Ik heb de vraag ook neergezet bij de lactatiedeskundige, maar misschien zijn er hier meer moeders met hetzelfde probleem en hopelijk een oplossing: Mijn dochter is nu bijna 2 maanden en een hardnekkige borstweigeraar. Ze heeft na haar geboorte op de medium care gelegen vanwege een zware infectie en daar heb ik haar steeds na het aanleggen voeding bijgegeven met een flesje omdat ik te weinig voeding had. Ik heb een keizersnede gehad en de borstvoeding kwam pas na 5 dagen een beetje op ging. Pas na 2,5 week was mijn productie zo opgelopen dat ik geen fv meer bij hoefde te geven. Ik kolf nu volledig maar merk dat de productie steeds meer terugloopt en het kost me 6 tot 8 uur op een dag wat begint op te breken. Aan de borst wil ze echt niet, ze gaat hysterisch huilen tot ze paars aanloopt en draait haar hoofd weg. Hebben jullie tips om of de productie op te krikken met kolven of haar toch aan de borst te krijgen?
Pittig hè als ze de borst weigeren... Heb het zelf ook gehad en kolf fulltime sinds ze 8 weken is. Ik heb nooit hele erge productieproblemen gehad, maar rond de menstruatie loopt mijn productie wel altijd drastisch terug. Ik kolf dan een dag of 2-3 om de twee uur en dan is de productie weer op peil . Verder veel rusten (is moeilijk als je net een kleine hebt) en zorgen dat je genoeg drinkt. Succes!
waarom weigert ze de borst? heeft ze je tepel wel gepakt? mijn dochtertje pakte de borst ook niet, maar met een tepelhoedje wel. en dat gaat super.... misschien kan je dat eens proberen? ik ben er ondanks de negatieve verhalen erg tevreden over! mijn dochtertje werd ook helemaal hysterisch toen ik het probeerde zonder tepelhoedje.
De eerste 4 weken pakte ze de borst nog wel, maar ik had niet voldoende en daar werd ze erg gefrustreerd van. Tepelhoedjes heb ik ook geprobeerd, maar ook dan wil ze de borst niet pakken. En waarom ze weigert? Geen idee, kan er alleen maar naar raden. Ik denk omdat ik in het begin te weinig had en ze heeft geleerd dat de borst pakken toch geen zin heeft.
Mijn verhaal lijkt wel een beetje op dat van jou. Ook ks, ook dochter in zh na geboorte vanwege infectie, ook niet in staat om aan de borst te drinken. Ik heb ca. vijf of zes weken gekolfd, naast het oefenen met aanleggen en voeden. En dat is slopend. Toen ik ook nog een borstontsteking kreeg en vier dagen meer dan 39 graden koorts had, was voor mij de maat vol. Ik besloot dat mijn dochter meer heeft aan twee ouders die enigszins uitgeslapen waren en lekker in hun vel zitten, dan aan twee ouders die er al weken lang doorheen zitten en wanhopig zijn, omdat er totaal geen uitzicht is op verbetering (in de zeer nabije toekomst). Ik ben zodra de ontsteking over was af gaan bouwen met kolven en over gegaan op flesvoeding. Vanaf dat moment kwam er rust in huis en kwamen we eindelijk in een ritme wat leefbaar was. Met een zeer goede uitwerking op ons meisje: ook zij werd rustig en vrolijk. Ze leek wel een heel ander kindje! Toen begonnen we af en toe pas te genieten. Ik vind het soms verdrietig dat het niet gelukt is. Maar deze keuze was wel de juiste keuze in onze situatie, want wij gingen er aan onderdoor en dat was ook niet goed voor onze dochter. Mijn advies: - ga naar een lactatiekundige. Een lk kan geen wonderen verrichten en er voor zorgen dat je dochter ineens aan de borst gaat (bij ons heeft het niet mogen baten), maar ze kan wel goed meekijken wat er fout gaat en