Hoi dames, De eerste 6 weken had onze dochter alleen maar waterige ontlasting, meestal om de dag een flinke spuitbroek. Nu ineens heeft ze bijna geen ontlasting, en is ze enorm aan het persen zonder resultaat (wel een paar windjes). Na 1,5 dag vond ik het zo zielig dat ik haar even op weg geholpen heb met een thermometer en wat eruit kwam was veel dikker dan normaal, nog het best te vergelijken met bakkersroom of dagcreme (sorry voor de stomme vergelijking ), wel in de mosterdkleur. Zegt dit iets over de kwaliteit van mijn melk of zou het komen doordat we 1 voeding zo langzamerhand aan het vervangen zijn door flesvoeding? Alvast bedankt voor jullie reacties, groetjes Rus05
Dit hebben we hier ook gehad.Hier alleen bv.De ontlasting gaat van waterachtig naar dikkerdere.Dan kan je kleintje even geen ontlasting hebben en dan ineens meer en ziet het er ook anders uit.Het ligt niet aan jouw melk maar aan de ontlasting.Dit komt omdat de darmen nog moeten wennen.
Lijkt mij dat het in ieder geval door het poedermelk komt. Borstvoeding is wat kindjes het beste vertreren, het beste verdragen dus als jij overstapt op wat anders is het, lijkt mij, logisch dat de ontlasting anders word. Ik neem aan dat je kindje nu iets ouder dan zes weken is en dat je pas net begonnen bent met bv te vervangen?? Ivm werk?? Heb je gekeken of kolven niet iets voor je zou zijn??
Onze dochter had dit óók, ze kreeg wel alleen bv maar met een week of 8 had ze opeens een week geen ontlasting. Daarna weer wel en was het een stuk dikker. Het hoort er bij, t kan natuurlijk óók door de fles komen, maar 1.5 dag geen ontlasting is niet zorgelijk hoor. Zeker niet bij borstvoeding. Ik zou persoonlijk niet te veel proberen te helpen met de thermometer om de darm te beschermen. En wat ik al zij 1.5e dag is nog niet lang hoor. Met borstvoeding ( grootste gedeelte) kunnen ze soms wel meer dan een week geen ontlasting hebben.
We hebben een dag zonder fles gedaan, en het resultaat was hetzelfde, dus ik denk dat het inderdaad zo'n overgangsfase is omdat de darmen nog moeten wennen. Bedankt voor je tip over de thermometer, ik wist niet dat dat niet goed was voor de darmen (waarom niet trouwens?), gelukkig maar 1x gedaan; zal ik niet meer doen!
Je kan heel gemakkelijk de darmwand raken met de thermometer en kleine beschadigingetjes maken, heeft mijn ha ooit eens tegen mij gezegd omdat je vaak toch een beetje heen en weer gaat om de ontlasting op gang te krijgen. Ik heb het zelf óók wel eens gedaan hoor! Maar alleen als het echt heel hard is. Maar bij die ukkies is dat vaak nog niet zo. zoal ze zelf ook al zij
Mijn zoon poept 1x per week, en dat is ook wat dikker(dragcremeachtig maar dan geel). Overigens zei mijn HA juist wel dat helpen met de thermometer echt niet zo snel beschadigd als sommigen beweren, en dat ik dit dus best eens kon doen.
Lijkt me door de kunstvoeding te komen. Dat tast de darmwerking lichtjes aan. En herstel daarvan kost langer dan een dag, dus logisch dat je met een dag geen kv geen verschil ziet. Dan moet je eerder een dag of tien geen kv geven.