Hoi Dames, Over 2 weken is het feestje voor mij afgelopen en kan ik weer beginnen met werken. Aan een kant heb ik hier reuze zin in maar aan de andere kant, de gedachte dat ik ons meissie achter moet laten op het KDV doet me ook wel weer verdriet. Maar goed, ik wilde tips en advies om mijn BV op gang te laten blijven terwijl ik gewoon weer ga werken. Hoe doen jullie (werkende) vrouwen dit? In de ochtenden kan ik in principe de BV gewoon blijven geven en om 7.30 uur moet ik mijn dochtertje wegbrengen naar het KDV. Geven jullie dan altijd BV mee naar het KDV/gastouder of drinkt je kind dan tijdens zijn dag in het KDV gewoon KV? Bij mijn zoontje had ik dit 'probleem' niet omdat hij beide kreeg, dus gaf ik alleen in de ochtend BV en in de avond en tussendoor bij de KDV kreeg hij gewoon KV. Maar omdat mijn dochtertje het zo goed doet op mijn BV (ben nu erg aan het glunderen) wil ik hier gewoon mee doorgaan. Maar hoe? Ik heb ook nog maar 1 zakje BV in de diepvries liggen dus totaal geen reserves. Ik hoor het graag. Groetjes, Zonstraal
Ik neem aan dat je wilt gaan kolven op je werk? Het idee is dat je de melk die je de ene dag kolft de volgende dag meegeeft naar het KDV. Als je niet genoeg gekolfd hebt zou je natuurlijk wel wat kv mee kunnen geven. In de eerste weken heb ik 3x gekolfd op mijn werk om genoeg te hebben. Daarna ben ik over gegaan op 2x kolven op het werk. Helaas was dat niet genoeg voor mijn kindje, het eerste half jaar heb ik savonds en in de weekends "bijgekolfd" zodat ik uitsluitend bv kon geven. Daarna heb ik afentoe flesjes kv meegegeven naar het kdv als ik tekort kwam. Nu kolf ik nog maar 1x p dag op mijn werk en dan vaak niet meer dan 70 ml ik geef dat niet meer mee naar het kdv, maar laat het mijn man geven op zn papadag of vries het in voor slechtere tijden. Op het kdv drinkt mijn kindje nu nog 1 fles kv maar daar gaan we binnenkort mee stoppen.
Als je je BV op gang wilt houden, zul je inderdaad moeten kolven op werk. Dit bewaar je en geef je dan weer mee naar het KDV. Je werk moet dan wel een koelkast (en een kolfruimte) voor je beschikbaar hebben! Onderweg kun je een koeltasje gebruiken. Als je erover denkt te combineren, pas dan goed op je productie. Ik wilde FV met BV combineren toen ik ging werken (omdat kolven niet lukte), maar hoewel ik de middagvoedingen rustig aan heb afgebouwd, had ik na een week al niet meer genoeg productie voor 1 ochtend- en een avondvoeding. Mocht je dit merken en dit willen voorkomen, zul je alsnog overdag moeten kolven. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen volledig over te stappen op flesvoeding toen ik ging werken.... Ik wou dat iedereen 6 maanden verlof kon hebben!
Ik zou nu alvast beginnen met kolven. Bijvoorbeeld s'avonds als je kindje slaapt. Zo kan je beetje reserve opbouwen. in principe is na 2 uur je melk weer aangevuld dus kan je bij wijze van elke 2 uur kolven. Ik ben na 6,5 mnd gaan werken en kolfde toen 2x per dag. Na 2 mnd had ik te weinig opbrengst en ben ik het gaan mengen met KV. Je kan ook straks gewoon in de avond nog extra kolven.
Ik heb maandenlang 2 keer per dag gekolfd en 's avonds nog een keer voor ik naar bed ging omdat ze toch al doorsliep. Ook in het weekend ook al drinkt ze dan gewoon bij me, voor de voorraad. Op deze manier heb ik altijd genoeg gehad, al heb ik dagen gehad dat ik 3 keer overdag moest kolven om de boel weer wat op te krikken. Dit is de laatste week dat ik kolf op mijn werk, ik ben er wel een beetje klaar mee, en Simone kan nu gewone melk drinken. Ik denk dat ik 's avonds nog wel even blijf kolven voor de productie.
