Ik ben vorige week weer begonnen met werken, maar ik merk dat ik te weinig kolf. Ik kan het nu nog goed aanvullen met de voorraad in de vriezer, maar dat duurt niet lang. Ik heb 2 voedingen van 180 cc nodig en ik kolf 2 x 120-140 cc. Hoe vaak kolven jullie op het werk? Zou ik misschien 3 x moeten kolven . Ik merk dat Roan nu ook weer vaker komt en ook s nachts weer eerder,.... Zou het zo snel teruglopen, de bv?
Zo net na de 3 maanden heb ik bij de oudste twee ook steeds een dip gehad. Combi van groeispurt en weer gaan werken heb ik altijd aangenomen. Ik kolfde bij de oudste dan ook steeds 1 keer meer dan dat hij flesjes dronk. In jouw geval dus 2 keer ipv 3 keer. Als dat kan op je werk zou ik het zeker doen. Om aan te vullen heb ik als het nodig was op de dagen dat ik thuis was na de ochtend voeding na gekolfd omdat er dan steeds maar 1 borst werd leeggedronken. Wel zo prettig voor mij en de melkvoorraad bleef op peil. Hoe kolf je nu? Enkelzijdig of dubbelzijdig? Nu bij de derde heb ik een nieuwe kolf, dubbelzijdig. Geweldig ding. ik kolf nu per voeding 50 cc meer in 50% van de tijd dan met een enkelzijdige kolf.
Ik heb een dubbele elektrische dus het gaat als een tierelier . 3 x dus proberen. Op min werk vinden ze het allemaal best gelukkig. En dan nog, ik heb het recht,.. Maar dan zit ik net lekker te werken en dan 'moet ik weer' voor mijn gevoel. Maar goed, ik wil het wel blijven proberen. Ik wilde dus ook de andere ochtendborst kolven, maar zodra ik een keer tsr heb gehad, krijg ik er met de kolf nauwelijks wat uit gek genoeg. Als Roan hem wel drinkt, dan gaat het wel. Vreemd vind ik dat.
Misschien moet wennen aan het na kolven. Ik krijg ook nooit een echte tsr meer bij het na kolven na een voeding. Er komt wel melk. De hoeveelheid varieert wel enorm. Kan 50 cc totaal zijn en soms ook 150 cc per borst.
Vaker korter kolven werkt beter, in mijn ervaring ook. En: er niet over stressen, hoewel dat natuurlijk lastig is als je je voorraad op ziet gaan. Je hoort ook wel dat kindjes uit de fles meer (dan nodig) drinken dan ze uit de borst zouden drinken, omdat het zo makkelijk wegklokt. Maar 2x 180 voor een hele werkdag lijkt me niet idioot veel. Het vaker komen kan ook de aankomende "4 mdn dip" zijn, of liever een groeispurt volgens mij, of het gemis omdat hij je overdag moet missen nu. Veel en vaak aan toegeven, en evt een weekendje steeds wat nakolven na een voeding, als je je productie wilt opkrikken. Maar zo'n dip kan op zich wel even duren, lastige periode, maar het gaat ook weer over.
Roan wilde gisteren 8 x beide borsten, terwijl hij normaal 5 x een enkele borst wil . Vandaag 3 x kunnen kolven. Opbrengst slechts 350 cc. Maar Roan spuugt op het kdv heel veel. Na vandaag denk ik dat hij te veel drinkt. Vanmiddag hebben ze 2 x een klein flesje gegeven en dat ging goed. Jeetje wat is dit zoeken zeg. Hij blijft idd klokken, ook al zit hij vol waarschijnlijk. Net als wat babel zegt. Hij komt 's nachts nu ook steeds vroeger. Vorige week sliep hij door van 22:00 tot 7:30. Nu niet meer. Gisteren om 22:00 en 3:00, vannacht 22:30, 2:30,6:30. Vind ik niet heel erg hoor.
