kolf probleem + doorslapen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Jasia, 1 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jasia

Jasia Actief lid

1 jul 2013
    189
    7
    18
    Hallo Mirjam, Saskia en Heidi,

Graag wil ik jullie een aantal vraagjes stellen.

Ik heb een dochtertje van 5 maanden, zij is mijn eerste kindje. Ik geef borstvoeding op verzoek en dit gaat prima. Ze is een alert, vrolijk meisje en groeit goed.

Overdag bij mij wil ze het liefst om de 2 uur drinken. Op het KDV ( 3 dagen in de week) drinkt ze 3 x per dag. Sinds deze week bieden ze haar 3 x 140 cc aan. Dit gaat goed. Verder heeft ze nog geen slaap en drink schema.
    Op het werk kolfde ik 5 keer, en sinds vorige week 4 keer. Ik kolf om half negen voordat ik begin. De ene keer krijg ik dan wel TSR, maar de laatste tijd niet. Ik heb gemerkt dat het kolven steeds slechter gaat. Ik krijg met moeite TSR en dan vaak laat en erg kort. Ik kolf beide borsten. Ik heb geprobeerd om er 3 uur tussen te laten, of juist om de 1,5 uur te kolven. Beide heeft hetzelfde effect. Ik kolf nu niet genoeg om haar 420 mee te geven. Hebben jullie tips? Ik kolf elektrisch en doe beide borsten. Kolf ik misschien verkeerd? ( waar moet ik op letten op houding, tepel plaats, begin hard zuigen of juist langzaam?)
    Thuis lukt het helemaal niet meer om bij te kolven. Ik krijg dan geen TSR. Dit lukte eerder nog wel eens in de ochtend.
    Ik heb hier op het forum gelezen over een schema om je kolf productie te verhogen. Is dat wellicht iets voor mij?
    Live drinkt ze volgens mij prima. Ze is tevreden, drinkt beide borsten mee en laat los wanneer het genoeg is. Beide borsten zijn dan wel goed leeg.
    Ze komt goed bij en heeft genoeg plasluiers.

Mijn tweede vraag is of ik kan bevorderen dat ze 's nachts doorslaapt. Dit doet ze nog niet. Sinds een paar nachten komt ze nog 2 keer, daarvoor kwam ze ook om de 2 uur en soms wat langer er tussen. Ik voed haar slapend. Ze murmelt en is echt aan het zoeken/snuiven naar de tepel en drinkt gretig. Op het CB vertelden ze me dat het gewenning is en dat ze er echt wel wat langer tussen kan laten. Dit kon ze eerder ook wel, maar sinds ze een keer flink ziek is geweest, kwam ze weer vaker.
    Ons avond ritme is als volgt:
    laatste slaapje tot 16.30 - 17.00; 18.00 BV; 18.30 groente hapje; 19.30 badje en tussen 20.00 en 20.30 BV en slapen.
    Ik heb het volgende al geprobeerd:
    - in de avond vaker aanleggen, zodat ze een voorraadje voor de nacht opbouwt
    - laatste voeding flesje + borst. Ook KV geprobeerd. Ook flesje met rijstebloem geprobeerd. Een week geprobeerd, geen effect.
    - lekker lang laten na sabbelen aan de borst voor het gevoel van geborgenheid
    - veel knuffelen in de avond ( doen we nog steeds eigenlijk, hihi)
    - laten murmelen ( gevolg; klaarwakkere baby)
    - ze slaapt al sinds 6-8 weken op haar buikje. Ze is erg sterk in haar nekje en rugje en draait genoeg met haar hoofdje. Op haar rugje kan ze absoluut niet slapen.

Hopelijk kunnen jullie met bovenstaande 2 dingen meedenken. Ik ben echt een gevoelsmama, en ik hoop dat ik het goed doe.
    Ik lees het graag.

Alvast bedankt.

Gr. Jasia

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Jasia,

Fijn dat het goed gaat met je kleine meid! Ik lees dat ze goed aan de borst drinkt, tevreden is en een normaal patroon handhaaft.

Over het kolven: heb je een oxytocine neusspray geprobeerd? Dit is een synthetische vorm van oxytocine en doet niets anders dan het toeschieten bevorderen. Je kunt een receptje vragen aan je huisarts: vertel er bij dat het kolven op het werk niet heel makkelijk gaat. De spray heet Syntocinon. Je past het toe op het moment dat je start met kolven. (het werkt heel vluchtig, dus niet sprayen en dan pas je tas gaan pakken ;) )
    Blijf voldoende drinken tijdens het kolven! Bij voorkeur warme drank boven koude dranken.

