kolven, verschil tussen links en rechts

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Gigi85, 6 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gigi85

Gigi85 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.138
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik kolf (dubbelzijdig), gaat het bij mijn rechterborst heel snel, binnen een minuut of 8 lijkt deze leeg te zijn en heb ik meestal tussen de 75 en 150 cc. Links gaat echter heel langzaam, meestal stop ik na een minuut of 20 en dan komt er vaak nog een klein straaltje, maar dan heb ik vaak maar 50 cc uit die borst. Is het dan toch van belang om deze borst ook te kolven totdat er niks meer komt? Ik stop nu meestal omdat het rechts vervelend begint te voelen, daar komt dan dus al een hele tijd geen melk meer. Kan ik er iets aan doen om te zorgen dat het links ook wat sneller gaat? De tsr lijkt daar gewoon minder sterk te zijn.

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Je kunt tijdelijk de linker borst vaker kolven of je kindje daar wat vaker aanleggen. Ik weet niet of het helpt.
    Ik kolf links ook veel minder dan rechts, als blijft er wel een ministraaltje uitkomen.

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Je zou links wat vaker kunnen kolven of aanleggen maar in principe is het heel normaal om verschil te hebben in productie per borst.
    Het schijnt zo te zijn dat wereldwijd bij de meeste vrouwen de rechterborst het meeste produceert.
    Terwijl de meeste vrouwen links het fijnst vinden aanleggen.
    Best grappig.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik kolfde ook niet gelijk.. Is heel normaal.. Hier links de favoriet (ben ook niet helemaal rechtshandig en linksbenig, zou dat nog van invloed zijn?)

Alleen bij mij was het jammer dat ik steeds kloven kreeg op de borst die wel het beste produceerde..

Je kunt links tussendoor een keer extra kolven. Hoeft niet eens lang, 5 minuten kan al zat zijn om net dat extra zetje te krijgen.. Maar zoals hierboven ook al gezegd, het is normaal..

5. Gigi85

Gigi85 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.138
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is inderdaad grappig en het klopt precies bij mij!

Maar is het dan wel van belang dat ik net zolang doorga met kolven totdat de linkerborst ook helemaal gestopt is? Vaak stop ik nu terwijl er wel nog een beetje melk komt (maar heel langzaam).

6. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Ja hier ook rechts meer dan links. Ik heb altijd al een klein verschil gehad in grootte.
    En tijdens het kolven komt het links langzamer op gang. Uiteindelijk trekt het aardig blij maar blijft het zo'n 20 cc minder dan rechts. Het stopt wel tegelijk.

7. Corry

Corry Bekend lid

14 aug 2012
    622
    0
    0
    ik kolf dan wel niet tegelijkertijd beide kanten, maar bij mij zit er echt een groot verschil tussen links en rechts. Links doet echt mee voor spek en bonen heb ik het idee:p Hoe dit is gekomen weet ik echt niet maar dit is van het begin af aan volgens mij wel alleen is het verschil nu nog groter geworden. Ik Voed steeds wisselend, de ene keer begin ik links en andersom. En ook met kolven wissel ik de kant steeds af waar ik begin . Ik heb nu al een tijd niet meer gekolfd maar volgens mij is het nog steeds zo. Ik maak me er niet zo'n zorgen om, als mijn ventje maar genoeg krijgt he! ;)

8. annasskies

annasskies Actief lid

23 feb 2013
    370
    0
    0
    docent geschiedenis
    Heel normaal, als je rechts bent rechterborst meer en andersom. Schijnt te maken te hebben met dat je de spieren aan die kant meer gebruikt wat de borst meer stimuleert.

9. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Haha, klopt bij mij juist niet. Ik ben echt rechts, maar links is mijn supertiet.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als er nog maar heel weinig komt, zou ik gewoon stoppen. En dan misschien met live voeden links een keer vaker aanleggen.
    Ik kolfde hier dan extra om te doneren en deed vaak links aanleggen en later beide kolven.

Als ik kolf, start ik altijd met rechts omdat ik links lastiger een TSR krijg.
    Ik kolf nu met een handkolf en voordeel is dat ik dan op het laatst steeds even switch van borst om de laatste druppels eruit te krijgen.

Met live voeden start ik altijd met links. Toen ze jonger was natuurlijk niet, toen wisselde ik het af maar voor nu maakt het niet veel uit.

11. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Een lk heeft mij verteld dat het niet veel zin heeft door te kolven als je nog maar kleine straaltjes krijgt. Daarnaast kolf je nooit echt leeg, in zoverre, je maakt ook weer aan tijdens het kolven. Ik zou dus gewoon stoppen als je kleine straaltjes hebt.
    Ik kolf ook veel minder links. Scheelt vaak de helft.

12. Hevn

Hevn Actief lid

22 mei 2011
    236
    1
    18
    Same here!

13. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0