Kolfkamer

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Tinkelbel, 4 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Wat zijn jullie ervaringen met het kolven op het werk?

Na mijn vorige bevalling ben ik min of meer noodgedwongen gestopt met kolven, tegen mijn zin in. Het kolven op het werk ging namelijk niet goed. Ik kreeg gedurende twee keer een half uur de tijd om in de vergaderruimte te kolven. Een ruimte die verder praktisch de hele dag bezet was, geen slot, ruit in de deu. M.a.w. ik voelde er mij hoogst ongemakkelijk bij.

Deze keer wil ik dit anders: ruimte die ik op slot kan doen en waar geen tijdsdruk bij staat omdat anderen de ruimte nodig hebben.

Kun je dit verlangen van je werkgever? Wettelijk gezien heb je wel wat rechten, maar ik twijfel over wat je kunt wensen en wat je mag eisen.....

2. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik lees even mee. Ik heb de vorige keer niet gekolfd - de bv ging niet - maar mijn collega was de eerste die het ooit vroeg en had zo'n zelfde iets: zij mocht ook in een kamer die niet op slot kon met een ruit erin. Ik wil nu wel weer bv proberen, en dus misschien ook kolven. Maar dan alleen als het comfortabel kan. Dus inderdaad: wat zijn onze rechten?

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

Arbeidstijdenwet artikel 4:8, lid 1: De werkgever is verplicht een geschikte af te sluiten besloten ruimte binnen het bedrijf te hebben, waar zwangere werknemers kunnen rusten en waar vrouwen hun kind kunnen voeden en borstvoeding af kunnen kolven.

ze zijn het zelf verplicht

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

Arbobesluit artikel 1.42, voortvloeiend uit de Arbowet artikel 3, lid b:De werkgever van zwangere werknemers en ‘werknemers tijdens lactatie’ moet het werk, de werkplek, de werkmiddelen en de productie- en werkmethode zodanig inrichten of aanpassen dat het werken voor die werknemer geen gevaren met zich mee kan brengen voor haar veiligheid en gezondheid en geen terugslag kan veroorzaken op de zwangerschap of lactatie

De wet verstaat onder een ‘werknemer tijdens lactatie’: de werknemer die haar kind borstvoeding geeft en haar werkgever hierover heeft ingelicht (Arbobesluit artikel 1.1).

Arbobesluit artikel 1.42, voortvloeiend uit Arbowet artikel 3, lid b:Als bovenstaande aanpassingen niet mogelijk zijn, wordt door een tijdelijke aanpassing van het werk of van de werk- en rusttijden, door tijdelijk ander werk of door uiteindelijke vrijstelling van het verrichten van (bepaald) werk, voorkomen dat gevaar voor de veiligheid en gezondheid van de zwangere werknemer en de werknemer tijdens de lactatie wordt veroorzaakt of een terugslag op de zwangerschap of lactatie.

nog een voorbeeld ;)

5. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Bedankt. Wettelijk heb je dus wel wat in handen. Maar ik wil zien te voorkomen dat ik het over die boeg moet gooien. Ik ga binnenkort maar alvast eens een balletje opgooien dat ik het deze keer graag aners zie. Dan moeten ze maar wat aanpassingen doen.

Wie heeft ervaringen met een werkgever die dit niet goed geregeld had of niet wilde? En wat heb je toen gedaan?

6. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier vind je alle informatie: Mag ik borstvoeding geven onder werktijd? | Rijksoverheid.nl

Je mag dus kolven tot je kindje negen maanden oud is en je hebt daarvoor maximaal 1/4 e van je werktijd beschikbaar. Je werkgever dient die tijd door te betalen.

Mocht je werkgever geen geschikte plek hebben om te kolven dan zou je in theorie zelfs naar huis mogen om daar te kolven (moet je natuurlijk niet te ver weg wonen, anders red je dat niet in die tijd).

Ik heb overigens een eigen bureauruimte (hoewel nu tijdelijk gedeeld met iemand anders, maar die is weer weg voordat ik terugkom). Het ruitje plak ik af met folie en de deur kan op slot. Ik ga dus kolven op mijn eigen kantoor (wij hebben verder ook niet echt ruimte over ofzo).

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat je samen met je werkgever even creatief moet zijn. Een ruitje in de deur kan best even dichtgemaakt worden. (Rolgordijntje, plakplastic o.i.d.) Je zou het ook op kunnen lossen door een kamerscherm neer te zetten waar je achter kunt.

