Hallo! Hier een nieuw probleempje.... Als mijn kleine ventje aan de borst drinkt, dan krijgt hij direct heel veel melk. Hij is ontzettend gretig en drinkt veel te snel. Daardoor verslikt hij zich regelmatig en spuugt ook bijna na elke voeding. 's Nachts loopt de melk hem soms gewoon uit de neus! Omdat hij zo gretig is, krijgt hij 2 keer per dag een flesje afgekolfde moedermelk. Ik kolf dan na die voedingen weer nieuwe melk, maar dan hebben mijn tepels even 'rust'. Bij het drinken van de fles gaat het al net zo gulzig.... Herkent iemand mijn probleem??? En heeft iemand tips??? Ik vind het overigens geen luxe probleem zoals sommigen ook wel zeggen, want een gulzig ventje aan je borst of 's ochtends harde borsten is echt geen pretje.... Bovendien voor hem ook niet fijn, want hij is erg huilerig na de voeding en schopt hard met zijn beentjes. Ook heeft hij na de voeding nog veel zuigbehoefte, terwijl hij de speen niet wil, alleen maar de pink. Iemand hier een tip voor? Liefs Hihi
Misschien voor je hem gaat voeden heel even de ergste stroom zachtjes wegkolven? Zo gauw het dan wat rustiger gaat de baby aanleggen. Die beetjes gekolfde melk kun je dan bewaren en invriezen voor later.
Juist eerst afkolven en dan pas voeden, in plaats van andersom. Afkolven totdat het er niet meer vanzelf uitstroomt/spuit en dan beginnen met voeden. Houdt je productie wel even kunstmatig hoog, maar als je echt stopt zodra het niet meer spuit, bouwt dat vanzelf wel langzaam af... Hier heb ik datzelfde probleem dus zo opgelost, (op advies van de LK)
Bedankt voor de tip dames, maar hoe lang zou ik dan de kolf moeten gebruiken? Totdat er geen melk meer direct uit mijn borsten komen? Want zodra hij de melk voelt, dan hapt hij niet goed meer en als hij wel direct zijn mondje wijdt open doet, dan drinkt hij met grote slokken.... Liefs
Hou oud is je zoontje? Want als hij nog maar een paar weken is is het vrij normaal dat je borsten nog een beetje 'enthousiast' zijn. (wat het uiteraard niet handiger maakt, maar bij mij werd t steeds minder na verloop van tijd) Ik zou dan inderdaad voorlopig, zoals ze hiervoor al zeiden, een klein beetje afkolven voor de voeding. Niet heel veel, maar gewoon om de ergste druk er een beetje af te halen. Over het speentje... Mijn zoontje was ook een erg gulzige drinker, en zijn zuigbehoefte werd niet bevredigd door de voedingen. Heb je al eens een combi-speentje gebruikt? Soms is het ook een kwestie van wennen. Dan pakken ze het vroeg of laat toch.
Mijn zoontje is bijna 4 weken, dus nog erg jong hoor. Ben gister begonnen met blokvoeden, dus binnen elke 3 uren die hij komt, krijgt hij dezelfde borst. Vanacht was hij daar niet zo blij mee, want hij moest erg hard zuigen om nog iets uit de bijna lege borst te kunnen krijgen. Hij heeft daarna wel 4 uren geslapen! Wat is een combi-speentje eigenlijk???? xxx
Oh, dan denk ik dat je er gewoon vanuit kunt gaan dat het nog wat 'opstartproblemen' zijn. Je hebt (in ieder geval van Difrax) twee soorten speentjes, combi en dental. Dental die zijn op het gebit gemaakt, in de best mogelijke positie voor de tandjes. Maar combi die lijken que vorm veel meer op een tepel. Kindjes die borstvoeding krijgen willen vaak geen dental, maar wel combi. (al is dat ook geen garantie, want sommige kindjes willen nu eenmaal geen speentje)
Hier ook iemand met een enorme hoeveelheid melk en een hele snelle TSR. Vanaf dag 1 na de geboorte is dit bij mij eigenlijk al gekkenwerk geweest. Mijn zoon huilde constant, wilde steeds maar drinken (dachten wij) en hikte, slikte en proeste als hij aan de borst lag. Vanwege een voorkeurshouding had hij ook moeite om links te drinken. Ik werd en super gestressed van. Bij elke kick dacht ik: oh jee, hij wordt weer wakker en dan moest hij weer drinken. Van alles geprobeerd en lactatiekundige laten komen. Deze heeft ons andere voedingshouding aangeleerd en met fysio is zijn nek ook al wat beter geworden. Echter meneer bleef onrustig, veel krampen, lucht en gewoon een heel ontevreden kind, wat eigenlijk doodmoe was, maar niet kon slapen en niet te stillen/troosten was, enkel met de borst. We hebben hem ingebakerd, naar de osteopaat geweest, naar de fysiokindertherapeut geweest, naar de kinderarts geweest, consultatiebureau, etc etc. Na 8 weken was ik het beu. Ik kon niet meer, was helemaal op. Ik had zoveel melk, dat mijn hele diepvries vol ligt. Kan uit 1 borst bijna 150 cc kolven. Mijn zoon groeit superhard, dus voedzaam genoeg, echter hij huilde zo'n beetje hele dagen. Ik ben vorige week (met 8 weken) alles via de fles gaan aanbieden (bronfree fles, zuigen ze geen lucht mee aan) en doe daar op advies van CB een klein schepje nutritron (johannesbroodpitmeel) bij en de laatste voeding krijgt hij een fles kunstvoeding (nutrilon hypoallergeen). Sinds een week slaapt meneer 's nachts door (kwam daarvoor nog 2x per nacht) en overdag slaapt hij ook veel rustig en langere periodes (weliswaar nog steeds ingebakerd). Het is best een opgaaf om alles te kolven, maar hij is veel rustiger, slaapt beter en als hij wakker is is hij vrolijk. Ik kan nu ook beter zijn honger-slaap signalen uit elkaar houden. Dat ging voorheen niet, omdat hij bleef huilen. De krampen zijn nu ook zo goed als weg! Ik heb een erg schuldgevoel gehad omdat het (ondanks de grote hoeveelheid melk) niet lekker liep. Uiteindelijk heb ik mijn eigen gevoel gevolgd en alles via de fles gegeven en zie daar een tevreden manneke, wat zo nu en dan huilt zoals elke baby doet. Ik heb geen roze wolk gehad en daar baal ik van, maar nu kan ik pas een beetje gaan genieten en bij slapen. Dus doe wat goed voelt. Je baby is nog klein. Vraag anders advies aan een lactatiekundige. Groeten jille
Bedankt voor de tip. Gister een combi speentje gekocht en deze blijft veel beter in zijn mondje zitten. Gister probeerde ij hem er eerst steeds uit te gooien, want hij heeft liever onze pink Maar na een tijdje pakte hij de speen heel goed. Vandaag maar weer oefenen. En soms heeft hij zijn eigen duimpje zijn mond. Liefs
even een tip: als je kind naar lucht hapt, verslikt, etc en los laat.. de speen geven totdat hij/zij bij is gekomen..vaak willen ze nog door zuigen.. maar geen melk.. en zou je weer aan de borst leggen gaan ze gillen.. hier zelf achter moeten komen naar een week lang gillen aan de borst en daarna dus veel vastzittend lucht/krampen.