Fopspeen...?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door 1Hanneke, 30 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Mijn zoon is nu 6 weken, gaat helemaal prima aan de borst. Hij groeit super hard, al 2 kg in die 6 weken. In curve op CB leek het nogal absurd, maar ze zei er niks van, was tevreden. Curve van WHO loopt hij iets omhoog maar niet heel erg volgens mij. Nu heb ik redelijke overproductie, met 1 borst per keer en blokvoeden tijdens clusteren gaat het wel best, hoewel hij soms met clusteren of krampjes veel te veel drinkt en dan dus heel veel spuugt. Soms ook best een tijd na de voeding. Door veel melk doet hij maar kort over voeding, 5-15 min effectief drinken denk ik. Ik heb niet het idee dat hij nog veel zuigbehoefte heeft naast de borst, meestal wil hij dan ook echt borst. Hij heeft soms wel periodes dat hij tijdens drinken loslaat, vaak in slaap, en na enkele minuten erg paniekt dat hij de borst kwijt is, vaak meerdere sessies achter mekaar voor hij echt slaapt. 's Nachts gaat vaak wel ineens goed. Sommige dagen gaan goed, anderen zijn vreselijk (hoeveel regeldagen kun je hebben...?), alleen maar willen drinken, huilen, krampjes, spugen, ontroostbaar zijn geen idee waarom. Ook echt paniekhuil, heel erg hard...
    Nu komt mn omgeving natuurlijk met allerhande goedbedoelde ongevraagde adviezen... waarvan de meest voorkomende dat ik toch echt een speen moet geven. Wordt hij rustiger van vooral bij krampjes, drinkt hij niet meer teveel, kun je voeding uitstellen (? Uh ja dat was de bedoeling ook echt bij op verzoek voeden...) beter slapen, als je geen speen geeft en hij gaat duimen is dat slechter... Nouja ik wil er dus eigenlijk niet aan. Geloof niet dat het erg helpt. Soms geef ik mn pink kort als ik niet op geschikte plek ben om direct te voeden, weet niet zeker of speen daar echt beter/slechter voor is. Als hij zo ontroostbaar is laat hij borst steeds los, pink ook dus dan gaat speen volgens mij niet helpen. Zie er tegenop als hij speen aanwent ik misschien voedingen ga missen of hij slechter uit de borst gaat drinken en drama's om speentje kwijt.
    Hebben die mensen aandelen fopspeen, of helpt het echt en ben ik eigenwijs...? ;) Meeste mensen in mijn omgeving hebben niet lang gevoed, wat ik wel wil.
    Wie nog meer bewust geen speen, of wie wel en hielp het echt?

2. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Ik snap je verhaal en begrijp je punt.
    FIjn dat de borstvoeding zo goed loopt en Jonathan zo goed drinkt!
    Wat je zou kunnen proberen is om minimaal 2 uur tussen twee voedingen te laten (begin tot begin). Dan zijn ze langer verzadigd en kun je op een gegeven moment meer ritme gaan creeeren. Toen ik dat hier deed dronk ze effectiever en rustiger.
    Speentjes wil ze hier totaal niet het is net als jij zegt, als ze willen drinken willen ze drinken :)
    Denk maar zo, je hoeft er s nachts niet uit omdat ze bv het speentje kwijt zijn geraakt en je hoeft het later niet af te leren.
    Anders verhaal is als ze op een duimpje gaan zuigen of iets dergelijks. Hier wordt dat eigenlijk alleen gedaan als ze toch nog honger heeft na de voeding, en dan krijgt ze gewoon wat meer, ook duidelijk overdag en in de nacht te zien of ze echt honger heeft of alleen aan het miepen is.
    Zie gewoon wat voor jou fijn is en bedenk, niks hoeft!

3. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Hm hoe doe je dat min 2 uur tussen... ;)
    Hij kan prima 3-4 uur op een voeding hoor. Maar hij heeft redelijk wat clusterperiodes dat hij toch echt veel eerder wil... en als hij op gang is huilt hij dat je trommelvliezen er zeer van doen dus uitstellen ook niet echt een optie ;)
    Op knuistje sabbelen zie ik hier ook wel aan dat het echt honger is. Maar hij kan ook wel vanuit slaap zo ineens hard gaan huilen, niks geen vroege hongersignalen ;)

4. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik heb de eerste week al een speentje gebruikt. Zijn tweede nacht heeft ie namelijk continue aan de borst willen liggen ivm zuigbehoefte. Gewoon aan toe gegeven natuurlijk maar daarna compleet kapotte tepels, tor bloedens aan toe. Volgende nacht heb ik dus na iedere voeding (twee borsten) speentje gegeven. Zodra hij honger heeft is de speen niet meer genoeg en blijft hij happen en spuugt hij de speen uit.

hier was het dus een uitkomst.

