ja ja daar gaat mn tel alweer...alweer idd want de eerste keer was rond 08.30!! kon niet opnemen toen want ik was op weg naar het kdv. thuis aangekomen keek ik wie me belde... collega a. tsjah dan weet ik al hoelaat het is, n...kan je die dag komen werken of n. kun je vandaag eerder beginnen? altijd hetzelfde!!!! ik werkte fulltime en trok het niet, tijdens een open en eerlijk gesprek met mijn leidinggevende ermee akkoord gegaan voor een 0 uren contract te tekenen omdat wij geen parttime " kennen".hij zei toen, je werkt twee dagen, je mag zelf kiezen wel dagen dat worden. nou prima vond ik goed en zei tegen hem: in geval van ziekte, vakantie oid bel mij dan kom ik wel. nou dat is de eerste maand goed gegaan, nu wordt ik minstens 3 keer per week gebeld (niet alleen door haar maar ook door andere collegas) n, kun je eerder beginnen, n kan je dan en dan werken. ik doe er nooit moeilijk over maar nu wordt ik zonder overleg weer fulltime ingeroosterd! en dat bellen of ik extra kom werken is echt irritant want het gaat dan niet om een zieke collega ofzo..neee eentje die een week van tevoren vakantie aanvraagt of eentje die de weekenddienst niet trekt en een snipperdag opneemt en ik mag dat allemaal gaan opvullen. hoor ik nog via via, van ja halloo ze werkt maar 2 dagen ze heeft toch verder niks te doen wtf ik ben de enige daar met 2 kleine kindjes die ik moet verzorgen.ik heb altijd wel wat te doen. en of ik nou wel of niet wat te doen heb, daar heb jij niks over te zeggen vind ik. ik wil gewoon mn tel. niet meer opnemen als ze weer een keer bellen.
Tijd voor een volgend openhartig gesprek? Dat je niet bedoelde dat ze elke dag moeten bellen maar alleen in noodgevallen?
Dat is balen! Maar ehhhh, je hoeft je telefoon toch ook niet op te nemen? Jij hoeft er geen verantwoording voor af te leggen wanneer je je telefoon niet opneemt. Voor hetzelfde geld heb je je telefoon thuis laten liggen en ben je op stap
Vervelend... maar je kan toch ook gewoon nee zeggen? Als jij altijd ja zegt zul je ook de persoon blijven die ze als eerste bellen
dat is het juist...ze hebben de denifnitie van het woord noodgevallen een andere wending gegeven. als het in de ochtend druk is krijg ik rond een uur of 2 een berichtje..het is druk kan je me aflossen? ben je maf?!!!!
Misschien toch nog een keer je grenzen aangeven? Dus alleen bellen als ze echt in nood zitten en echt niet anders kan? Of een maximaal aantal uren opgeven waarvoor ze je extra kunnen inzetten? Dus niet vaker dan zoveel keer per maand/week en het aantal uren?
ja dat is ook weer zzo. aan de ene kant wil ik idd nee zeggen. aan de andere kant weet ik dat ik daar mn andere collegas mee dupeer want we hebben gewoon niet genoeg personeel en dan is he of dat de een een dubbele dienst moet draaien of ze staan met 1 man minder.
Mee eens. Je grenzen aangeven. Doordat verschillende collega's je bellen is het overzicht ook weg, kan dat niet anders geregeld worden? Als 1 iemand jou bent is ook veel duidelijker dat je tig keer gebeld/gevraagd wordt.
Het is niet jouw probleem dat er te weinig mensen werken, dat hoef jij niet in je eentje op te lossen en daar ben jij niet verantwoordelijk voor. Ik snap helemaal dat je loyaal wilt zijn naar je collega's hoor, maar jij staat op 1, samen met je kindjes en je man, dan je familie en vrienden, en daaronder zou pas je werk/collega's moeten komen. Stel je prioriteiten bij, ga weer een goed gesprek aan en maak duidelijke afspraken met je baas. Een max aantal uur per maand die je extra wilt werken is een goede tip!
ja klopt want ik merk heel erg aan mezelf dat als ik weer dagen achter elaar gewerkt heb, ik niet de vrolijkste thuis ben dus ik dupeer mezelf en mn gezin want die krijgen ook te maken met miepie mopperkont.
