Hoi, Mijn dochter en ik hebben spruw. Daardoor laat ze de borst regelmatig los tijdens het drinken. Vervolgens gaat ze liggen huilen omdat ze honger heeft. Dan breng ik haar weer naar de borst, drinkt ze een paar slokjes en laat ze weer los. Ze spuugt ook meer uit dan anders. Kortom, vervelend die spruw! En ze drinkt dus iets minder. Kan dat kwaad? We hebben allebei medicijnen gekregen en ik ga er vanuit dat die binnen een paar dagen werken, dus dat ze over een paar dagen ook weer beter gaat drinken. Op zich groeit ze goed, maar vandaag was ze iets afgevallen. Dat komt waarschijnlijk doordat ze moeite heeft met haar ontlasting; die komt maar zeer zelden en we moeten haar daarvoor lactulose geven (anders poept ze helemaal niet, met lactulose is het 1-2 keer per week). Gisteravond had ze een enorme poepluier en poepte ze en passant de hydrofieldoek plus de aankleedkussenhoes ook flink onder. Kan het zijn dat ze daardoor iets is afgevallen ten opzichte van gisteren? Graag jullie ervaringen/advies
Zoals je zelf ook zegt: het zal toch sn el beter gaan lijkt me, met de medicatie? Wel vervelend hoor, spruw. Het is dus ook in een behoorlijk gevorderd stadium, dat je kindje er zo'n last van heeft? Onze uk had ook een keertje spruw, en het was binnen een dag of 2 al een stuk minder, in het mondje. Let er op dat je kindje geen spruw op het kontje krijgt (tja, moeilijk te voorkomen, maar ALS je luieruitslag ziet, houdt er dan rekening mee dat dat ook spruw kan zijn). Weeg je je kindje elke dag of zo? Gewoon niet wegen, hoef je ook niet voor niks zenuwachtig te worden. 1 keer per x aantal weken is genoeg hoor, vind ik. Wij wogen alleen bij de dokter, als we erheen moesten voor vaccinatie. Zolang je kindje genoeg plasluiers heeft (poepluiers kunnen nogal varieren ) en goed alert is zou ik die weegschaal lekker in de kast zetten, of gebruiken om de bloem mee af te wegen of zo Sterkte! kHoop dat jullie snel van de spruw af zijn! (komt wel heeeeel makkelijk weer terug hoor, dus goed op de kleine tekenen letten zodat je er snel bij bent).
Hoi, Bedankt voor je reactie. Mijn dochter had een paar weken geleden al witte stipjes in haar mondje, maar volgens de kraamverzorgster en de VK was dat toen iets anders. Epstei-pareltjes dacht ik. Vandaar dat ik pas laat in de gaten had dat ze nu toch spruw heeft, de stipjes lijken sprekend op wat ze eerst had namelijk. Maar in combinatie met de andere klachten (bij haar én bij mij) blijkt het nu toch spruw te zijn. Ik weeg mijn dochter inderdaad vaak; soms iedere dag, soms eens in de twee dagen. Dat doe ik omdat ze in het begin niet aankwam (natuurlijk was ze eerst afgevallen, maar daarna kwam ze niet aan) en ik mij zorgen maakte om de voeding; ze viel na 10 minuten in slaap aan de borst en was niet wakker te krijgen. Ze werd trouwens nooit zelf wakker voor een voeding. Op advies van de kinderarts en het CB houden we nu haar gewicht goed in de gaten. Ik wist niet dat spruw makkelijk weer terug kan komen, bedankt voor de waarschuwing, zal er goed op letten!
Hey... Hier ook spruw hoor. Komt ook steeds terug, aan de borst drinken doet mij erg veel pijn. Ik had er medicatie voor en mijn dochter ook. Kregen we van de huisarts die mijn eigen arts overnam i.v.m vakantie. Maar het kwam steeds terug. Mijn eigen arts liet me stoppen met zowel mijn medicatie als die van esmee. Het moet vanzelf over gaan. Nou had Esmee er zelf weinig last van hoor. Als ze zelf veel last had, had ik het door moeten gebruiken. Wat ik nu zelf doe na de voeding ( als ze aan de borst drinkt ) de tepels schoonmaken met alcohol. De besmetting van haar monbdje aan jou tepel dood je meteen, zodat jij haar vervolgens niet kunt besmetten met jou tepel. Zo werd de spruw hier minder. Ik voed ook wel met hoedjes, kook ik na elke voeding uit. Ook als ze gekolfte melk drinkt kook ik de spenen meteen uit. Ook de sabbelspeen kook ik na elke dag uit. De was ( dus beddegoed e.d ) was ik zo heet mogelijk om mogelijke bacterien gelijkt de doden. Vervelend is spruw hoor! Maar je ontkomt er ook niet aan. Dat babymondje is nog zo teer en zo gevoelig. Een bacterie vind het een lekker plekje ...!
Hoi, Bedankt voor je reactie en tips! Tepel schoonmaken met alcohol en daarná die schimmeldodende zalf erop smeren ga ik in elk geval eens proberen. Het voeden op zich doet bij mij aan mijn tepel geen pijn, wel heb ik steken in mijn borst. Maar ik heb het idee dat dat al begint af te nemen. Nadine heeft nog steeds wat witte plekjes in haar mondje en ze spuugt nog regelmatig, ik hoop dat die medicijnen snel gaan werken nu..
pfoe hier ook spruw! jason heeft er veel last van inmiddels (was er ook laat bij, dacht steeds dat hij gewoon melk op zijn tongetje had..) en ik had zelf wel steken bij het voeden maar niet gedacht aan spruw! Nu hebben we dus allebei last en ben bang dat het nog wel ff gaat duren, moet zeggen vind het echt heel erg balen hoor, pfoe hé maakt t borstvoeden niet echt heel leuk meer.... en ik vond het zo heerlijk! En ik begin ook rood op zijn billen te zien, hoe ziet spruw er daar uit?
@Nicole84, wij hebben ook wéér spruw. We waren er even vanaf, althans dat leek zo, en na een paar weken was het weer terug Spruw op de billen ziet er idd gewoon rood uit, ik dacht dat het gewone luieruitslag was. Nadine heeft nu ook rode vlekken in haar huidplooien (nek), ik dacht dat het smetplekken waren maar de huisarts zei dat dat ook bij spruw kan horen. Welke medicijnen heb jij gekregen? Ik kreeg voor mijn dochter de eerste keer Nystatine en nu Daktarin, en voor mezelf Miconazol.