Enkele tips? de borsten verwarmen voor het kolven (met een hot-coldpack bijvoorbeeld?
    Massage toepassen (en dan iedere keer op de zelfde manier: op die manier conditioneer je je lichaam: dat werkt prima bij sommige moeders)

Wat voor kolf gebruik je? Enkelzijdig electrisch of dubbelzijdig? Hoe krachtig is de motor? Ik ga er van uit dat je 3 dagen werkt? Is de kolf nieuw of al gebruikt? Evt. zou je de motor kunnen laten doormeten om zeker te zijn dat hier niet het probleem zit. Ook alle onderdelen goed kritisch nalopen op vouwen, scheurtjes, etc.

Kolven: ik raad je het volgende schema aan:
    masseer kort de borst (geen sportmassage!!!) 30 sec. is al voldoende. je laat je lichaam weten dat er nu iets mag gebeuren
    zet de kolf 7 min. aan.
    zet de kolf uit en masseer weer kort
    zet de kolf 5 min. aan
    zet uit en herhaal massage. kolf nu nog 3-5 min.

Nog beter: kolf met de hand nog even de laatste druppeltjes na, dit hoeft wederom niet lang te duren.

Bovenstaand schema gaat uit van dubbelzijdig kolven. Dubbelzijdig verhoogt makkelijker productie en houdt deze beter in stand. Wanneer je enkelzijdig kolft doe je iedere stap aan iedere kant: dus 7min. links, 7 min. rechts, 5 links, 5 rechts enz.

je zou kunnen overwegen om een week of 2 een huurkolf te huren (soms zelfs vergoed via zorgverzekering) om je productie even veilig te stellen.
    Ook zou je kunnen proberen om in de ochtend wanneer je kindje aan 1 kant drinkt de andere kant te kolven. het maakt niet uit dat zij dan daarna ook nog aan die kant drinkt: de melk komt heus wel! (mogelijk moet ze er wat meer moeite voor doen)

OVer het slapen: het gedrag wat ze laat zien is heel normaal. Ik heb daar ook niet echt een tip voor. Kindjes van deze leeftijd maken veel mee op het dagverblijf, bij oma, tijdens een dagje uit... Ze verwerken dat tijdens de nacht: in hun dromen of op de meest veilige plek denkbaar: bij jou aan de borst!

Ik hoop dat je hier wat mee kunt,
    groetjes Heidi

ps als je vragen hebt, kun je me ook prive berichten. Over je kolf bijv.

3. Jasia

Jasia Actief lid

1 jul 2013
    189
    7
    18
    Hallo Heide,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de kolf een paar dagen na de geboorte aangeschaft. Het is een van madela, een enkelzijdig elektrische. Sinds mei gebruik ik deze nu 3 dagen in de week. Daarvoor af en toe om een voorraadje melk op te bouwen. Ik heb inderdaad gemerkt dat het motortje na een tijdje kolven niet meer krachtig werkt. Helaas hebben we de financiële middelen niet om een nieuwe aan te schaffen. Tot nu toe kom ik er nog mee uit de voeten, zolang ik het TSR maar krijg.
    Ik heb zojuist de huisarts gebeld voor de spray, maar ik wil eerst proberen of het met het schema beter gaat. Dus als ik het goed begrijp ga ik links masseren, 7 minuten links kolven, dan rechts masseren, 7 minuten rechts kolven en dit herhalen maar dan met 5 minuten.
    Voorheen deed ik de ene borst leeg kolven en daarna de andere. Heel soms nog terug naar de eerste borst.

Mijn kleintje slaapt de afgelopen paar nachten super goed. Ze wordt na ong. 5 uur wakker en wil drinken. en slaapt dan nog zo'n 4,5- 5 uur door. Heerlijk!

Gr. Jasia

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Inderdaad: masseer (kort) links, dan kolven, dan de hele riedel rechts, dan weer links en korter kolven etc.

Doordat je steeds stopt en start met kolven geef je signaal aan je lichaam dat er meer melk mag komen. Soort van regelen met de kolf!

Evt. nakolven (laatste druppels) met de hand, kan ook nog helpen.

Succes!

Deel Deze Pagina