goede tips geven. Bovendien denk ik dat de kans dat je dochter aan de borst gaat per definitie kleiner is als je in je eentje maar wat aan blijft modderen. Tot slot kun je dan later ook nooit denken: "misschien was het wél gelukt als we naar een lk waren gegaan." Je hebt er dan gewoon écht alles aan gedaan. - bedenk wat het je waard is om bv te blijven geven. Je hele leven staat op deze manier in het teken van bv geven, maar er is meer wat iemand een goede moeder maakt dan dat. Je kunt kiezen om te stoppen. Je kunt ook kiezen om te stoppen met aanleggen en full time te blijven kolven, zoals ago (petje af trouwens!). Is dat het je waard? - Mocht je besluiten te stoppen, zie het dan niet als een mislukking. Je dochter heeft al twee maanden volledige bv gehad! Dat is, zeker als het niet vanzelf gaat, een hele prestatie en die heeft ze toch maar mooi meegekregen! Ik hoop voor je dat je dochter aan de borst gaat. Het lijkt me nog steeds heel bijzonder om je kind lang borstvoeding te geven en bij een eventuele tweede ga ik het ook zeker weer proberen. Succes!
o en nog een tip, die ik van onze lk kreeg: leg je dochter een paar keer per dag om te oefenen, maar dan niet vóór je haar met de fles voedt, maar als ze de fles (bijna) leeg heeft. Dan komt ze namelijk aan jouw borst te liggen met een tevreden gevoel en een vol buikje en dat kent ze nu helemaal niet. Misschien kun je zo de associatie met die frustratie doorbreken.
Poeh, Lastig. Ik heb tot nu toe ook nooit productieproblemen gehad en kolf nu 8 mnd FT. Ik zou goed kijken wanneer het kolven je uitkomt en dit onafhankelijk van de keren die je kleine bij je drinkt doen. Dus 's ochtends, 's middags en 's avonds in ieder geval 1 x. En als je kleine een nachtvoeding krijgt dan ook kolven. Verder zou ik een "vast" moment nemen op de dag om te clusteren. Dan kun je op dat moment de zorg en dus de voedingsmomenten even aan een ander overdragen. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk; Laptop, tv, krantje of je kleintje zelf bekijken, kolfbustier is een voorwaarde net als een goede elektrische dubbelzijdige kolf. Dit als je BV wilt blijven geven.... Als je wilt stoppen doe dat dan overwogen en doe dat omdat je dat "wilt" en niet omdat het "moet". GRTZ,
Lastig... Mijn zoontje had en heeft nog steeds moeite met drinken aan de borst (prematuur). En dan ook heel kwaad worden etc. Hij kan alleen met tepelhoedje drinken, hopelijk leert hij dat ook nog eens af. Sinds vrijdag lijkt hij het door te hebben en gaat de borstvoeding steeds beter! Mijn tips: - bloot op bloot, maar niet als ze heel hongerig is, dan gaat ze "zoeken" en instinctief aan de borst drinken - na een half flesje - blijven proberen, zet een stopwatch op bijvoorbeeld 10 minuten, wil ze niet, dan stoppen - 's nachts proberen - in de ochtend als jouw borsten erg vol zijn? succes met de borstvoeding!
Mijn zoontje heeft de eerste weken ook gewoon aan de borst gedronken en nu kan hij overdag hetzelfde gedrag vertonen wat jij omschrijft. Hij drinkt wel bij mij als ik hem inbaker en naast me op bed leg. Ook raakt hij gefrustreerd omdat hij niet direct melk krijgt en moet wachten op een toeschiet. Misschien als je eerst zorgt dat deze er is?? Ik heb echt geen idee hoor. Ik ben ook aan het stoeien met de 2 voedingen overdag. In de avond neem ik hem dus mee en voed op bed, in de nacht drinkt hij wel bij mij. Heb je haar al eens slapende aangelegd?