Ik kolf in een ruimte die niet op slot kan. Dat heb ik opgelost door een niet-storen bordje aan de deur te hangen. Ik vind het onzin om mijn werkgever te dwingen geld uit te geven aan een slot.
    Helaas wordt het bordje een enkele keer over het hoofd gezien. Maar in de ruimte waar ik zit staat zo'n flap-over. Daar zit ik achter, dus ik zit nog extra uit het zicht. Dus ook als er een keer een onbesuisde leerling komt binnen stuiven, is er geen man overboord.

In de ruimte waar ik zit, is geen kraantje. Dus was ik mijn handen voor ik er heen ga. Ik heb een teiltje bij me waar ik alle kolfonderdelen na gebruik in leg. Daar gaat een handdoekje over en dan loop ik door de halve school naar het keukentje om af te wassen. Dat werkt voor mij prima. Ik laat geen spoor van melkdruppels achter ;) en het is allemaal ook een beetje uit het zicht. Anders voel ik me zo lopen met die zooi.

Er zijn trouwens wel ruimtes die op slot kunnen op onze school, maar die hebben dan weer ramen. Ik vind het al heel wat dat ik mag kolven op kosten van de baas. Daarom wil ik de school niet nog meer op kosten jagen door allerlei eisen te stellen met betrekking tot sloten, rolgordijnen en dergelijke. Ik ben dus gewoon tevreden met een plekje waar ik uit het zicht zit.

8. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik denk dat het het beste werkt als je zelf ook met mogelijke oplossingen komt. Zijn er andere ruimtes die geschikt zijn, wellicht met een kleine aanpassing? Want een schuif- of haakslotje is natuurlijk zo op een deur gezet, dat kost je werkgever nauwelijks iets. Een raam kan (tijdelijk) afgeplakt worden en mocht het een kamer betreffen die door meerdere mensen wordt gebruikt als vergaderruimte, dan moet je die ruimte gewoon standaard reserveren voor 2 keer 3 kwartier. En dan tegen je baas zeggen " ik denk dat ik die tijd niet nodig heb, maar tijdsdruk vertraagt het proces alleen maar, dus laten we voor de zekerheid 3 kwartier plannen."

Meedenken en zelf met oplossingen komen werkt vaak beter dan iets eisen zonder dat je zelf met voorstellen komt. Het is dan ook wat makkelijker om op je strepen te gaan staan, want je laat zo ook merken dat jij mee denkt en je mag dus ook verwachten dat je werkgever dan met jou meedenkt.

9. Trees

Trees Niet meer actief

Ik ben in goed overleg met mijn werkgever gegaan, waar ik heel duidelijk heb aangegeven wat ik nodig had (en hem tussen de regels door de wet heb voorgeschoteld).
    Eén van de belangrijkste dingen waren een gordijntje en een schuifslot. Ik vind zeker dat ik dat mag eisen, want zonder lukt het mij niet om te kolven en het gaat maar om een klein bedrag. Verder gooi ik nog een extra niet-storenbordje op de deur, want ik vind het heel irritant als mensen aan de deurklink gaan lopen rammelen. Ik ben trouwens erg blij met mijn slot, want sommige lijken erg veel moeite met lezen te hebben ;).

Overigens hoef ik maar één dag te kolven en loop ik de andere twee dagen naar het KDV om haar zelf te voeden. Ik weet niet of dit voor jou een optie is, maar ik vind het 10x fijner dan kolven.

10. Bri

Bri Niet meer actief

@Trees: dat zijn volgens mij heel goede tips! Ook tupp geeft heel praktische oplossingen.
    Kijk vooral wat je zelf echt nodig hebt om in rust te kunnen kolven, dat hoeft vaak niet een ruimte te zijn die aan álle eisen voldoet.

Ik heb zelf kunnen kolven in een werkkamer die bijna nooit gebruikt werd en die wel op slot kon. Er zat wel een ruitje in, maar door handig te gaan zitten zat ik altijd buiten het zicht. Handen wassen en spullen afspoelen deed ik in de gezamenlijke keuken. De gebruikte kolfspullen deed ik in papieren handdoekjes als ik daarnaartoe liep; daar spoelde ik alles om en daarna pakte ik ze opnieuw in in (schone) papieren handdoekjes, en zo in de kolftas.

Mijn belangrijkste voorwaarden: hygienische plek (ik zou me never never nooit laten wegstoppen op het toilet!), een redelijke stoel, een tafel (om het kolfapparaat op te zetten en een boek op te leggen dat ik kon lezen), en de mogelijkheid om de deur en het zicht te barricaderen.

