kolf vragen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Iris77, 28 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iris77

Iris77 Lid

9 aug 2008
    91
    0
    0
    Hoi,

Nu ik over 4 weken weer moet gaan werken ben ik begonnen met het oefenen op kolven... Nou....
    :x:(ik kan het niet....:(
    Met de handkolf lukt het me niet, krijg de tepel niet eens vacuum. Met de electrische kolf lukt dat wel maar ik laat het niet schieten of zo... Gisteren heb ik 30 cc uit 2 borsten gehaald. Dat is toch niets...
    Ik masseer mijn borsten van te voren, zit met een grote stapel foto`s van mijn kindje en het komt gewoon niet. Heeft iemand tips?

Ohh en hoort kolven pijn te doen (na afloop) aan je tepels? Tijdens het kolven doet het geen pijn maar later zijn ze branderig...

2. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Hi Iris,

Allereerst: voor de 1ste keer kolven is 30 cc een goede winst hoor... klinkt gek, maar het zal echt steeds meer worden, het is een kwestie van oefenen! ;)

Welke handkolf heb je? Die van Avent? Want bij mijn eerste pogingen lukte het ook niet om mijn tepel vaccuum te trekken zeg maar... ik dacht echt dat het helemaal niets zou worden. Heb je het ronde flexibele ding al eens beetje vochtig gemaakt? En zit het kleine witte rondje wel goed er in? Is echt een beetje uitvogelen, maar uiteindelijk heb ik van 3 mnd tot 8 mnd alles op het werk (3 dgn) met de Avent handkolf gedaan.

Wat natuurlijk ook je productie nog een beetje tegenhoudt is dat het spannend is, het is nieuw, je weet niet hoe het werkt en zit dan geforceerd naar zo'n foto te turen. Zodra je beetje handigheid hebt dan kun je ontspannen met een kopje thee kolven en komt dat toeschietreflex vanzelf. Je hebt daar trouwens ook een neusspraytje voor mocht het over tijdje nog steeds niet lukken... die haal je op recept van de huisarts... je sprayt dan minuutje voor je gaat kolven even in je neus en het gaat ineens een stuk beter.

Pijn heb ik nooit gehad... maar beetje zeurderig gevoel wel hoor, je tepel wordt me nog al niet een eind naar binnen gezogen haha, dat zijn ze niet gewend... ;)

Succes!

3. Iris77

Iris77 Lid

9 aug 2008
    91
    0
    0
    haai wen,

bedankt voor je reactie... ik probeer het al wat langer. Heb er zelfs een keer 60 cc uitgekregen. Maar de laatste dagen kom ik niet verder dan 30cc.
    Ik heb inderdaad de handklf van avent. En ik heb een electrische (beide van mijn zus overgenomen).
    Die neusspray klinkt interessant... misschien moet ik dat eens proberen. Ik denk dat bij mij meespeelt dat ik dat hele kolven dus niets vind... zit ik daar stom met zo`n ding aan mijn borst, heb liever mijn kind eraan maarja ik vond dat ik op tijd moest gaan oefenen. Maar goed ook blijkt wel.

Goed ik zal de avent kolf eens beter bestuderen en op zoek gaan naar een wit dingetje. Zuigmond nat maken heb ik nog niet gepobeerd. Bedankt

4. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ga anders eens kolven voor de TV of achter de pc. Bij mij helpt het als ik niet bewust met het kolven bezig ben, want dan kan ik ook niet zo focussen op het aantal cc (of het gebrek eraan).

Wat ook kan helpen is borstcompressie, zonder dat komt er bij mij bedroevend weinig uit (Kyra zuigt nu vele malen harder dan de hoogste stand van mijn kolf).

En hoe meer je kolft hoe beter het gaat. Eerst kolfde ik veel meer en toen ging het veel beter dan nu (ongeveer 1 keer per maand een dagje).

Veel succes!

5. 4days

4days Niet meer actief

Bij mij heeft het ook een hele tijd geduurd voordat ik er een voeding uit kreeg met de kolf. De handkolf was al helemaal een ramp, heb toen ook snel een elektrische gehaald. En dat ging toen steeds beter.

6. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Is de elektrische die je hebt ook van avent?

Bij de elektrische zitten namelijk andere vacuumventieltjes... bij de handpomp zijn het kleine witte rondes... bij de elektrische een soort pijpje die spits loopt... laatste kan je ook gebruiken bij de handkolf...

Zie je mooie stralen lopen als je kolft?

7. Iris77

Iris77 Lid

9 aug 2008
    91
    0
    0
    hoi noatje,

Nee mijn electrische kolf is niet van avent... die is van....medela (een gele). Helaas zie ik ook geen straaltjes... het sijpelt wat....

8. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Hi,

Als je geen straaltjes ziet dan heb je idd geen toeschietreflex. Ik was verbaasd de eerste keer joh over het aantal straaltjes, denk wel 10 per tepel ofzo, allemaal kleine gaatjes dus... wist ik veel hihi
    Ik heb trouwens de eerste keren idd ook gewoon voor de tv gekolft, zat dan helemaal in de tv en ineens voelde ik dat het begon te schieten en dan gaat het hard hoor met die cc's! Dan hoef je met zo'n handkolf ook niet te blijven pompen, dan pomp je tot ie goed vaccum trekt en dan laat je gewoon even 20 seconde ofzo stromen en dan pomp je weer een keertje. Tenminste, zo werkte het bij mij...

