Vandaag geef ik precies 4 maanden borstvoeding De laatste tijd heb ik alleen het gevoel dat ik tegen de avond niet genoeg melk produceer voor mijn meisje. De laatste paar weken slaapt ze echt heel goed door. In de ochtend heb ik daardoor overvolle borsten. Die drinkt ze wel allebei dan leeg. Wanneer we bij de 4e voeding van de dag komen krijg ik het idee dat ik niet meer genoeg heb. Ze komt dan ook heel snel weer voor de volgende voeding, en dat is helemaal weinig. Daarom geef ik de er nog een extra flesje afgekolfde melk bij, die ik de avond ervoor, nog voor t slapen, afkolf! Vandaag was het helemaal erg weinig. Ik heb toen zelfs nog een flesje uit de vriezer getrokken om haar een vol buikje te geven. Hoe kan dat nou, dat de melk begint af te nemen? Hebben jullie nog handige tips? Sinds 2 weken ben ik weer begonnen met rennen. Is misschien een hele stomme vraag , maar zou dat ook invloed kunnen hebben op de produktie? groetjes Roellie
Sporten kan er wel voor zorgen dat je productie afneemt! Maar dat is dan maar tijdelijk! Ik heb het ook even gehad, toen ik weer ging sporten. Jamie clusterde 's avonds de voedingen en zo had ik ook voortdurend het gevoel dat ik 's avonds niet genoeg had. Door toch maar steeds aan te leggen viel ze vanzelf tevreden in slaap! Ik denk dat het handig is om toch gewoon steeds aan te leggen wanneer ze komt. Het is even een flinke tijdrovende klus, maar het is zeker de investering waard! Succes! Ik ben benieuwd of je er iets aa hebt! Groetjes, Anja
Ook hier hebben ze allen allebei 's avonds geclusterd. Dan krijg je idd het idee dat je te weinig hebt. Plus dan nog het feit dat rond 4 maanden je borsten een beter zicht hebben op de productie en vaker soepel aanvoelen. Ik zou ook gewoon er aan toegeven en geen afgekolfde melk bijgeven. Gewoon live voeden. Veel succes!
4 mnd is ook berucht omdat er dan veel zijn die dan een dip hebben. Clusteren is 's avonds je kindje lekker bij je houden en aanleggen wanneer het wil. Het beste bij een productiedip is vaker aanleggen. Door haar een flesje gekolfd te geven voldoe je misschien wel aan haar vraag, maar je borsten worden nu niet geprikkeld om meer aan te maken.
Ja maar dan zou je toch ook nog moeten nakolven, anders is het vraag/aanbod niet goed op elkaar afgestemd. Nu merk je daar nog niet veel van, maar het kan zijn dat het op de langere termijn invloed heeft op je productie. Ik deed het ook weleens zoals jij hoor (je wilt niet weten wat ik allemaal heb geprobeerd om hem door te laten slapen ), maar hij wilde na de fles ook nog altijd de borst. Hij was dan nog niet voldoende bevredigd. Heb je wel het kleinste speentje? (met 1 gaatje). Dat kan ook een reden zijn waarom ze nog niet bevredigd is. Dan heeft ze misschien wel genoeg melk binnen, maar is haar zuigbehoefte nog niet voldoende bevredigd. Misschien eens vaker overdag aanleggen? Op hoeveel voedingen zit je nu? En misschien is borstcompressie wat voor je. Hier zorgde dat voor een langere verzadiging, omdat mijn zoontje dan sneller de vettere melk binnenkreeg.
