zou wel b.v. willen geven opt werk maar lijkt onhandig?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sannehai, 31 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

hoi dames

Het duurt bij mij nog een hele tijd voordat ik borstvoeding kan gaan geven, maar ik denk er alvast maar over na.

ik zou het erg graag willen geven, en ga dit dus ook zeer zeker proberen.

maar waar ik nu ook al aan zat te denken....

ik werk op een kdv. Ons kindje gaat daar dan straxjes w.s. 2x in de week als ik dus ook werk naar toe, alleen dan op een andere groep.

ik maak dan dus 2x een dag van 8,50 uur ( al met mijn uur eigen pauze er af)

maar hoelang krijg ik dan nog de tijd om de borst te geven, stel dat ik dat dus wil doen tijdens mijn werk..( daar krijg je toch tijd voor?)

of moet ik dit dan dus in het uur doen als ik zelf pauze heb?

en het lijkt mij wel fijn om zo lang mogelijk b.v. te geven, ook in verband met allergieen in de familie. Maar dat is voor mijn collega toch supper onhandig?

want wij mogen niet zomaar alleen op de groep staan met de hoeveelheden kinderen die er dan zijn. en soms is het ook gwoon mega druk op de groep en dan is het met zn 2tjes al aanpoten..

het lijkt mij als ik dan Ook nog eens zou gaan voeden, alsof ik dan mn collega in de steek laat en haar alles alleen laat doen.. lijkt me niet dat dat de werksfeer zal verbeteren....

Hoe gaat dat bij jullie? en alvast nog tips of het een of ander?

Groetjessss

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je hebt recht op een kwart van je werktijd om je kindje te voeden/te kolven. Kan lastig zijn met je werk, maar je werk moet hiervoor iets regelen, geef het dus op tijd aan dat je borstvoeding wil gaan geven.

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Je krijgt de eerste 9 maanden na de geboorte van je kindje 25% van je contracturen de tijd om je kindje te voeden/te kolven.

Zie ook -> Kolven en werken in Nederland

Kolven/voeden doe je niet in je eigen pauze, je krijgt hier dus uren voor, die gewoon betaald worden.

Je baas/teamleider moet een vervangend iemand hebben voor de tijd dat jij niet op je werk bent omdat je je kindje aan het voeden bent.

Maar in die link hierboven vind je daar zo een beetje alles over! Lees maar even door ;)!

4. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    Ik dacht dat ik goed geinformeerd was maar als ik dit lees denk ik van niet, moet je baas echt een vervangend iemand regelen als je aan het voeden bent?
    Mijn collega is namelijk erg pissig want als ik er niet ben moet zij het even overnemen van me.
    En is het ook zo dat je zelf de tijden mag bepalen? Ik voed mijn dochter namelijk op verzoek dus de tijden verschillen nogal en ook dit wordt me niet in dank afgenomen!

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Volgens mij was dat wel zo idd! De tijd die jij mag besteden aan het voeden, moet je of minder krijgen in werk of iemand vervangend regelen. Maar moet in die link te lezen zijn!

Of ik ben helemaal in de bonen en heb dat verkeerd :oops:!

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Oke, ik raak er vanaf! Geef voorlopig maar geen antwoorden meer want ben compleet in de bonen denk ik!

Ik dacht echt dat dat zo was, dus als je doordat jij weg bent je collega's opzadelt met meer werk of dat hen doordat jij weg bent ondertallig worden (dus bijv teveel kindjes op 1 leidster) dan moet er een vervangende zijn, die dan dus de tijd die jij nodig hebt voor het kolven jouw plek opvult. Maar kan het nu dus niet meer vinden :oops:!

7. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    @ bolbuikje; volgens mij heb je helemaal gelijk hoor.

Er is veel info over te vinden op internet (http://www.borstvoeding.com/kolvenenwer ... recht.html) maar ik raad je ook aan om het gewoon goed te bespreken met de werkgever vaak is een oplossing makkelijker te vinden dan dat je nu denkt.

Je moet ook niet vergeten dat je kindje steeds sneller/korter zal gaan drinken en daardoor ben je misschien maar een kwartiertje van de groep.

Live voeden kost over het algemeen minder tijd dat kolven dus denk dat je werkgever daar alleen maar blij om kan zijn ;)

8. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    ik snap dat het lastig is omdat je je collega alleen laat op de groep, wat eigenlijk niet kan. Maar van de andere kant heb je de meest ideale situatie die je maar kan bedenken: je kind op 1 minuut afstand van je werkplek! Voeden is dan dus zo gebeurd! Is er bij jullie geen algemene groepsondersteuning die tijdens jouw voedingen op jullie groep in kan springen? Dat is op ons KDV namelijk wel zo. En natuurlijk geef je BV op verzoek, maar enig ritme zit er na 3 maanden meestal wel in hoor, het varieert wel wat, maar geen uren ofzo.
    Ik zou het gewoon heel open bespreken, met je leidinggevende én met je directe collega. Zeg tegen je collega dat je zeker haar niet in de steek wilt laten en dat je probeert te regelen dat zij er niet alleen voor staat.
    Hopelijk gaat het allemaal lukken!

PS houdt er wel rekening mee dat het op een gegeven moment wat verwarrend voor je kindje kan worden dat jij elke keer heel even komt en dan weer weggaat. Niet onoverkomelijk, went wel, maar kan op een bepaalde leeftijd lastig zijn.

9. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    En als je gewoon op je eigen groep voedt?

