rijstolie. In de frituur gebruik ik plantaardige zonnenbloemolie.
    Ik heb overigens wel in een plastic pot, nog geen glazen gezien.

4. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Babke, kokoslie is eigenlijk de enige olie die je echt mag verhitten voor frituren. Omdat het een harde olie is, is het VEEL stabieler.

Zonnebloemolie is niet zo'n beste keus, vervangen moet al na 5 tot echt max 7 keer. kokosolie kun je als je het regelmatig zeeft tot bijna 2 jaar gebruiken.

Heb nu testpostjes van 250 ml van kokosolie en rode palmolie gekocht. van ölmuhle Solling. GOedkoper in Duitsland.

Maar dit is idd een goede prijs!
    Omega&more kokosolie exta virgin glas - Vitatheek, de goedkope online drogist

Vergelijk het met Duisland via Amazon
    Amazon.de: Einkaufsangebote: Ölmühle Solling Bio Kokosöl im Bügel-Glas 1000ml

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Op kokos-olie.nl geeft dhr. van Veen zelf toe dat frituren in virgin/ongeraffineerde kokosolie niet verstandig is. Omdat deze dus ongeraffineerd is, verbranden de kokosvezels en geurstoffen en vormt zich een acrylamide-laagje om de friet.
    Dit is vele malen giftiger dan een oestrogenen-spoortje uit een plastic pot.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Beter is te frituren in arachide-olie, rijstolie of palmolie (duurzame uiteraard).

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Hoe zie je van de hoeveelste persing het is?

Oh en ik snap het trouwens sowieso niet goed... Kokosolie is beter dan (room)boter en olijfolie, maar het is bijna helemaal verzadigd vet. Verzadigd vet was toch juist niet gezond?
    V van Verkeerd. O van Oké, toch?

En ik kan me iets herinneren van, hoe vloeibaarder een vet/boter/olie is bij kamertemperatuur, hoe minder ongezond? Kokosolie is hard bij kamertemperatuur...

Ik heb trouwens een grote bak met kokosolie staan, die geur- en smaakloos is. Er staat op: Pure kokosolie van biologische teelt. Zegt me nog niet zoveel...

8. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Van kokosolie moet je de gewone nemen en niet de extra vierge. Die is juist weer niet goed om te gebruiken voor hoge temperaturen.
    Verder is het wel de gezondste olie waar je in kunt frituren.

9. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Tot 170 graden kun je prima verhitten.
    je wilt niet weten hoe ontgeurde kokosolie gemaakt wordt.... dan hoef je het nooit meer. Dan ligt daar open en bloot waar de beesten op vliegen, gat.

10. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Verzadigd vet is helemaal niet ongezond, google maar eens. Het gaat on bewerkte produkten en transvetzuren die slecht zijn. Het blijtk nooit wetenschappelijk bewezen dat verzadigd ook zo slecht is.
    Ger- en smaakloos is ontgeurde kokosolie, die niet de xetra vierge. Dus ruikt en smaakt echt naar kokos.

11. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Palmolie is trouwens echt ronduit goor.....
    Arachideolie en rijstolie ken ik niet. Moet ik dan ergens op letten? Geen eerste persing of zo? En waar zijn die te koop?

12. Nicole85

Nicole85 Actief lid

Jan 23, 2009
    315
    1
    18
    Dat klopt wat je zegt, maar frituren in kokos-olie maken je frietjes of krokketten echt niet gezond hoor;)

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Arachideolie is gewoon pinda-olie. Rijstolie wordt gewonnen ui het kaf van rijstkorrels. Daar zijn meer bewerkingen voor nodig dan alleen maar persen, zoals bij olijven, noten of kokos, dus in natuurneuterige kringen wordt er gemengd over gedacht.

Ik vind gerechten met rode palmolie best lekker, at dat vaak toen ik in Afrika woonde. Maar dan haalde ik de vruchten gewoon uit de palm.

Om te frituren met kokosolie heb je echt geen 3 liter nodig. Doe het gewoon op de traditionele Aziatische manier, in een wadjan of wok, dan zijn een paar lepels voldoende.

Geraffineerde palmolie is trouwens een van de slechtst denkbare olieen zegt men hier.

14. pookie66

pookie66 Fanatiek lid

Mar 9, 2008
    4,888
    1
    38
    Zaanstreek
    Zonnebloemolie is beter bestand tegen hoge temperaturen dan raapzaadolie.
    Als je de olie niet te vaak gebruikt en niet hoger verhit dan 200 graden valt het wel mee met het ontstaan van transvetzuren.
    Kokosolie is in mijn ervaring juist minder bestand tegen hoge temperaturen. Het Wordt sneller donkerder bij de hogere temperaturen en het is gevoeliger voor oxidatie en bevat vaak meer vrij vetzuren.
    Arachideolie is ook een goede optie voor frituren.

Bij raffineren wordt trouwens niet heel veel meer gedaan dan
    ontzuren, bleken en stomen. Hierna is de olie een stuk stabieler dan de ruwe variant en lekkerder ( wordt minder snel ranzig).

15. pookie66

pookie66 Fanatiek lid

Mar 9, 2008
    4,888
    1
    38
    Zaanstreek
    Palmolie wordt vaak gefractioneerd.
    Ofwel de palpitten zijn uitgeperst en het product ervan is behandeld zodat de hardere vetten gescheiden kunnen worden van de olie.
    De harde vetten kunnen dan worden gebruikt in bv chocolade- achtige proucten.

16. Lilotje

Lilotje Bekend lid

Aug 28, 2011
    541
    0
    0
    Ik koop het bij de tuinen, daar hebben ze zo'n mega pot (met bruine deksel, weet even de naam van het merk niet) Dat is wel hele goede maar zit dus wel in een plastic pot..

17. pookie66

pookie66 Fanatiek lid

Mar 9, 2008
    4,888
    1
    38
    Zaanstreek
    Zolang de olie niet heet de pot is ingegaan of is verhit in de pot valt het wel mee met de migratie van BPA van de pot in de olie.

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    #38 SushiLover123, May 22, 2013
    Last edited: May 22, 2013
    Waar zie je aan of het de gewone is of de extra vierge? Er staat hier niks van op.
    Koffie ook... ;)
    Geen idee. Ik volg wat dat betreft de adviezen van het voedingscentrum.
    Ik snap dat stukje (vetgedrukt) niet?
    Uitkijken met Arachide-olie. Dat is pindaolie. Dus mensen, die daar allergisch voor zijn, gaan daar op reageren. Als niemand in je gezin daar last van heeft, geen probleem. Maar als je gasten krijgt en je bent zó gewend om daarmee te koken, dan vergeet je dat misschien en wordt het een avondje ziekenhuis i.p.v. natafelen...
    Sja, maar hoe weet je dat? ;)

19. pookie66

pookie66 Fanatiek lid

Mar 9, 2008
    4,888
    1
    38
    Zaanstreek
    Dat weet je niet helaas.

Arachideolie bevat niet de eiwitten van de pinda mits deze goed geraffineerd is. In dat geval is dit veilig voor mensen met een pinda allergie.
    Ik kan mij wel voorstellen dat mensen met een ernstige pinda allergie geen risico nemen en arachide olie ook vermijden.

Off topic; die kunnen dan ook beter geen chicen sensation bestellen bij de MacDonalds. Ze hebben mij al 2 x een chicken sate gegeven....en dat terwijl ik dus geen pinda's eet ivm allergie.

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Dat is erg! En twee keer ook al. Reageerden ze wel fatsoenlijk, toen je er mee terug kwam?

Share This Page