Kolffrequentie afbouwen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Emily27, Oct 3, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Beste lactatiekundige,
    Ik kolf momenteel 7x per dag. Mijn baby is nu twee maanden oud, en over een tijdje moet ik weer aan het werk. Tegen die tijd wil ik minder vaak hoeven kolven, bijvoorbeeld 4 of 5 keer per dag. Het liefst wil ik dat de totale productie daar zo min mogelijk onder te lijden heeft. Kan ik het dan het beste geleidelijk afbouwen, dus een kolfbeurt minder per dag gedurende enkele weken en pas na enkele weken weer een kolfbeurt minder, of kan ik het beste in een keer terugschakelen?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

als je het kolven af wilt bouwen, dan doe je dat geleidelijk.
    Een kolfbeurt eraf, dat houd je aantal dagen zo, als je merkt dat je lichaam eraan gewend is doe je er weer 1 af. Je lichaam heeft meestal 4-7 dagen nodig om aan 1 sessie minder te wennen, maar het kan per persoon verschillen. het is de vraag in hoeverre je de totale productie gelijk kunt houden als je af gaat bouwen met aantal kolfsessies. Dat kan ik niet voorspellen, de tijd zal het leren. Is je vraag hiermee voldoende beantwoord?
    Misschien heb je ook nog iets aan het volgende informatieve stuk:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Afbouwen - Afbouwen borstvoeding door middel van kolven

Mirjam

3. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Beste Mirjam,

Nog bedankt voor je antwoord! Inmiddels heb ik vast 1x keer kolven weggehaald, nu dus 6x per dag. Vooralsnog blijft de productie ongeveer stabiel, maar het gaat pas om een paar dagen, dus het is nog te vroeg om er iets over te zeggen. Later bedacht ik me nog een vraag; stel dat ik met 4x kolven straks ongeveer een derde van de voeding van mijn baby kolf, en dus 2/3 kunstvoeding bij geef, zijn er dan nog noemenswaardige voordelen aan borstvoeding? Of zijn die voornamelijk aanwezig wanneer een baby volledig/merendeels (meer dan 50%) borstvoeding krijgt?

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

nee, de voordelen blijven, ook al geef je nog maar 1 voeding per dag, er zitten zoveel extra stoffen in, die niet in kunstvoeding zitten, dat ook slechts enkele milliliters waardevol zijn!

Mirjam

5. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Ok! Dat is een goede motivatie om het wanneer ik weer aan het werk ben toch enkele keren per dag te blijven doen :)

Share This Page