Kolfrecht en extra pauze?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Didada, 20 mei 2024.

  1. Didada

    Didada Lid

    22 sep 2023
    7
    5
    3
    Hallo dames,

    Ik heb een vraag over kolfrecht en extra pauze waar ik op internet niet helemaal uitkom. Na de bevalling heb je nog 9 maanden recht op kolfrecht wat Max 1/4 van de werktijd mag zijn. Omdat ik 8 uur werk zou dit dus Max 2 uur per dag zijn. Nu lees ik ook over extra pauze van 1/8 per dag tot 6 maanden na de bevalling. Betekent het dat je dan 2 uur kolfrecht en nog een uur (dus 3 uur) mag besteden per dag aan extra pauze/kolven per dag? Of vervalt die pauze met dat kolfrecht?
     
  2. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.460
    4.016
    113
    noord holland
    Het lijkt los van elkaar te staan. Maar of het nodig is, is dan weer wat anders natuurlijk. Ik neem aan dat je ook nog wat wil doen op je werk, dat wordt anders wel lastig, je houdt geen tijd meer over dan. Je hebt namelijk ook nog je gewone pauzes/koffiemomenten naast het kolven. Lunchpauze, meestal eigen tijd, maar is wel rust. Daarnaast twee keer een kwartier koffiepauze wat als het goed is wél in je werktijd zit. Wanneer je dan nog meer pauze neemt kun je net zo goed thuisblijven haast :roflmao:.
    Ik vond zelf het kolven op zich al even een rustmomentje, ik had daar niet nog eens extra pauzes bij nodig.
    Wanneer je denkt dat je het nodig hebt, gewoon wil kunnen doen waar je recht op hebt, zou ik anders even de vraag stellen bij P&O, of misschien via de site van de rijksoverheid dat je de vraag kan stellen ergens? Ik vind het op de site van de rijksoverheid namelijk niet heel duidelijk staan of het bij elkaar opgeteld mag worden of dat het ipv het andere is (wanneer je niet kolft de 1/8e en wanneer je wel kolft de 1/4e).
     
    Dubbelgeluk, Lousanne, Sado en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.488
    5.580
    113
    Vrouw
    Ik heb 3x het volledige kolfrecht gebruiken van 9 maanden
    Maar weet bijna zeker dat het inderdaad gaat om 1/4 van je werktijd
    Je mag deze tijd ook gebruiken om je kind te voeden.
    Ik nam bijvoorbeeld een half uur eerder de trein naar huis, zodat ik nog een middag voeding kon doen, ipv nog een keer kolven
    op het werk
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  4. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    344
    483
    63
    Vrouw
    Helemaal eens met dit! Heb je de tijd echt nodig voor het kolven? 3 uur op een dag? Of wil je het 'omdat je er recht op hebt?'

    Ik kolfde 2x per dag en was meestal in een kwartiertje klaar, dan nog heen en teruglopen na de plek en schoonmaken van spullen dus max 2x per dag een half uur was ik bezig met kolven. Daarna snel weer aan het werk. Nu kan ik me voorstellen dat je langer bezig bent hoor. Maar 3x per dag een uur? Dat lijkt me echt wel heel veel.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  5. Didada

    Didada Lid

    22 sep 2023
    7
    5
    3
    Dankjullie wel voor de reacties. Of ik het nodig ga hebben, weet ik nog niet. Nu ik zwanger ben heb je ook recht op uur extra pauze en merk wel dat ik dat heel erg fijn vindt.
    Mijn zoontje sliep lange tijd erg slecht, mocht dat weer zo zijn nu bij mijn 2e vind ik het een fijne gedachte dat je ook nog extra pauze mag hebben. Dat je op een dag bijvoorbeeld je kolfpauze mag nemen en een extra pauze om uit te rusten of thuis een uurtje extra te gaan liggen of eerder weg. De eerste maanden na mijn bevalling was ik altijd erg moe en werken vond ik zwaar. Het gaat me niet per se om het maximale uit je recht te halen maar vind het een fijne gedachte dat ik me niet schuldig hoef te voelen omdat het gewoon mag
     
  6. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.059
    2.195
    113
    Ik zou dat in elk geval wel even in overleg met je werkgever doen. Niet zomaar een uur eerder weggaan en bij het zwaaien zeggen: Doei, ik ga mijn uur extra pauze gebruiken.
    Dat zou je misschien nog op wat vreemde blikken kunnen komen te staan, terwijl er in overleg waarschijnlijk best veel en handig geregeld kan worden.

    Qua kolven, dat heb ik 3 keer heel lang gedaan. Nu ben ik eigen baas, dus ik betaal mijn eigen kolftijd, haha, maar ik had meestal in het begin genoeg aan 2x 20 minuten of zo. Later deed ik het in mijn lunchpauze 1x per dag. Bij de eerste maakte ik me nog vreselijk druk over dat het genoeg moest zijn. Bij de volgende twee stond ik er wat relaxter in. Als het niet genoeg was, dan kregen ze er maar een keer een fles kunstvoeding tussendoor. Jammer dan, gaan ze heus niet dood aan. Dat voelde voor mij veel meer ontspannen aan, de eerste keer voelde ik zoveel druk om genoeg te kolven dat ik er gewoon slecht van sliep en constant aan het rekenen was of ik genoeg in de koelkast had liggen. Als er dan een keer een half flesje weggegooid moest worden omdat hij gewoon niet alles opdronk, dan kon ik wel huilen. Al die moeite voor niks.
     
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.488
    5.580
    113
    Vrouw
    Super dat je voor jou zo makkelijk ging. Ik had die 2x kolven per dag echt nodig en moest daar ook echt de tijd voor nemen. Maar zelfs dan kolfde ik soms niet genoeg. Wat ik op zich ook geen punt vond, ene flesje kv was ook prima.
    En heb ook echt tot het kolfrecht er op zat die 2 x moeten gebruiken en ging nog steeds een half uur eerder naar huis.
    Gewoon omdat mijn productie het anders niet zou redden.
     
  8. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.139
    2.004
    113
    Opzich heel erg met je eens hoor maar zeker omdat je tegenwoordig zelf baas bent. Ik heb geen idee of je personeel hebt maar ik zou hier wel mee oppassen. Er zijn heel veel vrouwen die een fles kunstvoeding wel erg vinden en echt wel alles op alles zetten om het kolven goed te laten lopen. Het is sowieso al super lastig met de 4 maanden dip en dan ook nog de stress van snel weer aan het werk moeten (als je het vergelijkt met vele landen om ons heen bijv.). En het is geen schande als je dan alle tijd die ervoor gegeven is wilt gebruiken. :)
     
  9. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.059
    2.195
    113
    Oh maar zo bedoel het niet hoor. Meer om aan te geven dat k ik me bij de eerste zo druk kon maken of ik wel genoeg kolfde, terwijl je dan later wat relaxter daarin wordt. Ik weet nog hoe onrustig ik me er vaak over voelde of het wel genoeg was en hoop datdat voor to wat minder is, als ze leest dat een beetje bijvoeding/kunstvoeding echt niet zo erg is als je in het begin misschien denkt. Alleen al door de stress erover zou je minder gaan kolven…
     
    LizMe vindt dit leuk.
  10. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.139
    2.004
    113
    Zeker eens! Stress doet ook veel en volgens mij ben je sowieso bij een tweede al net wat meer rustig. Je hebt het al eens meegemaakt en wat minder stress van mensen om je heen. Wat meer schijt haha.
    En daar kan flesje kunstvoeding zeker bij horen :)
     

Deel Deze Pagina