Beste lactatiekundige, ik hoop dat je me kunt helpen met mijn probleempje. Ik heb een zoontje van 6 weken oud. Hij is geboren na een zwangerschap van 40 weken en 6 dagen en woog toen 3810 gram. De laatste keer dat hij gewogen is was zo'n 3 weken geleden, toen woog hij 4180 gram. Het probleem is dat hij ontzettend veel melk terug geeft. Na elke voeding komen er geen mondjes terug maar hele voedingen. Ik vind het uiterst bijzonder dat hij nog hele luiers dagelijks weet te vullen. Hij heeft zo'n 7 plasluiers per dag en zeker wel 4 poepluiers. Soms is de melk die hij eruit werkt nog 'normaal' en soms is het doorzichtig (net als water) met witte klontjes erin. Ik zie hem vaak ook slikken en dan slikt hij het waarschijnlijk terug. Hij wordt er ook regelmatig wakker door, om over te geven dus. Voorheen gaf ik hem 2 borsten omdat hij altijd gauw tijdens de voedingen in slaap viel. Ertussendoor verschoonde ik hem dan. De laatste tijd geef ik hem maar één borst omdat ik dacht dat hij wellicht te veel binnen kreeg, maar het is er helaas niet minder op geworden. Ik hou hem ook altijd overeind na een voeding en juist dan lijkt het er allemaal uit te komen. Met het boertje komt er vaak ook een heleboel melk mee. Het gebeurt soms zelfs dat hij tijdens het drinken de melk weer teruggeeft en flink ook (met mijn borst in zijn mondje dus). We hebben 3 keer mee gemaakt dat we echt schrokken van de hoeveelheid want toen zat het beddengoed helemaal onder en kwam het er echt als een straal uit. Het zal zeker wel een halve liter zijn geweest, als het niet meer was?! Heb je enig idee wat dit kan zijn en wat ik hier aan kan doen? Hij lijkt verder geen pijn te hebben maar moet vaak slikken en lijkt soms te kokhalzen. En soms wordt hij er dus wakker door, als ik ga kijken zie ik dan dat hij overgegeven heeft. Misschien nog nodig om te weten dat ik op verzoek voed. Ik tel de voedingen niet, maar gemiddeld drinkt hij ongeveer om de 3 uur. Ik hoop gauw iets van je te lezen!
Hoi, Wat vervelend voor jullie, heb je het idee dat het meer wordt in volume? Melk lijkt snel heel veel, bedenk dat wanneer de melk al wel even 'binnen' is geweest je kindje er al heel veel voedingsstoffen uit heeft kunnen halen. Borstvoeding is makkelijk opneembaar en verteerbaar, na 20 minuten al is een deel van de stoffen opgenomen, in tegenstelling tot kunstvoeding, wat veel langer duurt eer het kan worden opgenomen. Dat maakt ook dat je kindje wel groeit, ontwikkelt, plast en poept. En meest belangrijk: je kindje geeft geen signalen er klachten van te hebben. In dat opzicht geen probleem dus eigenlijk, enkel een wasprobleem (want zoveel spugen is lastig: iedere keer zit alles onder) Je schrijft dat je al naar 1 borst per voeding bent gegaan, dat is denk ik een goede stap. Hoe lang drinkt je kindje? Hoe krachtig schiet je melk toe, hoe is jouw productie? Afgestemd op de vraag van je kindje of 'lek' je nog veel tussen voedingen door en zit je ruim in je voeding? Hoe zit het met allergieën en overgevoeligheden in de familie? En hoe ziet jouw eigen voedingspatroon er uit? Kun je een verschil zien in het spugen in de ochtend of juist in de avond? Kun je dat relateren aan iets in jouw dieet? Hoe is de bevalling geweest? Ongecompliceerd, pijnstilling, snel of juist langdurig? Hoe heeft je kindje daar op gereageerd? Misschien helemaal niet hoor, dat kan ook. Ik vraag hier naar omdat veel spuug-klachten ook kunnen worden bekeken door een chiropractor of osteopaat. Soms zie je zelf al dat een kindje ergens spanning heeft, liever het hoofdje naar links of rechts legt, beetje kromming in de zij laat zien wanneer je je kindje recht op het aankleedkussen legt. Dan kan een afspraak met overleg bij zo iemand ook veel helpen. Sommige kindjes spugen door spanning of blokkade die ergens zit. Tot slot zou het reflux kunnen zijn. Je schrijft dat je kindje er geen last van heeft zo te zien. Kindjes met reflux neigen naar korte voedingen: vaak kleine beetjes is beter te behappen voor hen dan een paar voedingen om de 3-4 uur. Je kunt overleggen op het consultatiebureau of met je arts. Bedenk: 1: jouw melk is goed; je kindje groeit er op en heeft voldoende om te plassen en poepen! 2: jouw melk is goed: het is goed, snel opneembaar door het lichaam van je kindje: zelfs wanneer een groot deel weer wordt uitgespuugd na een kwartier of 20 minuten zijn al veel van jouw goede stoffen opgenomen! 3: kijk goed naar je kindje en of je iets van bovenstaande vragen kunt ontdekken. Evt. bellen voor overleg met een chiro of osteo die ervaring heeft met jonge baby's. Veel succes!