ik gebruik tijdens deze zwangerschap medicatie waar ik niet vanaf mag. nu wil ik zooo ontzettend graag bv geven bij dit kindje omdat het bij mijn dochter niet lukte. nu heeft het ziekenhuis al aangegeven dat ik straks bij de lactatie deskundige een afspraak kan maken ivm medicatie en bv maar misschien hebben jullie ook wel al een antwoord. mijn medicatie is citalopram 20 mg per dag. als het goed is zijn er recente onderzoeken gedaan. nu weet ik dat ik nog even heb maar zou zo graag al iets van een antwoord hebben want dan zou ik me nu alvast er bij neer kunnen gaan leggen als ik geen bv zou kunnen gaan geven. ik weet namelijk dat ik het er anders nog heel moeilijk mee ga krijgen. alvast bedankt.
Thomas Hale (een expert op het gebied van medicatie bij borstvoeding) geeft een L2 voor dit medicijn. L1 is het meest veilig en L5 het minst. Het lijkt dus wel te kunnen. Ik ben nu niet in de gelegenheid in de boeken te duiken maar wil het nog even verder voor je uitzoeken. Nader bericht volgt dus. Linda
Intussen heb ik citalopram nagezocht in het RIVM-boek, het boek wat in mijn ziekenhuis gevolgd wordt: Van deze groep medicijnen wordt fluvoxamine, paroxetine en sertraline als veilig ge-oormerkt. Van deze medicatie is de relatieve kinddosis laag en komen slechts in zeer lage concentraties in het bloed van de baby. Bij citalopram is de relatieve kinddosis hoger en en de concentraties in het bloed hoger. Citaat: behalve een iets geringer gewichtstoename werden ernstige effecten tot nu toe niet gemeld. Er zijn geen gegevens over eventuele lange termijn effecten beschikbaar. Mm.. klinkt niet echt heel veilig hè? Is het een overweging om nog tijdens je zwangerschap een overstap te maken naar bijvoorbeeld paroxetine?? Misschien iets om met je arts te bespreken. Sorry, ik had gehoopt dat ik je wat positiever kon berichten. vr gr Linda