Voeden op verzoek, borstvoeding uitstellen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door vogel, 6 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vogel

vogel Actief lid

23 okt 2009
    276
    0
    0
    Gelderland
    Ik voed op verzoek. Onze dochter is nu 4,5 week oud en komt ongeveer 8 a 9 keer per dag. Ze komt een paar keer op een dag na 2/2,5 uur, maar meestal zo om de 3 uur. Een enkele keer pakt ze een blokje van 4 uur.

Nu was ik van de week op het consultatiebureau en zij adviseerde ons om de blokken van 2/2,5 te gaan rekken met een speentje of andere afleiding te geven. Hoe langer ik erover nadenk hoe meer dit tegen mijn gevoel ingaat, omdat wij toch juist voeden op verzoek. Is het dan niet juist de bedoeling dat zij het allemaal zelf regelt? Of zit ik hier volledig naast?

Ze heeft duidelijk nog geen vast ritme, althans, wij kunnen hem niet ontdekken ;).

ps ze drinkt en groeit goed.

2. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

9 jan 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    Volg je gevoel :)
    Je zegt zelf al dat het tegen je gevoel in gaat, dus niet doen en lekker op verzoek blijven voeden :)
    Of het nou om de 2 uur is of om de 4 uur.
    Ze regelt het inderdaad zelf wel.

Hier overigens ook nooit een ritme gevonden (nog steeds niet), maar altijd mijn zoontje gevolgd.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Oh gut, weer zo'n achterlijke opmerking van het consultatiebureau.

Heb je gevraagd waarom??

Jouw kind drinkt natuurlijk aan de borst, waarom zou je er een plastic neptepel instoppen?

Pff ... om moedeloos van te worden!

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier gaf het cb hetzelfde advies, maar ik ben altijd op verzoek blijven voeden. Dochter heeft heel lang 12 voedingen gedronken en consultatiebureau kwam dan met;'Ze groeit goed, je moet nu naar 4 voedingen.' ... Nu ze 1,5 is, zit ze net op 4 voedingen :D

5. kissi

kissi Actief lid

13 jul 2011
    271
    0
    0
    Hier is het niet eens te rekken met een speentje. Jongeman weet dondersgoed dat hier geen melk uitkomt, spuugt het speentje dan ook uit, en blijft krijsen totdat hij aan de borst mag. Verder huilt hij weinig, alleen wanneer hij honger heeft, hij laat dat dan dus goed horen. Hij is dan ook niet op een andere manier te sussen. Hier ook voeden op verzoek. Zoon was nog net geen 5 kg bij 4 weken. groeit hier ook als kool en is ontzettend tevreden kereltje! Volgens consultatiebureau was dit prima! Ik ben benieuwd hoeveel hij straks weegt bij 8 weken.

6. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    ik heb zelf ook wel meerdere drink/eet-momenten op een dag, waarom zou je kind dat dan niet mogen? Overigens is het met het oog op overgewicht ook beter om op verzoek te voeden, kinderen leren dan goed luisteren naar hun eigen gevoel.

7. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Als het tegen je gevoel in gaat, vooral niet doen!

Ik heb zelf wel al vrij snel een speentje gegeven, want mijn binkie dronk zo ontzettend snel door mijn sterke TSR dat hij vaak genoeg had aan 5 min per borst. Daarna wilde hij echt niet meer aan de borst, maar zn zuigbehoefte was echter niet over.
    Daarbij verkleint een speentje ook iets meer de kans op wiegendood. Maar goed, ieder zijn eigen mening over een speentje. Kijk vooral naar waar de behoeftes liggen van je kindje en volg je moederinstinct, dan is het altijd goed!

Ik bleef hierbij trouwens wel op verzoek voeden hoor!

8. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Dat is gebaseerd op flesvoeding.
    Gewoon doorgaan zoals je doet wat het klinkt hartstikke goed!

9. Amethist

Amethist Niet meer actief

Nee hoor, ik zou dat ook niet doen. Mijn zoontje heeft op het begin ook heel lang gehad dat hij rond 07.00 uur dronk en dan om 08.30 graag weer wilde en vervolgens weer om 11.00 uur. Voor de rest liet hij er dan wel 3 uur tussen. Nou prima toch, hij blij en ik dus ook blij.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kunstvoedingsadvies. Negeren.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Met 4,5 week? Rekken?
    Mensen mensen...het begint echt tijd te worden voor een landelijke herscholingsdag voor CB medewerkers..

Oftewel, lekker je kindje op verzoek voeden inderdaad! Je doet het super zo :)

12. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Sluit me hierbij aan.
    Negeren en lekker blijven voeden op verzoek.

Hier een meisje dat elk uur of elke twee uur gevoed wil worden en daar geef ik gewoon aan toe:).

13. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Inderdaad gewoon negeren, raar advies...

Ik heb een heel borstvoeding vriendelijk consultatiebureau deze keer geloof ik. Een mannelijke consultatiebureau arts die helemaal pro borstvoeding is, nuttige tips heeft en zelfs belde om te vragen hoe het nu ging met de borstvoeding na wat opstartproblemen! Zo kan het dus ook :)

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Voordragen voor "Employee of the month"!!
    Wat goed zeg :)

15. Mir81

Mir81 Bekend lid

25 sep 2012
    989
    0
    0
    Noordoostpolder
    Ik voed ook op verzoek en overdag zitten er vaak 3-3 uur tussen, maar ook wel eens 2-2,5. Hij krijgt gewoon als hij komt. Ik geef de borstvoeding met de fles. Wat ik wel doe is dat ik hem minder aanbied als hij binnen 3u komt. Maar hij drinkt vaak 800ml tot 1 liter per dag.
    Ik zeg gewoon geven als hij komt! Ze regelen het zelf wel.

16. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Ik sluit me aan bij de andere mama's. Volg je gevoel!

17. Kaat1984

Kaat1984 Actief lid

9 mrt 2012
    255
    0
    16
    Noord-Limburg
    Lekker op je gevoel afgaan. Mijn dochter wordt ook op verzoek gevoed. Ze heeft nu 6 voedingen per 24 uur, maar wil soms ook vaker drinken (warm weer of om te knuffelen). Moet je gewoon aan toegeven vind ik. Luister vooral niet naar mensen die zeggen zit ze nu nog steeds op zoveel voedingen...
    Met een FV weet je wat erin gaat. Ook niks mis mee. Maar als ik geen honger meer heb eet ik mijn bord ook niet leeg.

18. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    Idem! En meid een ritme duurt nog heel lang... Nadeel van borstvoeding maar anderzijds ook een voordeel, zo flexibel!

19. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Helaas wist ik niet beter, maar ik heb bij mijn oudste dochter dit advies wel opgevolgd (kwam toen van kraam af, overigens...).
    Gevolg? Slechte groei, slechte drinktechniek, mega-productieproblemen vanaf 12 wkn.... :(
    Bij mijn 3e (zoveel wijzer geworden ;)), dus gewoon aangelegd bij iedere kik en dat was dus 10-12 keer per etmaal. En nu gaat alles op rolletjes, genoeg melk, goede groei.
    Ik heb nu wel een speentje (sinds een 4 tal weken) om te kunnen 'rekken' als voeden even niet uitkomt (in de auto, in de winkel), maar dat is ook alleen maar voor even en buitenshuis.

Zou zeker de eerste paar maanden echt zo veel mogelijk op verzoek blijven voeden!!

Deel Deze Pagina