Bazin eist excuses

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door jilly1979, 28 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jilly1979

jilly1979 Lid

15 nov 2010
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou bij mij op t werk is het raak hoor.

Na enige discussie gevoerd te hebben met mijn bazin omtrent mijn rechten als zwangere vrouw en haar debiele reactie op mijn zwangerschap (o ja uuuhhhhh ga je het houden ?) en mijn opmerking dat ik het niet gepast vindt dat zij mijn privesituatie aan de grote klok hangt, heeft zij geeist dat ik mijn excuses aan haar aanbied. Ze voelt zich geschoffeerd en wenst niet als 1 van mijn vriendinnen aangesproken te worden. Ik heb gezegd dat ik werkelijk niet weet waarvoor ik mijn excuses moet aanbieden en als we dan toch op die toer gaan dat ik ook excuses van haar eis over het rondbazuinen van mijn privesituatie. Nou dat vond ze niet nodig, zij is directeur en bepaalt of ze het wel of niet van belang vindt mijn priveleven kenbaar te maken. Uiteraard zijn hier nog wat dingen aan vooraf gegaan, maar dat is echt te lang voor dit bericht.

Ik heb tot maandag de tijd mn excuses aan te bieden, als ik het doe moet ik een cursus zelfreflectie en soc. vaardigheden (excuse me ?!) gaan volgen en als ik het niet doe dan zoekt ze een andere plek voor me binnen het bedrijf.

Ik bied mijn excuses niet aan voor iets waarvan ik niet weet waarvoor ik het moet aanbieden, moet ik mijn excuses aanbieden omdat ik ben wie ik ben ofzo ?

Ga vanmiddag naar de VK en de huisarts. De ARBO arts is op de hoogte van deze situatie.

Ik trek dit niet meer, eet en slaap slecht sinds al deze trammelant begonnen is.

Zwangerschap moet een periode van vreugde zijn, nou met dank aan mijn bazin is het er 1 vol met spanningen.

Zo meiden dat ben ik ff kwijt.

2. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- België
    wat een bitch... ik zou ook niet mijn verontschuldigingen aanbieden...

3. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

ze kon van mij vierkant de pot op en ik zou mij dan ook per direct ziek melden.

4. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ze kon me de pot op, maar het maakt de situatie er niet gemakkelijker op :(

Overigens heeft zij zeer zeker NIET het recht om privesituaties zonder jouw toestemming kenbaar te maken.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Oei, dit klinkt wel alsof het al helemaal is geëscaleerd tussen jou en je bazin. Kun je bij een soort tussenpersoon / vertrouwenspersoon terecht, iemand die de verstandhouding kan helpen verbeteren? Zelf komen jullie er zo te lezen niet meer uit...

Anders denk ik dat er weinig anders opzit dan een andere werkkring zoeken - en als zij dat binnen het zelfde bedrijf wil regelen, lijkt me dat geen slechte oplossing.
    Niet dat jij helemaal fout zit en zij helemaal goed, maar als je zó'n ruzie hebt met je leidinggevende, denk ik niet dat je daar nog fijn kunt werken....

6. Brace

Brace Lid

13 jan 2011
    42
    2
    0
    NULL
    NULL
    Excuses zeer zeker niet aanbieden.. enneh.. heb je rechtsbijstand? Lijkt mij verstandig deze in te gaan schakelen en het gebakkelei lekker aan hen over te laten.. kan jij je concentreren op belangrijker zaken.

Groetjes.
    Brace

7. jilly1979

jilly1979 Lid

15 nov 2010
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi allemaal,

Ja ik heb inmiddels mijn vakbond gesproken en mocht het gaan escaleren, dan verlenen zij gratis juridische bijstand. En de VK heeft geadviseerd mij per direct ziek te melden en te wachten op de ARBO, stress en emotie zijn niet goed voor de ongeboren vrucht. Zij adviseerde idd een onhafankelijke mediator die via de Arbo ingezet moet worden en dat ik zeer zeker niet het gesprek alleen aan moet gaan, daar mijn werkgever de machtspositie beheert. Zij heeft dit gelukkig ook op papier gezet en getekend en het doet me goed te weten dat ik geen onzin ophang en de VK me steunt. Vanmiddag de huisarts, maar ik voel me gelukkig al wat beter.

Iig bedankt voor jullie reacties.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Hmmm, ik vind ziek melden eerlijk gezegd niet de verstandigste keuze, vanuit je rechtspositie geredeneerd. Het is heel goed dat de VK heeft vastgelegd dat dit HAAR (medisch) advies is, want het versterkt jouw positie niet.

Als je kiest voor de juridische weg, kies je ook voor het 'uitvechten' van het conflict; een soepele oplossing is dan meestal niet meer haalbaar. Maar dat kun jij het beste inschatten: is er nog een kans om er wel uit te komen, dan zou ik niet met juristen aan de gang gaan, maar eerder een bedrijfsmaatschappelijk werker inschakelen, of een (niet-juridische) mediator. Is die kans allang verkeken, dan is het heel verstandig om juristen in te schakelen. Sowieso goed om wel advies in te winnen, voordat je iets doet (en ziek melden is ook 'iets doen').