5. Gabri

Gabri Actief lid

16 mei 2014
    423
    4
    18
    NULL
    NULL
    Ik wilde ook niet aan een speen.. Bang dat hij niet meer zonder kon enz enz. Maar hier bleek zl toch wel veel zuigbehoefte te hebben. Zaten avondenlang meer een pink in zijn mond zodra we loslieten begon hij te huilen. Hij had/heeft last van krampjes en zag dat hij er toch echt wel wat aan had. Nu blij dat ik er toch aan overgeven heb. Er s wel een periode geweest dat hij alleen nog maar zijn speen wilde ook snachts maar nu gebruikt hij hem eigenlijk alleen nog maar om in te slapen overdag en nachts of als hij krampjes heeft. Ik ben achteraf blij dat ik hem toch ben graag gebruiken. Maar ik weet ook dat als je hem toch niet blijft geven ze een andere manier gaan vinden om zich te troosten dmv knuffel, doekje, vuistje of duim. En dan afleren heb je ook zo weer gedaan! Vriendin heeft met drie maanden de speen niet meer gegeven en dat lukte.. heb ik niet gedaan maar denk nu ook weer wat is er nu zo erg aan dat hij het eerste jaar een speen heeft? als hem dat die rust geeft. Anders zal hij toch zijn duimpje gaan zoeken denk ik..
    zl groeide trouwens ook super goed! eerste weken wel 400 gram per week dus dat speentje heeft zijn eetlust niet afgenomen. en nu nog groeit hij goed en als hij echt honger heeft neemt hij geen genoegen met de speen haha

6. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Hij lijkt sinds gisteren ineens meer onderscheid te maken tussen honger en zuigbehoefte, wordt op gegeven moment boos op borst dat er nog melk komt... En dan wel weer happen en snel loslaten. En pink wel lang willen... Kan ook haast niet dat in die hele korte tijd dat hij bij mij genoeg melk al heeft zuigbehoefte voldaan is. Hij heeft sommige dagen echt heel erg krampjes, uren krijsen, vaak kort na of al aan het einde van de voeding. Misschien drinkt hij zichzelf buikpijn door zuigbehoefte... Hij heeft dat ook alleen overdag (heel dankbaar voor!), 's nachts drinkt hij rustiger en valt heel snel weer in slaap.
    Misschien morgen toch speentje testen... heb vandaag na 2x boret loslaten steeds pink gegeven, dan wil hij nog heel lang zuigen maar heeft geen krampjes gehad, wat een rust! En hij lijkt wel tevreden. Vind het wel moeilijk onderscheid maken tussen honger/zuigbehoefte... Op zich weet ik ongeveer hoelang hij tussenlaat maar hij clustert soms ook...
    Hoop dan als ik speentje alleen na voeding geef als hij erom vraagt dat ik kan voorkomen dat hij hem continu wil en er nachtelijke drama's ontstaan om speentje kwijt en dergelijke...

7. Myrdal

Myrdal Lid

6 mrt 2015
    65
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier had zoontje ook een grote zuigbehoefte, een speentje leek mij wel makkelijk. Echter wou zoontje helemaal geen speen, hij accepteerde hem niet. Nu is hij dik 6 maanden en ben ik blij dat hij hem niet wou. Na 2 maanden gebruikte hij mijn borst minder als speen, hij heeft ook nooit geduimd.
    Ik hoef er nooit uit omdat hij zijn speen kwijt is.

8. Gabri

Gabri Actief lid

16 mei 2014
    423
    4
    18
    NULL
    NULL
    Wat je nu zegt had ik ook allemaal ook met dat vastpakken en loslaten enz en omdat ik ook op verzoek wilde voeden bood ik hem steeds de borst terwijl ik hij daar niet altijd rustiger van werd.. had ook het gevoel dat hij juist buikpijn kreeg van dat vele drinken. Dus toen ben ik wel een beetje vast gaan houden a drie uur voeden. soms iets eerder soms iets later. En dan 15 min laten drinken in totaal of als hij los liet voor de 15 min. Hij had bij mij altijd wel genoeg aan 1 borst dat wel. Leek het wel of hij wat meer rust kreeg. Hij spuugde ook niet meer zo veel na het drinken. en groeide evengoed ook nog super! en savonds met inslapen wel speentje maar snacht idd ook hier na de voeding makkelijk weer in slaap en dan had hij geen speentje nodig. Dat is nu nog zo.
    En hij heeft nu eigenlijk nog dat hij 1 a 2 voedingen wat onrustig gaat drinken na een paar min maar dan speentje en dan is het goed.. Ik vind trouwens de avent speen erg fijn.. die heeft een iets grotere speen en kan hem makkelijk vacuüm zuigen omdat de dop(?)(weet niet zo goed hoe je dat noemt wat voor de mond zit) ver over de lippen zit.
    Nog een tip als je hem straks van de speen af wilt.. (kreeg ik van een vriendin) Puntje van de speen eraf knippen, dan zuigt hij niet meer lekker en willen ze hem uit zichzelf niet meer. Kan alleen wel als we wat groter zijn en anders zeggen ze voor de drie maanden weer afleren. Al kan het soms ook vanuit hun zelf gaan dat ze minder willen omdat ze minder zuigbehoefte hebben.

9. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Nou heb avent en bibi uitgekookt, difrax vond ik wel heel erg klein... eerst avent geprobeerd, hij zuigt fanatiek, wel paniek met kwijtraken, maar ik kan ontbijten. Dat was met krampjes en pink zuigen lastig ;)
    Hoop dat hij wel laat weten als het wel honger is...
    Vannacht was vrij bagger, elke 2 uur honger/zuigen, slecht inslapen. Terwijl hij nacht ervoor 5 en 3,5 uur sliep... maar gisterochtend en avond sliep hij ineens 4 uur, misschien beter wakker maken na 3...
    Dank voor de tips :) We zien wel even waar het schip strandt... ben er niet geheel blij mee, maar huilen om zuigen/speentje is wel beter verdraagbaar als dat urenlang krijsen van krampjes...

Deel Deze Pagina