nou ik kamp met hetzelfde probleem mijn dochtertje van 3 maanden slaapt ook snachts door en sochtends heb ik hele volle borsten, maar na de 2e/3e voeding heeft ze al niet meer voldoende dan gaat ze heel erg lopen sabbelen op haar handen, maar slapen gaat nog goed. Pas tegen de avond en savonds laat is het een drama, slapen gaat dan niet zo goed meer omdat ze gewoon honger heeft Ik wil echt nog niet stoppen met de bv want heb er veel voor doorstaan om het toch door te zetten, en dat speciale momentje wat je samen hebt wil ik ook nog niet kwijt... Heb al eerder een dip gehad en heb toen veel en langer aangelegd, ook in de avond uren met haar op bed en alleen maar aanleggen aanleggen, maar nu lijkt dat niet meer te helpen..?! Morgen ga ik domperidon halen bij de apotheek, is een medicijn voor maagklachten maar is zonder recept te krijgen. In canada is het niet te krijgen zonder recept omdat het namelijk bekend staat dat het het prolactine verhoogd. Dus het hormoon dat de bv aanmaak regelt, als ik het zo goed zeg... Ik wil eigenlijk met gezegende distel capsules aan de slag gaan maar die ken ik nergens vinden....zucht.. M'n meisje weigerd ook fv dus ze is vanavond gewoon van vermoeidheid in slaap gevallen na al dat zuigen aan de borst waar toch vrij weinig uitkomt...
Waarom niet gewoon s'ochtends een extra flesje kolven en dat s;avond erbij geven? Doe ik haast elke dag!
hier hetzelfde probleem! ik ben sinds een paar dagen ziek en denk dat dat ook niet helpt. 's avonds probeert ze uit alle macht wat te drinken, maar er lijkt helemaal niets meer te komen. na dat bij beide borsten een paar keer geprobeerd te hebben, geef ik toch maar een flesje gekolfde melk. ze weigerde de fles, maar heeft dan blijkbaar zoveel honger dat ze nu na protesten toch uit de fles drinkt. inmiddels ben ik ook door de vriezervoorraad heen. (met alle weggegooide melk op het kdv van alle mislukte pogingen om haar uit de fles te laten drinken gaat het hard). iemand nog tips? ik zou het zo graag nog een poosje volhouden! 's ochtends na de voeding kolven (om 's avonds te geven) ga ik proberen. en ik ga zo maar aan de geboortethee (met anijs ed) en chillen in bad, want ik vind het ook moeilijk om ontspannen te blijven als ze zo overduidelijk honger heeft en ik haar niets meer kan geven. ik ben ook al de hele dag water aan het drinken en leg haar vaak aan.
Ik ben geen expert en kan natuurlijk alleen afgaan op wat je typt, maar kan het niet zijn dat je kindje gewoon voornamelijk zuigbehoefte heeft en niet echt honger? Kyra clustert namelijk ook als een gek 's avonds, en probeert alles wat zich enigzins voor haar gezichtje bevindt in haar mond te stoppen. Maar echt honger heeft ze naar mijn idee niet. Gewoon een behoefte om lekker met haar kaakjes stevig om mijn tepels geklemd aan mama's borst in slaap te vallen. Je moet natuurlijk op je eigen gevoel afgaan, en als je ervan overtuigd van bent dat je kindje honger heeft is dat ook zo. In dat geval kan ik je niet echt helpen behalve dat je misschien 's ochtends en 's avonds extra kan kolven.
hoi devy, ik weet niet of je op mij reageert, maar ik ga er even van uit ze huilt van de honger (denk ik, is een andere huil dan slaap), dan leg ik haar aan en begint ze ook te drinken maar vrij snel stopt ze weer en begint ze te huilen. normaal als ze stopt met drinken zag ik dan wel melk in haar mond of op mijn tepel, maar nu niet. als ik de andere kant aanbood begon ze weer vol goede moed maar leek het ook weer niet te lukken. net ging het overigens wat beter. ik zat te kolven en dat ging al wel ok, toen hoorde ik haar huilen, waardoor het kolven ineens gewoon goed ging. ik ben haar toen gaan voeden en ze leek weer tevreden. ik ga idd maar proberen om zo vaak mogelijk aan te leggen en als ze slaapt extra te kolven. thanx!