Bedenk in elk geval wat JIJ wilt bereiken: wil je op deze plek verder, wil je ergens anders binnen het bedrijf aan de slag, of wil je weg?
    Waardeloos hoor, dat je in deze situatie terecht bent gekomen... Ik wens je er in elk geval veel sterkte mee!

9. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    jeetje klinkt heftig allemaal..
    maar met het rondbazuinen van jouw privesituatie bedoel je daarmee dat ze heeft vertelt dat je zwanger bent of gaat dat over andere dingen?
    hoe dan ook vind ik het wel raar dat ze zegt dat zij bepaald of dat nodig is om rond te vertellen, denk niet dat ze dat recht heeft maar weet ik niet zeker..vind het raar dat ze zoiets zegt in elk geval..
    ik zou in elk geval niet je excuses aanbieden als je vind dat je niks fout gedaan hebt, en dat dreigement dat je dan op cursus moet denk dat dat niet zomaar verplicht kan worden want de arbo is al op de hoogte, en denk dat dat een dreigement gewoon is waar ze je niet toe kan verplichten..
    wel fijn dat je vk op papier heeft gezet dat haar advies is ziekmelden zodat je even op de arbo kunt wachten...
    ik denk dat de situatie idd niet bevordelijk is voor je zwangerschap om nu te gaan werken nu ze dit dreigement geuit heeft naar jou..
    kan je niet echt advies geven hierover maar ik hoop dat je eruit komt!

10. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Nou ja, hoe kan ze dat nou zeggen, heks. Veel sterkte ermee, ik zou in ieder geval echt geen excuus aanbieden!

11. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    en hoe is het verder gegaan nu al nieuws of niet??

12. Amayo

Amayo Actief lid

13 jun 2010
    240
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ongelofelijk!!! Dit is echt niet te geloven.
    Denk wel op tijd aan jezelf hoor, jij (en je kleine uk) zijn op dit moment belangrijker dan wie dan ook!

Heel veel succes en ik hoop dat je er goed uitkomt.

13. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mmhhh ik zou het wel weten en ik werk notabene bij een arbodienst..... ik zou me ziek melden!
    Heb je een vast contract?Is het een groot bedrijf? is er een HR afdeling?

Jij hebt maar een ding waar je nu voor moet zorgen en dat is de kleine uk in je buik gezond te laten groeien zonder al te veel stress!

14. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    wat vreselijk zeg:(
    niet normaal!

hoe is het afgelopen?
    meis pas goed op jezelf en je kleintje!
    goed van je dat de arbo op de hoogte is
    Ben je ook lid van vakbond? miss dat zij wat voor je kunnen betekenen?

15. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Pfff, wat een belachelijke bazin heb jij zeg. Ze stelt haarzelf niet bepaald "volwassen" op. Waar haalt zij het recht vandaan om jouw privé leven door te verkondigen?!

Gelukkig staat de VK achter je. Toch hoop ik dat je een andere werkplek krijgt toegewezen. En waarom... Je hebt nu al een verleden met je bazin. Dit zal je in de hele verdere zwangerschap en mogelijk erna mogelijk nog gaan volgen/bij je blijven.

Succes!

16. jilly1979

jilly1979 Lid

15 nov 2010
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ja vandaag op spoedconsult bij een vervangende ABRO arts opgeroepen, mijn vaste arboarts is op vakantie. Zij vertelde dat ze de vraag vanuit mn bedrijf had gekregen te beoordelen of ik morgen of donderdag "het wel of niet excuus" gesprek kon voeren. Ik heb mn hele verhaal gedaan en ook kenbaar gemaakt dat ze mij best naar mn werk mag sturen maar dat ik niet insta voor de gevolgen en eerst mijn eigen arboarts wil spreken die maandag terug is. Die weet van de hoed en de rand en weet wat er speelt. Nu moet iemand die totaal niet op de hoogte is van hoe of wat ( ze had niet eens een dossier of pc bij de hand met mijn gegevens) beoordelen of ik dat gesprek aan kan. Gelukkig was mn moeder erbij, 2 horen immers meer dan 1. Ik vroeg haar of er dan ook voorbij wordt gegaan aan de mening van de VK en HA, dat er even rust moet zijn. Er werd doodleuk gezegd, ja fijn maar ik ben diegene die beslist en hoef geen rekening te houden met de adviezen van de VK en de HA zij zijn niet bevoegd te adviseren :(. Het was mij en mijn moeder duidelijk dat deze arboarts de bedrijfspet op had en het de bedoeling is mij koste wat kost de werkvloer op te krijgen, en verder geheel aan het feit voorbij ging wat voor impact dit op mij heeft en de uk. Ik zei ook nog mijn HA geeft aan dat spanning van invloed kan zijn op de ongeboren vrucht. Ze zegt doodleuk, mwaaahhh dat valt wel mee. Nou ik dacht dat ik gek werd. Mn moeder was na het gesprek ook compleet flabbergasted.

