Hoi, Ik kolf fulltime en heb daarom de Medela Freestyle gekocht. Ik dacht eerst dat ik moest wennen aan de kolf, maar begin nu wel bang te worden dat het een erg dure miskoop is geweest. Hiervoor heb ik de Medela Symphonie gehuurd. Hier heb ik vanaf het begin goed mee kunnen kolven. Ik kolfde 5x per dag, terwijl mijn zoontje zich zo'n 7x voor een voeding meldt en had daarbij ook nog over om af en toe wat in te vriezen. Na 10 minuten waren de borsten leeg. Met de Freestyle is het een ramp. Had al wel gelezen dat het kon zijn dat je aan de Pump in Style en de Freestyle moet wennen, dus dacht dat ik dat ook had. Maar 1,5 week lijkt me erg lang duren. Voordat ik begin met kolven, stroomt de melk er meestal al uit, terwijl het daarna wel 10 minuten of langer duur voordat de eerste druppels komen. En ik weet nooit wanneer de borsten leeg zijn. Bij de Symphonie spoot het eruit, maar bij deze komt de stroom meestal niet goed op gang en ga ik maar van de hoeveelheid uit. Ik ben nu per keer ongeveer een half uur bezig. Dit is niet te doen, omdat ik nu ook nog vaker moet kolven om voldoende te hebben. Hoelang moesten jullie wennen aan de nieuwe kolf? Groetjes mama en baby.
ik kolf dubbelzijdig, ik heb met de freestyle ook enkelzijdig gekolfd. Heb vandaag de symphonie weer gehuurd, gaat weer als vanouds. Denk dat ik deze maar blijf huren. mama en baby
Ik kolf alleen op het werk met de Medela Pump in Style. Hoezo weet je niet wanneer de borsten leeg zijn? Ik heb wel gehoord dat een huurkolf altijd krachtiger is dan een kolf die je koopt.
Huurkolven hebben inderdaad veel sterkere motoren, daarom zijn huurkolven inderdaad de beste kolven als je bijvoorbeeld als je kind nog niet aan de borst kan de melk helemaal met een kolf moet opwekken. Maar qua sterkte komen kolven als de Pump in Style en Ameda Lactaline er wel in de buurt. Wat vaak helpt bij een minder sterke kolf is meemasseren (borstcompressie) tijdens het kolven, dan komt er vaak sneller melk. En af en toe met de hand kolven (helemaal zonder apparaat, gewoon met je vingers), dat went je borsten er aan om ook zonder heel sterke motor de melk los te laten.
Ik zie net dat onze eigen lactatiekundige hier op het forum een aantal PiS-kolven aanbiedt. Mijn ervaring is dat die even goed werken als een huurkolf.
Ik ben overgestapt van een symphony naar een freestyle en vond hem niet 'anders' kolven. Zitten al je slangetjes goed stevig aangedrukt? Heb je gekeken of je een gaatje in een slangetje kunt ontdekken? Je kunt je kolf laten doormeten bij de thuiszorgwinkel geloof ik.
Ja, dat was hier een succes. Mijn PiS (10 jaar oud) hield er van de ene op de andere dag mee op, maar het bleek daar dat de adapter kapot was. Ze wilden hem inderdaad helemaal doormeten, maar begonnen met de adapter en dat was het dus!
Bedankt voor jullie reacties. Als ik met de Freestyle goed op gang ben, voor zover je het zo kunt noemen, kolft hij net zo als de Symphony als het al op houdt. Aan mijn borsten zelf kan ik het niet zo goed voelen of ze leeg of vol zijn. Ik kolf in lage stand 3 (tsr) en daarna 4/5, heb wel andere standen geprobeerd met de freestyle maar dat helpt niet. De slangetjes zitten wel goed en kan geen gaatje in het slangetje ontdekken. Ik heb toch het vermoeden dat mijn kolf niet goed is. Hij trilt enorm en het trillen gaat ook door in de borst. Dit doet de Symphony totaal niet. De kolf voelt totaal niet hetzelfde aan met kolven. Ben ermee terug gegaan naar de winkel, ze heeft het vaccuum nagemeten en dat zou goed zijn. Volgens haar kwam het trillen van het vaccuum en hoorde dat zo. Ze vroeg of die in een hoge stand stond, maar hij doet het ook in stand 1. Toch bleef ze volhouden dat dat zo hoorde. Ik ga hem morgen opsturen na Medela, om hem door hun na te laten kijken. groetjes mama en baby