Lauwie, ja dat kan heel goed honger zijn hoor, dat doet Vince ook s'avonds. Ik heb haast elke morgen stuwing en haast elke avond te weinig... Maar met dat kolven werkt goed voor mij.
cossy, ik heb alleen nog een probleempje: madam drinkt niet (of in ieder geval niet graag) uit de fles. ook met honger doet ze dat niet altijd, dus soms kan ik het gekolfde alsnog weggooien en blijft ze huilen van de honger
Rond de 3-4 maanden komt dat vaker voor. Dat is vaak een regeltijd, aanleggen,aanleggen,aanlelggen, is de enige optie, om de prod. op natuurlijke wijze opgekrikt te krijgen. In overleg met een LK kan je altijd nog domperdom gaan gebruiken.
Hey Lauwie, Daarom zei ik al dat je het als moeder vaak het beste aanvoelt. In ieder geval een heel stuk beter dan een vreemde die iets leest op een forum. De reden waarom ik het erover had is dat als je onzeker bent (zoals iedere moeder denk ik zo) kun je sneller denken dat je kindje niet genoeg binnenkrijgt, terwijl dit niet altijd het geval hoeft te zijn. Als naast het aanleggen aanleggen aanleggen van Jingels je toch nog een methode wil hebben om je kindje afgekolfde melk binnen te laten krijgen kun je misschien cup of fingerfeeden gebruiken. Bij het cupfeeden (wel een zootje vaak) gebruik je een klein cupje vaak van plastic met een soort omgebogen randje en giet je het als het ware naar binnen. Bij het fingerfeeden pak zuig je de melk op met een spuitje en laat je je kindje aan je pink zuigen. Tegelijkertijd spuit je het spuitje langzaam leeg in het mondje. Alleen als ze zelf zuigt, want anders is het iets te gemakkelijk. Verder weet ik niet wat je al met de fles hebt geprobeerd, maar je kunt de speen in je BH meedragen, misschien zelf uit de kamer gaan (als dat mogelijk is) als ze de fles krijgt, verschillende houdingen proberen, experimenteren met de warmte van de melk (uit het flesje wil Kyra namelijk haar melk iets warmer dan uit de borst) etc etc. Veel succes
jingles en devy, dank voor jullie tips. veel aanleggen doe ik al. cup en fingerfeeding heb ik nog niet geprobeerd. fijn om in mijn achterhoofd te hebben voor als het niet lukt met de fles. warmte van de melk en speen in de bh heb ik ook nog niet geprobeerd. ze heeft trouwens wel goed uit de fles gedronken, maar is daar rond 3 maanden mee gestopt. morgen eerst maar eens naar de huisarts in de hoop zelf beter te worden. en als het met jullie tips niet lukt, bel ik dan de LK maar eens. heb gister een pak hypoallergeen voeding gekocht, maar het nog niet open hoeven maken en ze slaapt al een tijdje, dus we zijn weer een dag verder! nogmaals dank voor jullie adviezen!
nog even wat wat ik had gelezen op het borstvoedingsforum (fijne site met deskundigen) als je de nachtvoedingen laat vallen, stagneert de productie ook wel eens. dus ik ga iig 1x in de nacht kolven zodat mn meisje door slaapt, en de gekolfde melk bewaar ik gewoon. dan gaat de productie ook weer omhoog mss een idee?
mijn dochter wordt nu 's nachts weer wakker (van de honger?) dus ik voed 's nachts weer live, maar anders zeker een goed idee! had idd ook gelezen dat doorslapen oorzaak van de verminderde productie kan zijn. borstvoeding.com vind ik ook een fijne site. nog een tip van mij: nu ik het overdag heel rustig aan doe (ben ook ziek) lijkt de borstvoeding ook weer meer te zijn. (weet natuurlijk niet of het van 's nachts voeden, veel aanleggen, extra veel drinken of rust komt) er zit nog weinig ritme en regelmaat in de voedingen, maar dat boeit me even niet zo. heb toch vakantie ben al blij als het weer goed op gang komt.