Kolf te weinig

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door LindaenSven, 11 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LindaenSven

LindaenSven Niet meer actief

Hoihoi,

Na weken van (vooral zeer pijnlijke) problemen gaat de borstvoeding aan mijn dochtertje Rosalie nu echt geweldig goed.
    Vanwege alle problemen was ik al begonnen met afbouwen, waardoor ze nu wel per dag 1x een flesje kunstvoeding krijgt. Maar eerlijk gezegd vind ik dat wel prettig, dat is in de middag en ook rond het tijdstip dat ik vaak met mensen afspreek/mensen over de vloer heb. Ik kan dan dus gewoon bij hen thuis of bij mij thuis het flesje maken en hoef me niet ongemakkelijk te voelen dat ik mijn borsten laat zien enzo (ik doe dat best wel bijna overal hoor, maar toch is dat niet in elk gezelschap heel prettig, dus vandaar..).

Inmiddels ben ik ook weer aan het werk, en kolf ik overdag dus de voedingen die Rosalie normaal zou krijgen. Maar ik zit met het probleem dat ik minder kolf dan ze normaal (denk ik) drinkt. De flesjes die ze krijgt zijn 200cc en gaan altijd helemaal op. Soms heeft ze dan zelfs nog honger en krijgt ze nog ietsjes erbij. Ik kolf echter maar hooguit 170/180cc (en soms echt maar 140cc) per keer...
    Ik heb wel een voorraadje in de vriezer, maar zolang er dus meer uit gaat dan er in komt, zal ik binnen korte tijd door die voorraad heen zijn...
    Dus mijn vraag is, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik meer kan kolven? Of moet ik gewoon nog een keer extra kolven, 's avonds bijvoorbeeld? Als het moet, dan moet het maar, maar ik zou het denk ik wel een beetje vervelend vinden (dat kolven is nou niet bepaald een hobby van me geworden :D en het kost ook best wel even wat tijd..).
    Hebben jullie misschien wat tips voor mij? Of moet ik me er gewoon bij neerleggen dat op de dagen dat ik werk (4 dagen per week), Rosalie af en toe een extra flesje KV zal moeten krijgen?

Het liefst had ik nog steeds volledige borstvoeding gegeven trouwens hoor, maar ik ga me niet meer schuldig voelen over die ene voeding die ik al heb afgebouwd en waar ze dus nu kunstvoeding voor krijgt... Vind dat ik me nogal behoorlijk door alle problemen heb heengeslagen (wekenlang ondraaglijke pijnen gehad, en toch doorzetten.. en uiteindelijk met resultaat!) en ben gewoon enorm blij dat ik verder weer gewoon borstvoeding kan geven. Maar dat terzijde.

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi Linda,

Je hebt helemaal gelijk, je moet je totaal niet schuldig voelen over het feit dat jouw baby ook wat kunstvoeding bijkrijgt. Het is geen vergif!! Alleen is bosrtvoeding beter en daar heb je zo te zien al heel wat energie ingestoken.

Het probleem dat je schetst is heel herkenbaar en komt heel eenvodig omdat sommige vrouwen kolvend minder melk afgeven dan met een drinkend kind aan de borst. En dan vind ik wat jij produceert nog best aardig.
    Kolf je voldoende vaak op je werk? 2 keer op de dag is wel het minimum denk ik.
    Verder zou ik, als het zo goed is voor jou, het zo laten. Het is geen probleem dat ze tijdens jouw werkdagen wat extra kunstvoeding krijgt. Als je haar na je werk en op je vrije dagen maar weer regelmatig aanlegt om de productie goed te houden.
    Als ik jou was zou ik het zo accepteren.
    Wil je terug naar volledige borstvoeding, dan zul je inderdaad weer meer moeten kolven en misschien een oxitocine-spray uitproberen tijdens het kolven.

Veel succes!
    Linda

3. LindaenSven

Hoi Linda,

Dankjewel voor je snelle antwoord!
    Ik kolf op mijn werk 2x per dag, op de tijden dat ik normaalgesproken mijn dochtertje voedt. De 3e voeding onder mijn werktijd is de KV-fles, dus dan kolf ik ook niet.
    Misschien zou ik die 3e keer toch ook moeten kolven. Maar ik denk dat ik dan weinig voeding zal kolven, aangezien ik die voeding afgebouwd heb en mijn borsten dan ook niet echt gevuld zijn volgens mij..
    Denk je dat als ik die 3e keer toch ook ga kolven, en mijn dochtertje op dagen dat ik niet werk dan ook op die tijd gewoon aanleg, ik die voeding ook weer zou kunnen opbouwen? Of gaat dat meestal heel moeizaam?
    Ik heb sowieso de laatste tijd het gevoel dat ik minder melk heb. Maar dat komt misschien omdat ik de eerste 2 maanden absurd veel melk had (veel meer dan mijn dochter bij me wegdronk). Nu lijken mijn borsten me zo 'leeg' maar dat is misschien omdat ik ze zo absurd 'vol' gewend ben.
    Rosalie is in elk geval een tevreden dametje, ze lacht de hele dag, huilt nauwelijks (alleen als ze honger heeft en ik er niet snel genoeg bij ben) en groeit prima (zit boven de curve volgens het cb). Dan mag ik er toch vanuit gaan dat ik genoeg melk heb?

Sorry voor alle vragen.. Ben toch best een beetje onzeker over de borstvoeding, ook al gaat het echt super!

Groetjes,

Linda

4. LindaenSven

O ja, wat is een oxitocine-spray?

5. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi Linda,

Ja, je kunt die voeding aan het eind van de middag er altijd weer proberen bij te pakken. Kan wel zijn dat ze er de eerste dagen niet genoeg aan heeft, dan kun je wat kunstvoeding (of heel vaak opnieuw aanleggen)
    Zolang je kindje tevreden is en de groei zo goed gaat mag je erop vertrouwen dat je voldoende voeding hebt. Komt er een moment dat dit niet meer ok is, dan kun je regel-weekend inlassen: een weekend waarin je zo veel mogelijk rust en relaxed, en zo veel mogelijk kolft en /of de baby aan de borst. Na een dag of 2 voel je dan als reactie weer meer spanning in je borsten.
    Niet te onzeker zijn ,het gaat hartstikke goed!

Linda

Deel Deze Pagina