Beste lactatiekundige, Ivm hele grote gevoeligheid voor borstontstekingen (heb er 5 gehad) ben ik aan het afbouwen. Ik kolf nu alleen (aan de borst viel ze vaak in slaap, waardoor ik harde plekken kreeg). Ik vroeg me af of het zo is dat mijn baby momenteel te veel en te vaak drinkt. Hierbij wat info. Ze is 6,5 week oud. Met 4,5 week woog ze 3430 gram, ik weet niet hoeveel ze nu weegt. Ik heb nog voldoende melk voor alle voedingen per etmaal op één na: dan krijgt ze kunstvoeding 120 cc (= in praktijk 135 cc) Ze drinkt ca. 7 voedingen per dag tussen 120-150 cc. Dit komt neer op ca. 1000 cc. per dag, waarvan dus zo'n 85 % momenteel nog moedermelk is. Ze drinkt de fles erg gulzig (ca. 8-10 minuten per fles, op slow flow). Aan de ene kant weet ik dat baby's zoveel bv mogen als ze willen, maar als ze over gaat naar kunstvoeding moet ze volgens mij toch echt minder cc binnen krijgen. Of is dit ook al te veel moedermelk? Ze lijkt wel echt hongerig, niet zozeer zuigbehoefte. Minder geven lijkt me ook moeilijk omdat ze heel hard huilt als ze honger heeft en gefrustreerd raakt dat uit mijn pinkie niets komt. Alvast veel dank!! P.S. Nu heeft ze 2,5 uur geleden 200 cc gehad (ze bleef honger houden) en heeft ze weer honger! Is dat normaal?
Beste Annemarie, Ik zie dat je mijn vraag even laat liggen. Heb je aanvullende informatie nodig? Ik hoop dat je mijn vraag nog zou willen beantwoorden. Alvast veel dank!
Excuus ik had je vraag niet gezien, dus niet bewust laten liggen. Op zich klopt het dat kinderen die BV krijgen zoveel mogen drinken als ze zelf willen. Met BV uit de fles ligt het iets anders: want het kan zijn dat door nog blijvende zuigbehoefte ze meer zal drinken dan nodig is. Normaal drinken kinderen 150-180 ml per kilogram gewicht, ze zal rond de 4 kilo wegen (misschien iets minder) en dus tussen de 600-720 per dag drinken. Met haar 1000 ml zit ze dus echt erg royaal. Ze zou toch eens kunnen proberen om haar langer te laten doen over een fles: zet haar bijvoorbeeld in een meer zittende houding met de fles horizontaal iets schuin zodat er net melk in de speen komt maar de zwaartekracht niet echt mee werkt. Ze zal dan meer moeten zuigen om melk te krijgen. Het fijnste is als ze ongeveer 15-20 minuten over een fles doet. Als ze 200ml heeft gedronken en na 2 1/2 uur aangeeft honger te hebben dan kan het natuurlijk ook zijn dat haar signalen niet altijd even duidelijk zijn. 200 ml voor haar leeftijd en gewicht is echt wel erg royaal. Mijn advies: even tussendoor wegen en de vraag neerleggen bij het consultatiebureau.