kolven en afvallen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Chilleke, 23 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Hoi,

Ik kom net van het cb af, en kreeg voor mijn gevoel niet een duidelijk antwoord, dus vandaar hier mijn vraag.

Mijn zoontje is nu bijna 8 weken en krijgt volledig borstvoeding. eigenlijk ging het heel goed hij was vorige week in 1 week 315 gram aangekomen, heel fijn dus. Nu ben ik sinds een paar dagen actief aan het kolven om een voorraadje op te bouwen om wat meer flexibiliteit te creëren, zodat ik ook een keertje op pad kan.
    Ik doe het nu zo, ik kolf na iedere voeding af, meestal komt er dan 20 a 30 cc uit per keer (behalve rond 5 uur 's ochtends, dan krijg ik er 50/60 cc uit), ik doe dus 1 flesje per dag kolven (zo 120/130 cc per flesje).... maar nu had ik hem vandaag gewogen op cb en hij is nu 10 gram afgevallen!!! (sinds vrijdag) dus ik snap er niets van en wordt hier ook heel onzeker van. ik heb namelijk het idee dat hij goed drinkt, uit 2 borsten en doet meestal kwartier per borst. hij komt om de 3 a 4 uur, meestal om de 3 uur. ook ben ik heel bewust extra aan het drinken zelf
    maar kan het zijn dat hij nu minder krijgt omdat ik nu meer aan het kolven ben, of moet dat niet uit maken.... of moet ik het om de dag gaan kolven...

ik heb nu zoiets van, als hij vrijdag niet is aangekomen wil ik gaan overstappen naar kv omdat ik hier te onzeker van wordt en hem niet te kort wil doen.

bedankt voor je reactie alvast.

gr karolien

2. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    nog even een aanvulling...

ik heb net na de voeding een flesje met kv gemaakt om te kijken wat hij nog dronk (dit had cb gezegd) en hij gaf aan niet meer aan de borst te hoeven had uit allebei zo 10/15 min gedronken en was op het laatst echt een strijd om hem weer aan te leggen... maar nu dronk hij dus nog zo 50 cc kv!!!
    wat moet ik nu doen, voortaan altijd nog kv na geven? of...?

bedankt...

Gr Karolien

3. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi Caroliene,

Probeer een beetje op je lijf en je intuitie te vetrouwen en niet meteen in paniek te raken. Dat is nergens voor nodig.
    Je baby was de week ervoor heel veel gegroeid. Misschien had je hem die keer net na een voeding gewogen en deze keer net ervoor, of had hij net flink gepoept; dat kan al een behoorlijk verschil maken.

Als jou baby tevreden is na de voeding, zich keurig om de 3 à 4 uur meldt en voldoende natte luiers heeft (heldere plasluiers) dan lijkt me die ene wging geen reden tot paniek.

Ga nog even rustig zo door. Probeer er wel aan te denken dat je baby de eerste borst goed leeg moet drinken (dat kun je voelen met je handen) voordat hij de tweede borst krijgt. Drinkt hij aan de tweede kant maar weinig (zoals bijvoorbeeld 's morgens vroeg) dan zou je de tweede borst nog kunnen afkolven.

Bedenk dat zijn gemiddelde groei nog prima is. de ene week wat meer, de andere week een keer wat minder, dat kan best eens gebeuren.
    Ga over een aantal dagen nog maar eens wegen.
    Als je de natte luiers goed observeert, kan er op korte termijn echt niets misgaan. Pas als de luiers vaak droog blijven of de urine zeer geconcentreerd is er reden tot zorg.

Iedere voeding bijvoeden zou ik ecdht niet doen, daar holt je borstvoeding van achteruit.

succes!!
    Linda

Deel Deze Pagina