Ik heb tien maanden borstvoeding gegeven en vanaf maand 3 moeten kolven op het werk. Voor de eerste keer zul je nu al een voorraadje aan moeten leggen, door bijv. 1 of 2 keer per dag te kolven. Als je gaat werken, dan zul je dat naast de 'officiele' voedingstijden moeten neerleggen. Bijv. je gaat werken van 8-17 en normaal gesproken krijgt je kleine om 10 uur, 13 uur en om 16 uur borstvoeding. Dan zul je (vooral in het begin) drie keer moeten kolven rond die tijden. Wat ik deed was om bijv. 10 uur pauze te nemen (de meesten hebben dan een kwartiertje), ik nam een iets kortere pauze en ging om 10 over 10 in een aparte kolfruimte zitten om te kolven. Meestal had ik aan 10 minuten genoeg om 180cc te kolven en dus genoeg voor een volledige voeding voor de volgende werkdag. Later ben ik 2 keer op een werkdag gaan kolven en op het laatst zelfs 1 keer. Dan kolfde ik vaak wel meer dan 180cc per keer + een keertje extra thuis. Dan had ik altijd genoeg voor een volgende werkdag. Zorg dat je in ieder geval rustig zit te kolven, even het hoofd leeg maken en dan pas kolven. Daarom deed mij die pauze ervoor wel even goed. Vooral in het begin voel je je opgelaten omdat je in werktijd zit te kolven, maar het mag!! Dus voel je je niet opgelaten! En de melk.. berg het gelijk op in de koelkast, neem het mee naar huis in een koeltasje. Als ik me niet vergis mag je de melk 48 uur in de koelkast bewaren, heb je het later nodig, zul je het in de vriezer moeten doen. Succes!!
Hoi Dames, Jeetje wat een tips, dank jullie wel! Op het werk beschik ik over een aparte ruimte om te kolven en een koelkast dus dit gaat goedkomen. Ik moet inderdaad een melkvoorraad gaan opbouwen nu zoals ik het lees. Mijn dochter drinkt nog veel op verzoek en laat er niet altijd 3 of 4 uurtjes tussen zitten, dus denk ook niet dat ik dan veel melk ga kolven als zij in principe mijn borsten continu 'leeg' drinkt. Hoe kan ik dit dan wel het beste doen?
hoi, idd kolven op ongeveer de drinktijden is het beste. vaak wordt geadviseerd om 's ochtends een uur na de eerste voeding te kolven om voorraad op te bouwen. Dan is je produciee vaak het beste. Ik deed dit ook en na een paar dagen kolfde ik echt meer! Als mijn ukkies dan al weer snel kwamen voor een voeding (wat bijna nooit zo was) dan had ik altijd als nood de afgekolfde melk om te geven. Maar vaak was het hooguit wat sneller een volgende voeding. Ik spaarde op tot ik ongeveer een hele of halve voeding had en liet dan vriendlief een flesje geven (gelijk ook om te oefenen) als de kleine om een voeding vroeg. Dan kolfde ik ineens wat meer en kon dat dan eventueel invriezen als hele voeding(moet binnen 24 uur na kolven) Op borstvoeding.com kun je ook veel info vinden. suc6 ermee!
Een voorraadje (idd een uur na de ochtendvoeding kolven) geef jezelf rust. Ik heb nooit op voedingstijden gekolft, uk dronk bij mij rond 5/6 uur, ik kolfde voor mijn werk en tijdens de lunchpauze (kon niet tijdens werktijden kolven) en dat was voldoende voor 2 voedingen op het kdv. Verder heb ik bij dips wel borstvoedingsthee gedronken (natuurwinkel) en in de weekenden in het begin veel borstdagen gehouden zodat die niet vergaten waar ze het voor deden Succes!
Ik kolfde op mijn werk drie keer, ongeveer om de drie uur. Ik gebruikte neusspray om de toeschietreflex op te wekken, omdat ik soms bijna niks eruit kreeg, terwijl ik voelde dat ik wel "vol" zat. Het nadeel van die spray is wel dat je er wat afhankelijk van wordt; ik in iede geval wel. Toen ik die spray een tijdje had gebruikt, kon ik helemaal niet meer kolven zonder. Op zich geen ramp, maar dan met je er dus wel voor zorgen dat je niet zonder komt te zitten! Ik moest in mijn vrije tijd ook wel eens extra kolven, omdat ik op werkdagen niet altijd genoeg kolfde. Maar je zou bij een tekort natuurlijk ook gewookv kunnen geven. Je kolft niet alleen voor de melk, maar ook om je productie in stand te houden!
je mag ook zelf gaan voeden op het kdv als dat mogelijk voor je is, dan hoef je niet te kolven zo wil ik het gaan doen bij deze baby dalijk.
Ik lees aandachtig mee! Moet binnen 2 weken ook terug aan de slag en zie er zo tegenop! Heb wel de luxe gehad dat ik (woon in België) tot 5,5 maand thuis ben geweest door borstvoedingsverlof. Het kolven vind ik steeds zo'n gedoe maar we doen het er maar voor! Succes straks!
even off topic, is borstvoedingsverlof iets anders als zwangerschapsverlof in nederland? zomaar even nieuwschierig naar