Mijn dochter krijgt ook 2x 180cc op het kdv en daar kolf ik drie keer voor op een werkdag. Vaak de eerste keer 150, 2e keer 120 en 3e keer 100. Net aan genoeg dus. Ik gebruik wel oxytocine spray waardoor het kolven max een kwartiertje per keer is. Ik voed live rond 630 en kolf dan om 10,13,16 uur. 's avonds voed ik nog live rond 1830 en 22 uur. Omdat ik mijn voorraad niet wil aanspreken zorg ik ervoor dat ik elke dag minimaal 360 kolf dus mocht dat niet lukken op het werk dan kolf ik 's avonds na de voeding nog wat na, al is het maar 30cc dat is vaak al genoeg om toch genoeg te hebben voor de volgende dag. overigens komt mijn meisje 's nachts niet extra dus neem ik aan dat ze uit de borst ook meer dan genoeg haalt ondanks het vele kolven overdag.
Ik heb wel een tijd gehad dat ik 's avonds nog even moest kolven om aan te vullen zodat ik genoeg had voor de volgende dag. Een derde keer kolven onder werktijd lukte me gewoon niet, dat onderbrak m'n dag te veel. Maar 's avonds voor ik naar bed ging, lukte het wel. En anders 's ochtends, maar dat moet qua tijd maar net uitkomen. Dit ging wel goed op m'n vrije dagen, niet op werkdagen.
Hier kreeg mijn meisje met 3 maanden 2x 150/160 mee, met 4 maanden al 2x 180 en nu krijgt ze al 2x 210 mee (gaat vaak niet op maar ik geeft liever iets te veel dan te weinig want het is toch al zo'n ini-mini). Ze krijgt 5 voedingen trouwens, 3 uit de borst, 2 via de fles op werkdagen. Ik kolf 2 van de 3 werkdagen 3x daags en 1 keer 2x daags (dan werk ik ook maar 6,5 uur en anders heb ik het idee dat ik de hele dag zit te melken ). Mijn opbrengst wisseld behoorlijk. Gemiddeld: 250-160-110. Had 2 weken terug echt giga veel (ruim 550) maar nu is het weer even bagger en ben ik blij als ik een goede 400 mee naar huis neem, dus ongeveer wat ik ook mee geef. Hier ligt als 'buffer' trouwens zo'n 6 a 7 liter in de vriezer maar goed, als er ieder keer bij moet vanuit de vriezer dan is dat er natuurlijk ook zo doorheen. Om de buffer te krijgen deed ik in mijn verlof een keer of 5 per week kolven een uurtje na de voeding van 10/11 uur. Dan had ik vaak nog een goede 150 en zo heb ik een mooi voorraadje op kunnen bouwen . Mocht je dus je productie op willen krikken of je voorraadje willen verhogen dan is dat een goed tijdstip (1 uur na de ochtendvoeding, maar op vrije dagen staan wij vaak pas net voor de 10 uur voeding op dus dat is onze ochtendvoeding hihi)
Ik ben 4 ochtenden in de week voor 5u weg (de rest presteer ik van thuis uit). Dochter drinkt in mijn afwezigheid bij oma 80 à 100cc, voor de rest wacht ze op mij. Ik kolf dus ook 1 keer op mijn werk en haal dan vlot 160 à 180cc. Ik heb een paar liter in de vriezer (en ze lust het ook! zus niet namelijk), dat geeft extra rust. Voorraad sprokkelen is dit keer niet nodig, maar bij mijn eerste deed ik dat ook na de eerste ochtendvoeding (of vaak zelfs tijdens: de andere borst terwijl zij dronk, met mijn jongste beweeglijke meisje lukt dat dan weer niet).
ik heb nooit meer dan 2x 120 kunnen kolven op mn werk. Ik kolfde dan savonds of op vrije dagen nog extra om het aan te vullen, want mijn kindje dronk wel 3x 120 op een dag.