10. Sannehai

Hoi dames super bedankt voor jullie reacties..

ik ga het eens helemaal uitpluizen, en natuurlijk goed bespreken met mn collega's en leidinggevende.

maar ik denk dat het niet mogelijk is om dan op mn eigen groep te voeden, teminste het zou niets voor het werk uit maken, want als ik voed, kan ik ook geen kinderen verschonen/uit bed halen ofso.

misschien dat het wel verwarrend kan worden ook voor het kindje als ik dan kom voeden..ik weet niet precies bij welke leeftijd ze dit echt gaan merken..

en ja ik moet eerst ook maar afwachten of het borstvoeden natuurlijk gelijk lukt... hoop ik wel natuurlijk.

naja in iedergeval super bedankt en ga het gwoon ff uitzoeken:)

groetjess!

11. imani

imani Bekend lid

6 nov 2006
    926
    0
    0
    Ik heb mijn dochtertje tot een jaar live gevoed op het KDV, twee dagen in de week. Het KDV was op nog geen 2 minuten lopen van mijn werk, vandaar.
    Mijn ervaring is dat dit niet verwarrend werkte voor mijn dochtertje. Ik kwam om te voeden, even knuffelen en daarna ging ik weer. Ook daar raken ze aan gewend. Maar, elk kind is natuurlijk anders.

Sinds een tijdje pas heeft mijn dochtertje er moeite mee dat ik wegga, toen ze ruim een jaar oud was.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik zou gewoon eens contact opnemen met je werkgever en haar dit voorleggen. Misschien dat ze wel heel schappelijk is en zelf met een goede oplossing komt zonder dat jij daar nu al voor in de papieren moet duiken ;)

Overigens, als je live wilt voeden, is vervanging regelen echt niet zo simpel. Ik neem aan dat je kleintje niet precies op hetzelfde tijdstip om de borst vraagt en ik neem ook aan dat jij dan niet op dat moment direct van de groep weg kan lopen.

Wat ik me kan voorstellen wat een mogelijke oplossing is, is dat je leidinggevende even een kwartier tot een half uur (want neem inderdaad aan dat je niet langer bezig bent dan dat) voor jou waarneemt. Op mijn KDV is het tenminste zo dat zij niet op groepen staat, maar op kantoor aan het werk is.

13. Sannehai

@merleq

dat vervanging regelen lijkt mij ook niet zo heel simpel nee, ik zou totaal niet weten hoelang ik bezig ben met het voeden, daar kom ik pas over een hele tijd achter;) haha.

maar ik heb recht op 2 uur als ik een dag van 8,50 uur werk volges mij.

en ik kan ook niet zomaar elk moment van de groep nee, stel mn collega heeft pauze, dan sta ik dus alleen, en dan kan ik dus ook niet weg van de groep.

en ik weet niet of mn leidinggevende op de groep kan komen staan, want die is er ook niet alle dagen, en ze heeft zelf nooit op het kdv ofso gewerkt....

naja als ik het gesprek met haar heb over van zwangerschapsverlof regelen dit en dat, dan zal ik het haar gelijk vertellen dat ik graag wil proberen b.v te geven. en kijken hoe we dat dan gaan oplossen.

toch voel ik me daar nu al een beetje bezwaard over, omdat al mijn andere collega'tjes die ook kids hebben op het kdv, dit dus niet doen.. maar goed moet natuurlijk ieder voor zich weten toch?

naja groetjessss

14. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ja onhandig is het vast maar het is ook vast op te lossen.
    Zelf ben ik doktersass. en zit ook vaak alleen. Als ik dan moet kolven is er even niemand. Dus als iemand belt krijgt die of de dokter aan de telefoon of het antwoordapparaat. En er zit tijdelijk even niemand achter de balie of de huisarts zelf. Ook niet echt handig maar eigenlijk nooit een probleem geweest. Geef op tijd aan dat je bv wilt geven en dan is er vast wel een oplossing te vinden.
    En als jij bv wilt gaan geven dan zou ik het niet om deze reden niet gaan doen. Je hebt er tenslotte recht op en er zijn wel meer dingen onhandig ;)

15. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    tuurlijk is het lastig (in de meeste gevallen, kijk maar in mijn andere topic), ik hoor wel meerdere meiden; ik geef geen bv want mn werk is gewoon te druk of ze vinden het vast niet leuk op mijn werk. Nou JAMMER dan voor hun, als jij bv wilt geven dan moet je dat gewoon doen, je hebt er recht op en vind jij jou collega's belangrijker dan je kindje (sorry dat ik het even zo zwart-wit beschrijf), als het erop aan komt kiezen ze ook voor zichzelf hoor dus als jij het graag wilt moet je dat gewoon doen! Ik heb ook moeite op het werk vanwege een collega maar dat is haar probleem en niet die van mij!

16. Sannehai

je hebt eigenlijk ook gwoon helemaal gelijk!

17. ik heb alleen je eerste reactie gelezen maar ik doe hetzelfde
    werk ook op een kdv en voed zelf
    als ik ga voeden dan gaat een leidster van de groep van julia naar mijn groep.
    als julia de fles zou krijgen dan zou die leidster ook bezig zijn en nu voed ik haar.
    Goed overleg met collega's is daarin wel belangrijk en als ik straks de 9 maanden mag halen dan blijf ik misschien voeden.
    Ik ben nu aan het overleggen met collega's, het zou dan waarschijnlijk om 1 voeding gaan en als mijn leidinggevende het ook goed vind dan blijf ik voeden tot ze 1 jaar is

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Deel Deze Pagina