Al met al, maandag naar mijn eigen arboarts een lieve en begripvolle vrouw daarna zien we wel even verder.

Mijn eigen HA ingeseind en die was not amused dat er op deze manier omgegaan werd met een zwangere vrouw.

En ja het is ook beter een ander plekje binnen het bedrijf te zoeken, we hebben vele vestigingen met in totaal meer dan 1000 medewerkers, mijn bazin heeft niks met zwangere vrouwen en vrouwen met kinderen, dus dit zal idd altijd een probleem blijven. De vakbond is op de hoogte van alles en bieden bijstand indien nodig en ben idd in vaste dienst.

We hebben idd een afdeling HR, maar die meiden, hoe lief en goed ze ook zijn, zijn niet opgewassen tegen mijn bazin, m.a.w. durven haar niet van repliek te dienen. Daarom ben ik blij dat ik maandag weer gewoon mijn hart kan luchten bij mn eigen arboarts en waarvan ik wel weet dat zij altijd voor de gezondheid en het welvaren van de werknemer zal kiezen, ongeacht welke druk "van de achterban" er opgelegd wordt.

Nu alles maar weer even een plekje geven en me van het weekend weer voorbereiden op maandag.

O ja en ik kwam er net achter, dat mijn webmailaccount ook veranderd is. Ik kom er met mijn ww niet meer in. Fijn ook dat je account gereset wordt tijdens ziekte. Ik heb zaterdag een examen en de informatie daarvoor wordt naar mijn werk verzonden (is een opleiding gerelateerd aan het werk). Ik bedoel maar ....... als er gewoon om gevraagd was had ik het ook gegeven, heb niks te verbergen ......

17. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Iets om in overweging te nemen: een collega van mij zat in een vergelijkbare situatie en heeft toen gezegd dat het hem erg speet dat het zo gelopen was. Geen woord aan gelogen en daarmee was de druk wel van de ketel. Dat is misschien een laffe uitweg maar zou je wel een hoop stress kunnen schelen. Je kunt altijd na je zwangerschap nog kiezen of je het verder wilt escaleren.

En een bedrijfsarts die zich niets van de HA of VK aantrekt had ik ook, erg naar inderdaad. Ik moest van de VK stoppen omdat ik steeds koorts had, maar omdat de oorzaak niet bekend was vond de bedrijfsarts dat onzin. Pas toen weken later wel een oorzaak ontdekt werd was het ineens geen probleem hoewel ze wel vond dat ik met nieuwe medicijnen 4 weken later weer aan het werk zou moeten. Laat toen nou net mijn verlof beginnen :D

18. Ros84

Ros84 Fanatiek lid

25 nov 2010
    3.479
    2
    36
    wow Jilly1979 wat een rotsituatie!! ongelooflijk dat werkgevers zo kunnen omgaan met hun (zwangere!!) werknemers.. ik kwam op je topic omdat ik momenteel ook een hoop stress en weerstand ervaar in de omgang met mijn werkgever en jij bevestigt wat ik zelf ook al voel; al die stress en spanning kan nooit goed zijn voor de baby, en die gaat voor alles! De bedrijfsarts/arboarts die ik 'heb' is volgens mij ook veel te betrokken specifiek bij deze werkgever, dat zit me ook niet lekker, ik ga proberen morgen via de arbounie een neutraal persoon te spreken te krijgen om advies te vragen (geen idee of dat zo werkt)
    ik begin ook de neiging te krijgen op deze manier om me langer ziek te melden want als je gewoon zit te trillen en knallende hoofdpijn krijgt van de stress hierover is er echt iets niet goed, toch?

Goed dat je wacht op je eigen arboarts die veel begripvoller is en dat je je opties en evt. juridische bijstand onderzoekt. Heel veel sterkte met deze situatie en hopelijk is er snel een goede oplossing!

19. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Wat een kinderachtig gedoe zeg. Snap jouw baas echt niet. Een verantwoordelijk baas kijkt toch ook naar dat zijn werknemer lekker in dr vel zit en heeft toch een verantwoordelijke en vertrouwelijk functie. Wat een opmerkingen zeg. En dan ook nog eens niet in je account kunnen....
    Ze wil duidelijk laten voelen dat zij dit kan winnen en macht heeft over je. Die macht is nu net iets wat ik niet vind kunnen.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat een rotsituatie! Fijn dat jij je in ieder geval gesteund voelt door vk, ha en de eigen arboarts. Denk inderdaad goed na over wat je wilt bereiken. Als je het inderdaad prima vindt om op een andere plek binnen het bedrijf verder te werken, dan zou ik mijn poot stijf houden en geen excuses aanbieden. Als je wel op deze plek wilt blijven, is het misschien verstandig om een beetje gas terug te nemen om de lieve vrede te bewaren. (Hoewel ik niet weet of ik het in deze situatie zou kunnen!)

Deel Deze Pagina