Hoi meiden, Mijn baby (5,5 maand oud, gecorrigeerd 3 maanden oud) begint steeds langer door te slapen. Minimaal 7 uur aan een stuk, soms nog iets langer. Mijn borsten raken daardoor overvol, dus ik kolf tussendoor een keer. Overdag heb ik de laatste tijd het idee dat hij niet genoeg krijgt. Hij wil elk uur drinken (omdat hij denk ik het uur er voor niet genoeg heeft gehad) en mijn borsten zijn meestal zacht, dus niet vol. Ik heb afgelopen weekend soms een goede volle fles gegeven en dan komt hij wel pas twee/drie uur later weer. Ik heb dus het idee dat mijn productie te laag geworden is. Op zich vind ik tot ook logisch, omdat er snachts twee keer vier uur tussen zit van voeding tot voeding. Herkennen jullie dit? Wat kan ik er aan doen? Ben nu overdag alleen maar bezig met voeden. Maar als ik ga bijvoeden met melk uit de vriezer, blijft mijn productie ook te laag. Heb hem wel eens wakker gemaakt (nu ook weer, na 8,5 uur slaap), maar dan is hij zo moe dat hij nauwelijks drinkt. Ik ontvang graag jullie adviezen.
Toevoeging: ik heb hem dit weekend overdag een paar keer een goede volle fles gegeven, en merk dan ook dat het lang (ruim drie uur) duurt voordat mijn borsten weer wat voller zijn.
Als het Slaapritme veranderd kun je regendagen krijgen. Dit is niet erg je baby en je productie worden weer op elkaar afgestemd. Ik zou dus niet zomaar een extra volle fles ( is dut gekolfde melk of kunstvoeding) bij geven dat verstoort en verlengt de regendagen alleen maar. Je moet er ff doorheen maar dit herstelt zich vanzelf weer
Er ging iets mis... En mijn lijf gaat 'snappen' dat ik snachts veel minder hoef aan te maken dan overdag? Sprak laatst een kraamverzorgster die niet begreep dat ik snachts kolf, om moest van haar ook lekker eens doorslapen. Maar ik kan me niet voorstellen dat mijn borsten dat zo lang volhouden en dan overdag wel iedere twee/drie uur genoeg produceren?
als jouw borsten snachts pijn doen van de stuwing, dan kolf je gewoon af. Slaapt je kindje lekker door dan kun je die voeding in de nacht ook kolvend afbouwen tot je borsten gewend zijn. Zo lang achter elkaar slapen is niet heel natuurlijk, maar als het het eigen ritme is van je kindje en niet de gewenning uit het ziekenhuis dan kan het prima. Toch zou ik proberen ergens in de lichte slaap een voeding een te bieden. Als drinkt ie dan maar een paar slokjes Betreft overdag dat je borsten minder vol zijn, dat betekend niet dat je te weinig melk hebt. Doorgaans is het een teken van balans in vraag en aanbod. Hoe drinkt je kindje over dag. Ik hij snel klaar, hoor je hem flink drinken, hoe is zijn plas en ontlasting? Hoe is je kindje verder gezien prematuriteit? Is hij krachtig in drinken of nog snel moet? Je zou eens kunnen proberen, tegen het einde van een voeding, borstcompressie te geven. Dan help je een handje om de 'laatste' melk makkelijk beschikbaar te stellen.
Hier regelde zich dat vanzelf; mijn borsten zaten minder vol na een nacht, maar overdag had ik voldoende productie. Gewoon op vraag blijven voeden