Wanneer is afgekolfte melk nog goed?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door rebekka84, 30 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Hoi,

Ik heb een aantal potjes afgekolfte melk in de koelkast staan en vraag me af hoe ik weet of deze nog goed is.
    Ik weet dat ik het 5 dagen mag bewaren, maar kan ik het ook ergens aan zien/ruiken als deze niet meer goed is?

Er staat nog melk van woensdag, kan mijn man deze morgen nog geven als ik ga werken?

En tot wanneer kan ik melk nog in vriezen? Alleen dezelfde dag of daarna ook nog en hoe lang is het nog houdbaar in de vriezer als je dit niet dezelfde dag doet? (deze vraag is natuurlijk niet voor die melk van afgelopen woensdag;))

Gr Rebekka

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.218
    10.843
    113
    Mijn dochter gaat weigeren als er een smaakje aan zit, en dat is al na een dag of twee, drie. Als wij haar een niet kakelvers flesje geven, proef ik t altijd even voor: als ik t vies vind geef ik het haar ook niet. Dan ruikt t vaak ook al wat anders - een iets geschiktere methode voor een oppas :) ik probeer altijd genoeg melk van een of hooguit twee dagen eerder te hebben. Maar hoe je ziet dat t echt niet goed meer is, tsja. Glijdende schaal natuurlijk.

Voor invriezen mag je melk max24 uur oud zijn.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.433
    36.323
    113
    Ik zou het nog wel gebruiken, maar dat is persoonlijk. Borstvoeding bederft niet snel en anders grote kans dat je kindje het niet drinkt.

Dat het zuur ruikt (zeg maar gerust stinkt naar kots..) zegt niets over de houdbaarheid, dat heeft met een bepaald enzym te maken. Hier ruikt het al zo na 1 dag en de kids drinken het nog graag op.

4. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Bedankt voor jullie antwoorden.
    Het ruikt nog prima, proeven die ik nooit, dus zal ook het verschil niet proeven. Vet en vocht zitten wel echt van elkaar gescheiden, maar volgens man is dit altijd zo. Zie wel of zoon het accepteert dan. Heb ook nog wel versere melk, maar kolf laatste tijd erg weinig. (Bouwt volgens mij (te) snel af nu hij bijvoeding krijgt)

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.433
    36.323
    113
    Dat het gescheiden is is idd normaal. na beetje zwenken en verwarmen is dat weer weg.

6. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    na zwenken nog wel wat "stukjes", hopenlijk heeft dat idd met de temperatuur te maken dan

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je proeft dan merk je meteen of het nog goed is!
    Wil je vriezen, dan moet je het binnen 24 uur na het kolven in de vriezer hebben.

Deel Deze Pagina