Moeilijk! Omdat je part-time werkt voel je je verplicht flexibel te zijn en ze tegemoet te komen in geval van nood. Maar daar denken ze steeds makkelijker over, waardoor je vaker nee moet zeggen, wat weer onbegrip oplevert. Een hele kwetsbare positie, want wanneer je het gesprek aangaat loop je het risico dat je flexibiliteit, inzet en collegialiteit in twijfel worden getrokken. Toch denk ik dat je goed voorbereid het gesprek met ze aan moet gaan. Vraag duidelijk wat er van je verwacht word en kom met concessies en alternatieven. Bijvoorbeeld... Ze verwachten een x-aantal uren inzet, en flexibiliteit wat betreft het vervangen van collega's. Jij vind die aantal uren geen probleem (misschien meerdere uren ook niet?), wilt met alle liefde collega's vervangen, maar dat is voor jou enkel mogelijk wanneer het minimaal een week tevoren word aangegeven, en enkel als vervanging van andere ingeplande uren. Last-minute mogen ze je altijd bellen, maar is de kans erg klein dat je op zulke korte termijn wat kunt regelen.
Dit is dus de reden waarom mijn collega's en mijn werkgever mijn mobiele nummer niet meer hebben. Ik werd ook gek van het gebeld worden op de meest onmogelijke tijden. Toen ik een nieuw nummer kreeg (jaren geleden alweer) heb ik het bij hun niet doorgegeven. Alleen hierom al zou ik mijn vaste lijn houden... Maar zonder gekheid: Ik heb op een gegeven moment in een team overleg aangegeven dat ik het heel vervelend vond om steeds gebeld te worden. Ik heb 2 kleine kinderen thuis geen opvang in de buurt, die meteen kan komen. Als ze mij om 6.00 mijn bed uit bellen, kan ik dus niet komen. Ik heb uitgelegd dat het voor mij ook heel vervelend is om steeds nee te moeten zeggen, net zoals het voor hun niet fijn is om steeds nee te horen. Ik heb meteen ook aangegeven dat ze me altijd mogen bellen om een dienst extra te werken voor minimaal een paar dagen vooruit, zodat ik kan kijken of ik iets kan regelen. Ook mogen ze me altijd bellen om te ruilen op dezelfde dag (ik werk graag late diensten, dat kost me minder oppas) dat kan ik meestal wel regelen. Of voor het weekend, dan ben ik ook best flexibel. En ik moet zeggen dat mijn collega's dat goed hebben opgepakt. Ze bellen nooit meer om 6.00, zelfs niet als ze heel erg omhoog zitten. Na de grote vakantie ga ik aangeven dat ik weer wat vaker beschikbaar ben, dan zitten beide kindjes op school en kunnen ze eventueel overblijven. (nu wil ik dat nog niet omdat Jitte nog aan het wennen is)
Ik zou het gewoon eerlijk zeggen, alleen in echte noodgevallen. en soms ook gewoon nee zeggen. Je hebt afgesproken 2 dagen te werken en dan is het af en toe niet erg als het echt nodig is maar niet wanneer iemand een scheet dwars zit. Wat ik zelf wel merkte was dat je dan gelijk een zeur bent als je nee zegt als je gewoon niet kunt.. Hoop dat het mee valt!
zuccht als ik eraan denk dat ik straks moet gaan werken pffff (geen extra dienst hoor, het is gewoon mijn eigen dienst) een drukte dat wil je niet weten, ik sta met 2 " nieuwe" eentje werkt lekker vlot door en de ander zucht...nog een zuchttt.
ja idd. ze lopen (niet allemaal) al met het idee rond dat ik verder toch niks te doen heb. dus als ik nee zeg vallen ze helemaal stijl achterover. zegt ze nou nee????
Mja.. Maar als jij het steeds oplost... Hoeft jullie werkgever niks te veranderen want er is toch geen probleem?