Bij de Avent handkolf bedoelen we zo'n klein wit rondje van ongeveer 1 cm diameter. Dat plug je in de kolf bij het schroefstuk waar je het flesje aan schroeft. Van onder naar boven, dus niet andersom... bedenk me dat dat was wat ik fout deed volgens mij... ;)
    Kijk maar eens in het boekje... daar staat volgens mij ook de tip van het nat maken van die zuigmond.

Pas trouwens wel op met de electrische, ik weet niet of je zus ooit een schimmelinfectie heeft gehad op dr tepels, of spruw? Want dat kan namelijk in het motortje komen en dan krijgen jij en je kindje dat misschien ook... Mij is verteld dat je beter die dingen niet kunt lenen. Wel die bij de thuiszorg bijvoorbeeld of in ziekenhuis want dat zijn duurdere die ze helemaal kunnen ontsmetten.

9. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
  10. Iris77

Iris77 Lid

9 aug 2008
    91
    0
    0
    hoi wen, super datje zo de tijd neemt voor me....
    helaas heb ik geen boekje bij de handkolf.

ijn zus heeft geen spruw of infecties gehad dus dat zit wel goed. ik ga morgen de dokter bellen voor die neusspray want ik wil graag borstvoeding blijven geven als ik weer ga werken. wat een gedoe. vanmorgen heb ik er maar 20 cc uitgekregen. hoe meer ik het wil hoe minder eruit komt lijkt het wel.

nou ik laat je weten hoe het gaat

groetjes

11. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik kan het ook niet!! :(

12. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Tuurlijk kunnen jullie 't wel... ook jij Vlinderbloem! ;)

Ben benieuwd of de spray bij jou ook zo goed werkt als bij mij Iris... zou het leuk vinden als je idd nog even laat weten...

Maar lukt het vaccuum trekken met de handkolf dan al eigenlijk?

13. Iris77

Iris77 Lid

9 aug 2008
    91
    0
    0
    nee dat lukt nog steeds niet... snap er niets van. En met de electrische doen mijn tepels zòn pijn na afloop maar als ik hem minder sterk zet komt er helemaal niet uit... eerst de neusspray maar eens afwachten .
    wat een gedoe he..

14. Iris77

Iris77 Lid

9 aug 2008
    91
    0
    0
    ohh inmiddels lukt het wel... ik heb dat witte dingetje maar eens omgedraaid... (de gladde kant naar beneden en de ribbels omhoog en ja hoor nu trekt hij wel vaccuum.) Zate het um toch in het witten dingetje. Nu de melk nog laten schieten...
    Ga meteen de dokter even bellen

15. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je zegt dat je een electrische hebt van Medela. Is dat toevalig de mini electra ? Ook wel de herrie electric genoemd ?

16. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ja die heb ik ook, is die niet goed verder? Ik vind hem ook zeer lawaaierig..:(

17. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    whaha...herie electric.....nog nooit van gehoord

maar ik heb de medela pump in style...wat een naam trouwens...maar die heeft een programma erop staan (lijkt wel of ik het over een wasmachine heb) die het toeschieten bevordert....en dan automatisch overschakeld naar de gewonen stand.....en ik heb uitgevonden dan hard zuigen ( ook een draaiknop voor) niet altijd sneller is....ik krijg meer cc eruit bij rustig langer dan bij harder snel!!!

18. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Vlinderbloem: de mini heeft een heel laag aantal zuigcycli per minuut. Ik geloof 30 (maar kunnen er ook 35 zijn hoor) en dat levert vaak minder melk op, en een tsr komt moeilijker. Andere kolven van Medela hebben 60 zuigcycli per minuut. En heb je dan de PISA met een 2 fase systeem (heeft de Swing trouwens ook) dan heb je eerst 120 p/m om de tsr op te wekken en daarna ga je over op 60 p/m.
    Als je van de mini een dubbele kolf maakt is het eigenlijk geen dubbelzijdige kolf. Als je n.m. goed oplet merk je dat hij om en om zuigt. Dus niet elke kant tegelijk. Tevens is de levensduur van die kolf niet heel erg lang. Maar als jij er goed mee kan kolven is het prima hoor !

@lyn: ik denk dan dat jij idd de kolf wat te hard hebt staan. Ook omdat je zegt dat het pijn doet en omdat je bij een zachtere stand een betere opbrengst hebt. Bedenk trouwens ook dat vaker maar korter kolven vaak meer oplevert dan minder vaak en langer kolven.

19. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Hahaha... dat had ik nog geschreven, lees maar eens terug... dat deed ik dus ook verkeerd! :D

Nu gaat het goedkomen hoor... let maar eens op!

20. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Da's juist het probleem Nemo, ik kan er voor geen meter mee kolven. Maar ik heb nu ook echt geen geld om een nieuwe kolf te kopen.. Bedankt voor je heldere uitleg!

Deel Deze Pagina