Hallo net als bij mijn eerste dochter kolf ik nu fulltime BV. Aanvankelijk zoog ze goed aan de borst, maar viel kort erna uitgeput in slaap, en na een uur kwam ze terug wakker van de honger. Conclusie, gezien weekje te vroeg geboren en gewicht gezakt tot 2750kg, baby te weinig kracht om goed te zuigen want ik had na kolven zeker melk genoeg. Eerst gestart met aanleggen, gekolfde melk geven, terug kolven maar kort erna overgeschakeld op fulltime kolven en ze is meteen gestegen in gewicht. Ze is nu één week en twee dagen oud, en drinkt gemiddeld om de 3u, 70-80 cc gekolfde melk. Ze dronk gisterenavond laatst om 23u30 en kwam pas om 5u deze morgen terug wakker. Gezien ze ertussen niet wakker is geweest heb ik dus ook niet gekolfd. Bij mijn eerste dochter kolfde ik 's nachts ook niet af omdat ik een goede nachtrust belangrijk vind. Echter deze morgen waren beide borsten zeer pijnlijk en hard, heb bij het kolven ze gemasseerd maar ik voel nu amper twee uur later (kolf normaal minstens om de 3u, soms om de 4u) dat ze terug zo hard en pijnlijk worden. Melk heb ik meer dan genoeg, begin zelfs al een voorraadje aan te leggen in de diepvries. Vandaar mijn vraag, moet ik dan toch kolven s'nachts? groetjes flyke
Hoi Flyke, Blijkbaar moeten je borsten er nog even aan wennen om wat langere pauzes ertussen te hebben. Voor nu: kolf je borsten een aantal keren goed leeg vandaag. Als je het gevoel hebt dat de melk onvoldoende stroomt gebruik dan een warme doek vooraf en masseer tijdens het kolven en tussendoor. Het goed legen van de borsten zorgt ervor dat het risico op een ontsteking vermindert. Voor de nachten: misschien nu je er wat last van hebt toch maar een keer extra kolven, maar zodra de borsten weer mooi soepel zijn toch maar weer proberen de nacht met je dochter te overbruggen. Dat het dan 's morgens even wat extra vol voelt mag wel, maar zo pijnlijk moet eigenlijk niet. Nog een tip: zodra je dochter wat groter en krachtiger is , kun je misschien overwegen om haar toch weer aan de borst te krijgen. Wat in het begin niet lukte gaat vaak na verloop van tijd wel. Het kan erg nuttig zijn om daarbij een lactatiekundige in de arm te nemen. Afkolven levert op den duur vaak zo weinig leuks op voor jezelf, terwijl een baby aan de borst (mits het goed gaat) ook voor jezelf zo leuk kan zijn. Succes Linda
Dag linda bedankt voor je antwoord! Ik heb toen telkens doorgekolfd en goed gemasseerd toen ik kolfde en die harde pijnlijke borsten zijn weggegaan. Ik kolf nu voor ik ga slapen en 'smorgens vroeg (niet in de nacht) en dan zou ik 's morgens soms terug een beetje harde pijnlijke borsten hebben maar na het kolven is het zo over. Haar fulltime aanleggen zie ik eerlijk gezegd niet zitten, heb dit bij eerste dochter tijdens fulltime kolven ook geprobeerd met een lactatiedeskundige maar ik ben na korte tijd terug overgestapt op fulltime kolven. Na het geven van een flesje en als ik zie dat ze nog honger geeft, geef ik haar nu en dan soms nog es vijftal minuten de borst omdat ik dit leuk vindt maar ga toch bij fulltime kolven blijven. groetjes Flyke
hallo mijn dochtertje is nu 3weken, ik kolf nog fulltime af maar heb een vraag: ze drinkt afgekolfde melk, 7 of 8 voedingen en zit aan 120 cc per voeding. Als ik bekijk volgens de berekening drinkt zij echt al veel. Vorige week gaf ik nog 100 maar na soms twee uur had ze alweer honger. Ik ben ook veranderd van speen want ze slokte in amper enkel minuten 1OO cc uit. deze namiddag dronk ze 120cc en na een uur huilde ze, ik voelde toen wel brobbelingen in haar buikje (ik denk krampjes?) wat gestreeld op haar buik en ze sliep terug, maar een uur later (twee uur na de voeding) huilt ze nu opnieuw en zoekt opnieuw achter melk, ik probeer haar te sussen met speen maar vaak kokhalst ze hiervan, ik kan toch niet nog de hoeveelheid cc verhogen of wel? alvast bedankt flyke
hallo mijn man denkt dat het eten van tortilla chips/chili smaak de oorzaak zijn van de krampjes. Gisteren heeft mijn dochtertje laatst gedronken om 22u30 en ze sliep door tot 6u deze morgen..waarschijnlijk had ze een voorraad opgebouwd door overdag zoveel te drinken en ze had ook weinig geslapen overdag. misschien komt het ook door het warme weer dat ze veel dronk? ze heeft 7X120 cc gedronken en nog es 60 cc, is dat niet te veel voor baby van drie weken en ongv 3,5kg? is het eigenlijk normaal dat ze nog zoveel poepluiers heeft, als ik haar net ververst heb dan heeft ze enkele minuten later weeral een poepluier, is zeer vloeibaar geel ook, dit is toch normaal bij BV? ik probeer haar zoveel mogelijk van luier te verversen maar haar poepje is erg geïrriteerd, ik deed eerst zal aan maar nu eosine (om de blaasjes te laten uitdrogen). flyke
Volgens mij gaat het heel goed bij jou. Ik lees niets waarvan ik denk dat het niet ok is. De poeluiers zijn normaal, het vele drinken is normaal (dat zou ze toch ook doen als ze aan de borst mocht drinken?) Ook het hebben van krampjes is normaal. Denk niet te snel dat het van jouw voeding komt; het hoort gewoon de eerste periode wel een beetje bij baby's. groet Linda