Als het echt niet mogelijk is dit op je werk te realiseren, zoek dan naar een kolfplek elders of kijk of je naar je kindje toe kunt voor live voeding. Dat laatste lijkt mij lastig omdat je waarschijnlijk nog geen vaste tijden hebt voor de voedingen, maar er zijn vrouwen die het wel zo doen.

11. Trees

Trees Niet meer actief

TS mocht je erover nadenken om live te gaan voeden, kan ik je nog wel wat tips geven. Het leek mij in eerste instantie ook lastig ivm voeden op verzoek, maar in de praktijk -mits je met een aantal zaken rekening houdt- valt het reuze mee. Laat maar weten :).

12. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    ik moest op het toilet kolven...
    Wel een invalide toilet, waar ik dus gewoon een stoel in kon zetten, maar toch.
    Dit was op een kinderdagverblijf.

Als ik nu moet kolven zou ik niet weten waar dat te doen, ik kan de groep niet af, werk alleen!

13. Bri

Bri Niet meer actief

zonnebeertje: vind jij het prettig (genoeg) kolven op het invalidentoilet? ik vind het zo'n onfris idee....
    en sta jij de hele dag alleen op de groep? dat kan toch niet...?! of zijn die groepen heel erg klein of zo?
    als je kindje bij jou op het kdv zit (andere groep) dan zou je misschien wel live kunnen voeden, en dat iemand anders dan even bij jouw groep de boel in de gaten houdt.

14. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    ik werk er gelukkig niet meer..
    Maar we hadden best een grote groep, 14 kids.
    mijn zoon zat 25 km verder, dus zelf voeden was geen optie.

uiteindelijk ging ik hem wel zelf voeden, hij was namelijk flesweigeraar ;) ik nam mijn kolfrecht op en ging eerder weg.

15. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    wij hadden ook geen echte kolfruimte. Heb altijd een lege ruimte opgezet. een a-viertje op de deurklink geplakt met heel grote letters, niet storen ik kolf!!
    Is altijd goed gegaan en kreeg alle tijd die nodig was.
    Op een kleine locatie waar ik wel eens was ging mijn collega voor mij het kantoor uit.
    Heb trouwens nooit mijn volledige 1/4 van de werktijd gebruikt. Kolfde altijd heel makkelijk gelukkig.

Laat merken dat je mee wil denken en kom zelf met evt. oplossingen.

16. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hier een vergaderkamertje. Vaak gereserveerd en soms moet ik er zelf onbekende bezoekers oid uitgooien, ook niet zo fijn.

Wel met gordijntjes en slot, maar met veel ramen naar buiten, met alleen vitrage, en altijd het licht aan... op een donkere dag zit je dus min of meer in de etalage :$ Maar daar wordt schijnbaar iets aan gedaan nu.

En het is er koud! Dat is wel vrij irritant met kolven vind ik.

Ik heb een rolletje pedaalemmerzakjes in mijn kolftas. Daar gooi ik mijn spulletjes in om mee te nemen naar het keukentje. Waar ik onder het ook van mij onbekende collega's die komen koffie halen etc de boel mag omspoelen... Ook niet optimaal, en daar is helaas niets aan te verbeteren.

17. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Ik was voor mijn werk nogal veel onderweg. Op mijn eigen werk zat ik in een leegstaande werkkamer met afgeplakte ruiten en slot of in een speciale kolfkamer (afhankelijk van de locatie). Maar onderweg: een bezemkast, een leegstaande verdieping in een museum, een lege eersteklascoupe op een stil traject (verborgen onder allerlei sjaals ;)). Dat was echter allemaal pas toen het kolven goed ging en was niet zo erg voor incidenteel. Maar ik zou dat nooit als vaste kolfplekken willen hebben!

18. mama van Kyano

mama van Kyano Actief lid

31 aug 2009
    137
    0
    0
    wij hebben sinds kort een kolfkamer. we hebben dit zo'n beetje met alle zwangeren geëist. (er zijn er straks 4 die tegelijk de kolfkamer nodig gaan hebben.. dus dat wordt ff plannen)
    maar t is een afgesloten ruimte, plakplastic voor de ramen en ik heb een 'niet storen ik kolf' kaart. dus t is bij ons goed geregeld. zit geen wastafel maar ik wikkel alles na het kolven in een hydrofiele luier en loop een stukje over de gang naar een keuken.

heb ook wel eens in de trein gekolft. gewoon vragen aan de conducteur. heb in de conducteursruimte gezeten en een keer op de plek van de machinist (2e treinstel natuurlijk. :))

Deel Deze Pagina