Ik heb me er nog helemaal niet in kunnen verdiepen hoor (ben met 34 weken bevallen, en net thuis uit het ziekenhuis), maar nou heb ik dus zo'n electrisch kolfapparaat gehuurd. Dat kost gewoon 15 euro per week! Ik wil graag tot 9 maanden kolven, is het dan niet goedkoper om zo'n ding te kopen? wat hebben jullie gedaan? En hebben jullie een handkolf of een electrische? Nu vind ik electrisch nog makkelijk, maar als ik zometeen op m'n werk moet gaan kolven is een handkolf misschien handiger.... Linda
Ik heb ook bijgekolfd tot 9 maanden. Ik heb 'm gekocht bij http://www.vosmedisch.nl/ameda_koopkolf.htm Word ie bij je thuis bezorgd ook. Ik zelf vond een dubbele kolf veel beter werken dan een enkele, veel sneller en betere kolfopbrengst. Enne als je hem goed onderhoudt kun je hem nog voor een leuk prijsje doorverkopen.
Kan me alleen maar bij Niesje aansluiten. Uitstekende kolf! Trouwens gefeliciteerd met je ukkie! Dat zal wel even wennen zijn als je met 34 weken al bevalt! Wens jullie beiden veel sterkte toe hoor. Mag je kangoeroeën? En heb je al mogen aanleggen? Het is natuurlijk niet gezegd dat je moet blijven kolven. Ik heb voor mijn jongste 10 weken lang moeten kolven, omdat zij nog niet aan de borst kon drinken. Ik bleef wel elke voeding eerst aan de borst aanbieden, kolfde daarna en gaf dat dan met vingervoeding (spuitje met slangetje). Na 10 weken lukte het haar ineens om aan de borst te blijven en helemaal leeg te drinken! Al gauw lukte het haar om alles uit de borst te halen, en de jaren daarna heeft ze niet meer losgelaten. Ik had wel erg goede begeleiding van een lactatiekundige. Heb jij al advies van een lactatiekundige gehad? Even een tip: probeer nu je thuis bent het drinkgedrag van een heel kleine baby te imiteren met je kolven. Dus kolf de komende dagen overdag om de 2 uur! Soms wordt er gezegd dat je 4x per dag moet kolven, omdat men denkt dat dat voor de moeder rustiger is, maar dat betekent wel dat je melkproductie minder goed op gang komt en ook veel gemakkelijker weer terug kan lopen omdat je borsten niet genoeg gestimuleerd worden. Vraag ook of je zo veel mogelijk mag proberen je kindje aan te leggen met hulp van een lactatiekundige. Sterkte, want deze eerste weken zullen echt heel hectisch zijn!
bedankt voor de antwoorden. Ja, ik mag haar aanleggen en dat kan ze ook. Vandaag (toen we het voor de gezelligheid deden omdat ze bleef zuigen na de fles) zelfs zonder tepelhoedje (hadden wij er net twee gekocht....) Ik voed haar nu twee keer per dag zelf en afgelopen nacht heeft ze 1 keer voeding met de sonde gehad omdat ze zo lekker sliep. Op zich gaat het heel erg goed met mijn dochter, ik hou goede hoop dat ik haar na het weekend mee naar huis mag nemen (maar in het ziekenhuis houden ze de kaken stijf op elkaar wat dat betreft...). Ik was van plan borstvoeding te geven en na 6 weken ook de fles en die combi zo lang mogelijk vol te houden. Maar nu ze ook al uit de fles drinkt lijkt het mij vrij onzinnig om straks ineens volledig borstvoeding te gaan geven (kan mijn man er ook een keertje 's nachts uit.....). Dus ik zal blijven kolven. En idd een dubbele kolf is fijner, alleen jammer dat je dan net niet kan zappen (en altijd komt er net zo'n stom belspel op tv als ik net aan het kolven ben...). Ik kolf nu zo om de drie uur en in principe 's nachts niet. Nou heb ik last van stuwing dus ik ben er van de week wel 's nachts uitgeweest. Ik heb zoveel productie dat ze op de couveuse afdeling niet weten wat ze ermee moeten bij wijze van spreken. Net uit een borst al 100 ml en die andere iets van 60.... Hoe doen jullie dat op je werk? Linda
Mooie opbrengst! Hou er wel rekening mee dat het over een paar weken niet meer zo hard zal stromen, dus vries je extraatjes lekker in! Je bespaart je zelf heel veel werk en slaap als je toch eerst probeert haar eerst helemaal aan de borst te krijgen. Kolven is zeker op de langere duur veel werk! Ik was na 10 weken echt dolblij dat ik daar van af was! Heerlijk: niet meer steriliseren, gewoon aanleggen en wegdromen. (moest alleen kort daarna natuurlijk op het werk weer kolven, maar dat gaat weer heel anders) Vaders in de nacht een fles laten geven klinkt leuk, maar in de praktijk is het zo dat mama altijd eerder wakker is dan papa (je slaappatroon past zich heel erg aan dat van je baby aan) en dan ben je toch al wakker. Kun je net zo goed aanleggen. Als papa dan ook wakker is, kan hij mooi na de voeding de baby verschonen en in bed leggen.
Ik zou een kolf kopen. Kost wel wat, maar huren is ook duur als t voor langere tijd is. En als je je kolf weer verkoopt krijg je er ook nog iets voor terug. Ik zou wel n electrische kopen, werkt veel makkelijker. Ik had steeds ruzie met mn handkolf